سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

داد و ستدهای روز شنبه بورس اوراق بهادار باتوجه به تعطیلات روزهای یکشنبه و دوشنبه از رونق چندانی برخوردار نبود. در پایان مبادلات این روز، ناظر بازار سهام تهران دستور توقف ۱۳ نماد فعال در بورس را صادر کرد.

به گزارش همشهری، سهامداران شرکت های نگین طبس، پگاه خراسان، قطعات اتومبیل ایران، زامیاد، لابراتور دکتر عبیدی، توسعه فارس، قند شیروان، شیرین دارو، کیمیدارو، موتورسازان تراکتور، دارویی امین، فارسیت اهواز و سرمایه گذاری بازنشستگی عمدتاً برای شرکت در مجامع عمومی دست از خرید و فروش کشیدند. طبق ضوابط بورس تهران، پیش از برگزاری مجامع عمومی و تا زمان اعلام نتایج مجمع نماد معاملاتی شرکت ها به حال توقف درمی آید.

در طول روز شنبه سهام ۱۰۲ شرکت پذیرفته شده در بورس تهران داد و ستد شد که در این میان قیمت سهام ۳۹ شرکت افزایش یافت و ارزش سهام ۵۶ شرکت با کاهش مواجه شد. سهامداران ۷ شرکت نیز ثبات قیمت سهام خود را شاهد بودند.

در این روز بیشترین تقاضای خرید برای سهام شرکت های فراوری مواد معدنی، داده پردازی، پتروشیمی آبادان، کارخانجات مخابراتی ایران،  کف و قند پارس صادر شد. در این میان عقد قرارداد تولید گوشی تلفن همراه در داخل ازجمله دلایل رشد تقاضا برای سهام کارخانجات مخابراتی ایران اعلام شده است. اما درباره دلایل افزایش تقاضای خرید سهام کف (داروگر) هنوز اطلاعی در دست نیست.

در صف فروش نیز سرمایه گذاری غدیر هم چون یکسال و نیم گذشته صدر جدول عرضه را به خود اختصاص داد. سامان گستر اصفهان، سرمایه گذاری بهمن، داروسازی سبحان، سیمان فارس و خوزستان، سیمان کرمان و سرمایه گذاری توسعه ملی نیز طولانی ترین صف های فروش روز شنبه را شاهد بودند.

بازار آرام

از سوی دیگر یک کارگزار در مورد وضعیت عمومی بورس گفت: بازار سهام در مجموع هفته آرام و مثبتی را پشت سر گذاشت و شاخص های بورس با روند افزایشی مواجه شدند.

اکبر زرگانی نژاد در ادامه اظهار داشت: هرچند سهام معامله شده با نوسانات محدود و رو به رشدی همراه بود اما با توجه به حجم اندک معاملات و ارزش سهام، می توان گفت هنوز استقبال عمومی از این بازار به عمل نیامده که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در تحلیلی سه صنعت معادن، پتروشیمی و خودرو را ازجمله سهام مورد توجه بازار دانست و گفت: خوشبختانه با افزایش قیمت های جهانی روی و مواد معدنی، شرکت های فعال در این صنعت می توانند به مانند سال گذشته درآمدهای بهتری را کسب کنند و بر همین اساس سهام این گروه با اقبال بازار مواجه شده است.

زرگانی نژاد وضعیت سهام دو صنعت خودرو و پتروشیمی را متفاوت از سهام معادن و روی توصیف کرد و خاطرنشان کرد: باتوجه به ترکیب سرمایه گذاری های انجام شده توسط شرکت های خودروسازی و پتروشیمی و وابستگی این دو صنعت به زیرمجموعه های خود، سهامداران در انتخاب این دسته سهام باید با مستقل در نظر داشتن این گروه از شرکت های زیر مجموعه، دقت بیشتری در انتخاب داشته باشند.

کد خبر 57

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز