شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو جلد از گزیده رخدادهای ایران و جهان که در 80 سال گذشته در روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده با مقدمه‌‌هایی از دکتر اسلامی ندوشن و دکتر باستانی پاریزی عرضه شده است

به گزارش همشهری آنلاین‌، تدوین و انتخاب کننده اخبار سال‌های مختلف جلال رفیع، روزنامه نگار با سابقه روزنامه اطلاعات است که این مجموعه را در دو جلد رحلی، ‌هر کدام 800 صفحه به بازار کتاب و نشر عرضه کرده است.

روزنامه اطلاعات چندی پیش برای هشتادمین سالروز انتشارش مراسمی ترتیب داد که با سخنرانی سید محمد خاتمی و برخی از بزرگان فرهنگ وهنر و قلم همراه بود. [گزارش همشهری آنلاین از مراسم هشتاد سالگی روزنامه اطلاعات]

روزنامه اطلاعات سال 1305 بنیاد گذاشته شد و در سال 1385 هشتاد ساله شد. در این روزنامه هم طبق معمول گزارش های تاریخی فراوانی بوده است. مسؤولان روزنامه تصمیم گرفته اند تا تاریخ هشتاد ساله کشورمان را بر اساس همین روزنامه، یعنی مطالبی که در این روزنامه درج شده تدوین کنند.

در این مجلدات نه فقط مطالب بلکه تصاویر منحصر به فرد زیادی درج شده که برخی از آنها کمتر جایی منتشر شده و اکنون در دسترس است.

مطالب نقل شده نه فقط تاریخ و گزارش بلکه بسیاری از اوقات در شرح حال اشخاص برجسته است که بیشتر به مناسبت درگذشت آنان در روزنامه درج شده است.

مجلد اول  که با مقدمه دکتر باستانی پاریزی شروع می‌شود ،رویدادهای سال 1304 تا 1357 را گزارش می‌کند. آخرین اخباری که در این مجلد آمده خبر درگذشت مرحوم کافی و آیت الله معصومی همدانی است.

جلد دوم این کتاب با مقدمه دکتر اسلامی ندوشن رویدادهای سیاسی میان سال 1357 – 1367را روایت می‌کند.

به نظر می‌رسد مجلد دیگری مربوط به همین دوره وجود داشته باشد که شامل رویدادهای فرهنگی است.

علاوه بر دو مقدمه یاد شده، جلال رفیع هم مقدمه‌ای خواندنی بر این دوجلد نگاشته است.

کد خبر 57103

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز