منطقه ۲۲ پایتخت به سبب وسعت و موقعیت مکانی‌اش، همچنان در حال توسعه است.

123

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  چراکه این منطقه در مسیر عبور بزرگراه‌های شریانی همچون «شهید همت»، «شهید خرازی» یا «آزادگان» واقع شده است و به‌عنوان شاه‌راه ارتباطی غرب تهران شناخته می‌شود. به همین دلیل، برای سهولت دسترسی شهروندان به این بزرگراه‌ها، فعالیت‌های عمرانی بسیاری اجرا می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. راستگرد جنوب به شرق تقاطع غیرهمسطح شهرک «شهید باقری» با بزرگراه شهید خرازی هم که به تازگی با حضور «افشین حبیب‌زاده» از اعضای شورای‌شهر تهران، «علی نوذرپور» شهردار منطقه و جمعی از مسئولان شهری افتتاح شد، از جمله این اقدامات و دستاوردهای مدیریت شهری برای رهایی از ترافیک در این منطقه است.

«علی نوذرپور» شهردار منطقه، افتتاح راستگرد جنوب به شرق تقاطع غیرهمسطح شهرک شهید باقری با بزرگراه شهید خرازی را اقدامی مهم برای ساکنان و تسهیل در دسترسی آسان رانندگان بر می‌شمارد. او درباره جزئیات این فعالیت عمرانی می‌گوید: «راستگرد جنوب به شرق تقاطع غیرهمسطح شهرک شهید باقری با بزرگراه شهید خرازی، یکی از تقاطع‌های مهم منطقه ۲۲ که یک تقاطع شبدری کامل است. قسمت عمده این تقاطع در پاییز سال ۱۳۹۶ افتتاح شد، ولی ۲ رمپ شمال به غرب و جنوب به شرق باقی ماند که رمپ شمال به غرب در انتهای همان سال بازگشایی و بهره‌برداری رسمی آن به امروز موکول شد.

هم‌چنین رمپ جنوب به شرق به دلیل نیاز به ساخت سازه نگهبان، امروز تکمیل و افتتاح شد. طول این رمپ ۳۰۰‌متر از جنوب به شرق با کندرویی به طول ۶۰۰‌متر است که با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. اکنون با بهره‌برداری از این پروژه، ترافیک اطراف دریاچه «خلیج‌فارس» به سمت تهران کم و دسترسی اهالی شهید باقری به سمت غرب تسهیل خواهد شد.»

  •  ساخت ۲ زیرگذر دیگر در آینده نزدیک

 ۵۲ تقاطع باید در منطقه ۲۲ به بهره‌برداری برسد که از این تعداد تاکنون ۳۱ تقاطع در طول ۲ دهه گذشته به‌صورت کامل به بهره‌برداری رسیده است. هم‌چنین، عملیات اجرایی و ساخت ۲۱ تقاطع دیگر نیز در دستور کار شهرداری منطقه قرار دارد. علاوه بر ساخت این تقاطع تا سال آینده ۲ تقاطع دیگر در منطقه تکمیل خواهد شد که تقاطع زیرگذر «کوهک» که از تقاطع‌های مهم منطقه به شمار می‌رود، از جمله آنها است. اکنون مناقصه اجرای این پروژه برگزار شده است. هم‌چنین، تقاطع بزرگراه شهید خرازی با خیابان «ساحل»، تقاطع دیگری است که عملیات اجرایی آن آغاز شده است و سایر تقاطع‌های منطقه ۲۲ نیز برای سال‌های آینده ساخته می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.»

او در ادامه از تجهیز کارگاه‌های مترو در این منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: «عملیات ساخت خط ۱۰ مترو با حدود ۱۰ ایستگاه در منطقه ۲۲ اجرایی خواهد شد که اکنون مراحل تجهیز کارگاه‌های مترو در میدان‌های «دریاچه» و «اتریش» در حال انجام است. در حال حاضر، دستگاه «تی بی‌ام» در منطقه مستقر شده است و در حال اتصال قطعات هستیم. امیدواریم عملیات حفاری از اسفند ماه آغاز شود. در همین راستا، بخشی از منابع اجرای پروژه مترو در منطقه ۲۲ از سوی ذینفعان در منطقه تأمین خواهد شد. برای سرعت‌بخشیدن به روند اجرای این پروژه بزرگ در منطقه، مدل مالی به شرکت مترو ارائه کرده‌ایم که اگر اجرایی شود، می‌توانیم از کمک ذی‌نفعان برای تأمین هزینه‌های مالی پروژه استفاده کنیم.»

  •  کاهش ترافیک

به گفته معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲۲، با افتتاح رمپ (راستگرد) جنوب به شرق تقاطع شهرک شهید باقری با بزرگراه شهید خرازی؛ تخلیه بار ترافیکی اطراف دریاچه شهدای خلیج‌فارس به‌ویژه معابر غربی دریاچه، به بزرگراه شهید خرازی شرق تسهیل شد. «مریم نخعی پور»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه، درباره افتتاح این راستگرد می‌گوید: «دریاچه شهدای خلیج‌فارس در ایام تعطیل و روزهای پایانی هفته پذیرای گردشگران بسیاری است. به همین دلیل، اهالی برای‌ تردد در این محدوده با مشکلات ترافیکی روبه‌رو بودند.

در همین راستا، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک برای رفع مشکل ترافیکی با پیگیری‌های مستمر و اجرای عملیات‌های متعدد و مختلف عمرانی در این مسیر، عملیات بازگشایی رمپ خروجی میدان دریاچه به بزرگراه شهید خرازی شرق را در دستور کار و اولویت‌های اجرایی خود قرار داد. با توجه به رانش خاک در این محدوده، اجرای عملیات بازگشایی با موانعی همراه بود. برای همین، سازمان «مهندسی کشور» با انجام عملیات «شمکوبی»، این مشکل را برطرف کرد و رمپ بازگشایی شد. ساخت رمپ یا راستگرد خروجی میدان دریاچه به بزرگراه شهید خرازی شرق می‌تواند نقش قابل توجهی در محدوده غربی و میدان دریاچه در زمینه سرعت تخلیه و کاهش حجم ترافیک این محدوده داشته باشد. به‌ویژه در ساعت‌های پرترافیک روز و هم‌چنین پنجشنبه و جمعه‌ها هرهفته به سبب مراجعه شهروندان و گردشگران به این مکان تفریحی و روان‌سازی مسیر تردد رانندگان نقش بسزایی ایفا کند»

  • تلاش برای بازگشایی زیرگذر کوهک

۲۰ تقاطع غیرهمسطح ناتمام در منطقه ۲۲ وجود دارد که بازگشایی هرکدام از این تقاطع‌ها نقش مؤثری در کاهش ترافیک و سهولت دسترسی آسان رانندگان به بزرگراه‌ها و شریان‌های مهم ارتباطی خواهند داشت. مریم نخعی‌پور در این‌باره توضیحات بیشتری ارائه می‌دهد و می‌گوید: «سالانه با توجه به اعتبار شهرداری و سازمان مهندسی، عملیات بازگشایی یک یا ۲ تقاطع آغاز می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.»او از زیرگذر کوهک به‌عنوان مشکل‌دارترین تقاطع غیرهمسطحی و نیمه‌کاره رها شده یاد می‌کند و می‌گوید: «زیرگذر کوهک یکی از مهم‌ترین تقاطع‌های منطقه محسوب می‌شود که تاکنون نیمه‌کاره باقی مانده است.

به همین دلیل با پیگیری‌های فراوان در تلاش هستیم تا سازمان مهندسی کشور را پای کار بیاوریم و با انجام اقدامات عمرانی لازم، این زیرگذر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسانیم. اجرای این پروژه در کاهش مسیر حرکت اتوبوس‌ها مؤثر است. اکنون اتوبوس‌هایی که از مترو «چیتگر» به سمت مترو «شریعتی» در تردد هستند، مجبورند ۴ و نیم تا ۵ کیلومتر در مسیر رفت و نزدیک ۶ کیلومتر در مسیر برگشت، مسافت بیشتری را طی کنند. چون در حال حاضر این زیرگذر قابلیت استفاده ندارد تا خیابان کوهک شمالی را به کوهک جنوبی متصل‌کند. به همین دلیل این زیرگذر یکی از اولویت‌های اساسی شهرداری محسوب می‌شود که در صورت همکاری سازمان مهندسی، یکی از معضلات ترافیکی منطقه برطرف خواهد شد.»

کد خبر 572397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha