دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

بروز «سیلاب»، یکی از مشکلات تاریخی شهر تهران است که خسارت‌های متعددی را در سال‌های مختلف به جان و مال شهروندان وارد کرده است.

آزادی

مجید فراهانی / عضو شورای اسلامی شهر تهران

 حوادثی از قبیل سیل تجریش، تخریب پل بزرگراه «فتح» در اثر طغیان رودخانه «کن» و نیز خساراتی که سال گذشته در اثر سیلاب رخ داد، نشان‌دهنده این است که بارندگی‌ها خبر نمی‌کند و می‌تواند خسارات مالی و جانی قابل ملاحظه‌ای به شهر و شهروندان تحمیل کند. بنابراین، باید چاره‌­ای اندیشید و برای جلوگیری از سیلاب، طرح‌هایی را اجرا کرد. البته مدیریت شهری با اجرای برنامه‌هایی مانند لایروبی کانال‌ها و اجرای پروژه‌های عمرانی تلاش کرده است حوادث ناشی از سیلاب­ها را کاهش دهد. یکی از این پروژه‌ها، ایجاد شبکه ۴ کیلومتری جمع‌آوری سیلاب غرب تهران است که با تکمیل آن حوزه‌های مستعد سیلاب حذف و روان آب‌های حاصل از بارندگی‌ها به «قلعه حسن خان» و در نهایت به رودخانه «کرج» ریخته می‌شوند.

هم­چنین با بهره‌برداری از پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی محدوده بزرگراه‌های فتح و جاده مخصوص کرج، پهنه غرب شهر تهران در مقابل سیلاب ایمن خواهد شد. به گفته مجریان طرح، اجرای آن با استفاده از دستگاه حفاری تمام مکانیزه (TBM) انجام می‌شود و هنوز نزدیک به ۲ کیلومتر از پروژه باقی مانده است و گفته می‌شود که در صورت تکمیل، کیفیت پروژه از یک تضمین حداقل ۵۰ ساله برخوردار خواهد بود. در محدوده میدان «آزادی» نیز شاهد اجرای پروژه‌ای هستیم که با انجام ۳۷۴‌متر عملیات لوله‌گذاری به قطر ۱۶۰۰ میلیمتر، روان آب ورودی به میدان آزادی کنترل می‌شود.

در این میان جا دارد تا دست کسانی را که برای پیشبرد پروژه و رفع مشکلات سیلاب‌ها شبانه‌روزی در عمق زمین فعالیت می‌کنند بوسید. چون حجم پروژه کم نیست و از سویی، مهندسان و کارگرانی زیادی در شرایط کنونی شیوع ویروس «کرونا» با کم­ترین امکانات کار را تعطیل نکرده‌اند و با مشقت در فضاهای زیر زمین در حال فعالیت هستند تا هم از جان و مال شهروندان تهرانی در مقابل سیلاب‌ها محافظت و هم بتوانند مشکل تاریخی تهران را در مواجهه با سیلاب‌ها برطرف کنند.

کد خبر 572318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha