اپل روز سه‌شنبه ۲۰ آبان مک‌بوک‌های پرو و ایر و مک‌ مینی دارای ریزپردازنده‌های ARM ساخت خود این شرکت را که در آیفون‌ها هم به کار می‌روند، رونمایی کرد.

macbook

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین معرفی این محصولات جدید قدم اول اپل در تلاش بزرگش برای تغییر دادن تکنولوژی‌های زمینه‌های کامپیوترهای مک است، مشابه همان کاری که با تغییر پردازنده‌های PowePC به پردازنده‌های اینتل در سال ۲۰۰۶ انجام داد، اما این بار تراشه‌های به کار رفته با طراحی خود اپل ساخته شده‌اند و انتظار می‌رود  این تراشه‌های جدید همان تحول بزرگ را که در آیفون‌ها و آی‌پدهای این شرکت ایجاد کردند، در لپ‌تاپ‌ها هم ایجاد کنند.

اپل نخستین تراشه‌ از این نوع با نام M1 را در این سه محصول جدید به کار برده است. این پردازنده شبیه پردازنده A14 است که در آخرین محصولات معرفی‌شده آیفون ۱۲ و آی‌پد ایر به کار رفته‌اند.

این تراشه هشت‌هسته‌ای نخستین تراشه برای کامپیوتر رومیزی است که در مقیاس ۵ نانومتری ساخته شده است و  چهار هسته با قدرت اجرای  بالا دارد که به گفته اپل سریع‌ترین تراشه در صنعت کامپیوتر است و به همراه چهار هسته با کارایی بالا که برای انجام کارهای معمولی‌تر استفاده می‌شوند.

  • مک‌بوک ایر جدید

مک‌بوک ایر جدید با همان قیمت ۹۹۹ دلاری قبلی عرضه می‌شوند. این لپ‌تاپ جدید طراحی مشابه مک‌بوک ایر قبلی دارد، به جز اینکه نداشتن فن باعث می‌شود که بی‌صدا باشد. تراشه M1  در مک‌بوک ایر جدید قدرت پردازش آن را ۳.۵ برابر و سرعت اجرای گرافیکی آن را پنج برابر می‌کند و باعث افزایش قابل‌توجه طول عمر باتری آن تا ۱۵ ساعت برای وب‌گردی و تا ۱۸ ساعت برای نمایش ویدئویی که شش ساعت بیشتر از قبل است. به گفته اپل،  کنفرانس ویدئویی در این مک‌بوک ایر جدید دو برابر بیشتر طول خواهد کشید.

  • مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی

مک بوک پرو ۱۳ اینچی جدید با پردازنده M1 از قیمت ۱۲۹۹ دلار شروع می‌شود. این لپ‌تاپ جدید قدرتمندتر برای کارهای طولانی‌تر دارای فن است. قدرت پردازش این مدل جدید ۲.۸ برابر و سرعت اجرای گرافیکی آن ۵ برابر است و طول عمر باتری آن برای وب‌گردی تا ۱۷ ساعت و برای تماشای ویدئو تا ۲۰ ساعت است ک دو برابر بیش از مدل قبلی است.

مک‌بوک پروی جدید همچنین یک وب‌کم ارتقا یافته و میکروفون‌های بهتر دارد، اما تنها دو درگاه تاندربولت/ یواس‌بی ۴ دارد در حالیکه مدل قبلی چهار درگاه تاندربولت ۳/یواس‌بی- C داشت.ا اپل مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی‌اش را روزآمد نکرده است.

  • مک مینی جدید

بالاخره اپل گونه جدید مک مینی، کامپیوتر رومیزی جمع‌وجورش را با پردازنده M1 fh  با قیمت پایه ۶۹۹ دلار رونمایی کرد که ارزان‌تر از مدل قبلی است. مک مینی هم دارای فن است و  قدرت اجرای سه برابر و قدرت گرافیکی تا شش برابر مدل قبلی دارد.

هر سه محصول جدید از ۱۷ نوامبر (۲۷ آبان) به بازار می‌آیند.

کد خبر 564217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha