مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
۰ نفر

شرکت اسپیس‌ایکس فیلم جدیدی از آزمایش هفته پیش یک نمونه مقدماتی از موشک استارشیپ برای پرواز در ارتفاع بالا و بازگشت به زمین را منتشر کرده است.

Starship

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر این موشک استارشیپ با شماره سریال ۸ یا SN8 وز چهارشنبه ۲ دسامبر (۱۲ آذر) از جنوب شرق ایالت تگزاس پرتاب شد و بعد به سوی زمین بازگشت، اما اندکی پس از به زمین نشستن به طور نامنتظره‌ای به شدت منفجر شد.

موشک SN8 در ساعت ۴:۴۵ دقیقه بعدازظهر به وقت کالیفرنیا پرتاب شد و ده‌ها هزار متر به سمت بالا اوج گرفت. پس از ۶ دقیقه و ۴۲ ثانیه  پرواز و رسیدن به ارتفاع ۱۲.۵ کیلومتری، موشک شروع به خاموش کردن یک به یک سه موتور «رپتور» خودش کرد.

SN8 سپس با کمک رانشگرهای کوچک دماعه مخروطی‌اش را کج کرد و با یک شیرجه آسمانی روی شکم - مانوری که باید در آینده هر بار هنگام بازگشت به زمین انجام دهد- شروع به سقوط در جو زمین کرد. در حالیکه موشک در حال پایین آمدن به سمت سکوی فرود در مرکز تولید موشک اسپیس‌ایکس در «بوکا چیکا» در تگزاس بود، یک دوربین ردیاب با کنترل راه ‌دور این فیلم «با نگاه به بالا» را ضبط کرد.

اسپیس‌ایکس یک کلیپ ویدئویی ۳۵ ثانیه‌ای از این دوربین را چند ساعت پس از پایان پرواز در توئیتر پست کرد. این ویدئو یک نمای زوم شده از شکم SN8 را در حال سقوط نشان می‌دهد. باله‌های روی مخروط دماغه و بالک‌های روی پایه موشک نشان داده می‌شوند که SN8 را به سمت هدفش هدایت می‌کنند: یک سکوی فرود سیمانی در نزدیک ساحل بوکا چیکا که اسپیس‌ایکس برای کیلومترها در اطراف آن را از مردم خالی کرده بود.

سه ستون گاز که بوسیله اکسیژن مایع جوشان، یکی از رانشگرهای SN8، ایجاد می‌شوند از پایه موشک خارج می‌شوند، سپس دو موتور «رپتور» روشن می‌شود و موشک را به حالت قائم در می‌آورند. در حالیکه فرود SN8 ادامه دارد، دوربین ردیاب به عقب زوم می کند تا موشک را در قاب نگهدارد.

چند لحظه پیش از فرود آمدن، یکی از موتورها از کار می‌افتد و شعله‌های سبزرنگی از آن بیرون می‌زند که احتمالا در نتیجه ذوب شدن مس در موتور ایجاد شده است. اما موتور دوباره روشن نمی‌شود که مفسران می‌گویند ممکن است نتیجه از دست رفتن فشار کافی در تانک سوخت داخلی باشد که سوخت را با سرعت به درون موتورها وارد می‌کند.

هر چه علت این مشکل باشد، SN8 با سرعت بیش از حدی به پایین می‌آید و دوربین ردیاب لحظات پایانی موشک را ضبط می‌کند که پایه موشک به زمین برخورد می‌کند، تانک‌های سوخت گسیخته می‌شود یک انفجار عظیم رخ می‌دهد.

اسپیس‌ایکس و ایلان ماسک با وجود شکست در فرود آمدن موشک از نتایج این پرواز تجربی راضی هستند- پروازی که استارشیپ را به عنوان یک وسیله پرتاب به فلمرو کاملا جدیدی وارد کرده است.

آرزوهای ایلان ماسک برای استارشیپ

اسپیس‌ایکس قصد دارد تا نمونه‌های اولیه بیشتری را برای تکمیل بیشتر استارشیپ پرتاب کند. یکی از این نمونه‌ها با نام SN9 قبلا ساخته شده است و آماده پرتاب شدن در روزها یا هفته‌های آینده است.

اسپیس‌ایکس پیش ز این پرواز چن نمونه آزمایشی دیگر از استارشیپ را آزمایش کرده بود.

این شرکت امیدوار است در نهایت یک موشک ۷۵ متری بوستر به نام « ابر سنگین» (Super Heavy) را که ممکن است دارای بیش دو جین موتور رپتور (هر کدام به اندازه یک ماشین) باشد، پرتاب کند. این موشک غول‌آسای مرحله اول برای کمک به فرستادن سفینه فضایی «استارشیپ» به مدار زمین به کار خواهد رفت.

این سیستم پرتاب هم مانند موشک‌های فالکون ۹ به طور کامل و به سرعت قابل‌بازیابی هستند و به این ترتیب هزینه رسیدن به فضا هزار برابر کاهش می‌یابد.

اگر دیدگاه ایلان ماسک از سیستم استارشیپ به تحقق بپیوندد، این سفینه فضایی ممکن است روزی فضانوردان ناسا را به کره ماه برساند و انسان‌های را به روی کره مریخ ببرد تا یک شهر مستقل مریخی در آن ساخته شود. این سیستم همچنین در روی کره زمین ممکن است نیروی لازم برای سفرهای با سرعت مافوق‌ صوت به دور جهان را فراهم آورد.

کد خبر 572521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha