چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

ترجمه - زهرا خدایی: با روی کار آمدن مددوف برخی از تحلیل‌ها گویای آن است که پوتین همچنان مرد قدرتمند روسیه است و در بسیاری از موارد او به جای مددوف تصمیم می‌گیرد و سایه او را می‌توان در همه تصمیمات ریاست‌جمهوری مشاهده نمود.

اما مددوف در مصاحبه خود با قاطعیت این مسئله را رد می‌کند.

  • به‌عنوان رئیس‌جمهور چه چیزی برای شما در این سمت تازه است؟

خوشبختانه فعالیت‌های من طی سال‌های گذشته در سمت مشاور رئیس‌جمهور تجربیات تازه‌ای را در اختیارم قرار داد به گونه‌ای که من را برای در اختیار گرفتن این سمت آماده کرد. در پست قبلی رئیس‌جمهور را در اخذ تصمیمات مهم یاری می‌کردم و در حوزة خودم اتخاذ‌کننده اصلی تصمیمات من بودم. در حال حاضر نیز همان کار را انجام می‌دهم با این تفاوت که میزان مسئولیت‌ها سنگین‌تر شده است و بدون شک در هنگام اخذ تصمیمات هیچ کسی نمی‌تواند جای من را بگیرد. قطعا مشاورانی هستند که در این زمینه اظهارنظر نمایند همانند پوتین که مردی با تجربه و سیاستمداری مردمی است اما تصمیم‌گیرنده نهایی من هستم و مسئولیت همه آنها نیز برعهده من است.

  • چند بار در طول روز با ولادیمیر پوتین صحبت می‌کنید؟

گاهی در طول روز چندین‌بار یکدیگر را ملاقات یا تلفنی با هم صحبت می‌کنیم و بعضی روزهای این اتفاق نمی‌افتد.

  • ولادیسلاف سورکف، مشاور کرملین اعلام کرده است که نیروهای مخرب در روسیه تلاش دارند تا میان شما و پوتین شکاف و اختلاف به‌وجود آورند؟ این نیروها چه کسانی هستند؟

باید گفت که در بسیاری از موارد تغییرات ایجاد شده در سیستم سیاسی ممکن است که برای همگان اعم از سیاستمداران یا بخشی از مردم خوشایند نباشد. اما این عین دمکراسی است. انتخاباتی برگزار شده و فردی با اکثریت آرا روی کار آمده و دولتی را تشکیل داده است. رقابت در همه دولت‌های پیشرفته وجود دارد مسئله مهم آن است که به مبارزه ضدقانونی تبدیل نشود.

  • طی سالیان متمادی فساد در کشور در همه جا دیده می‌شد. آیا شما قصد دارید که شیوه‌ای متفاوت با پوتین در پیش گیرید؟

هر رئیس‌جمهوری شیوه و متد خاص خود را دارد مسئله مهم آن است که همگی در راستای منافع ملی باشد. ما قصد داریم که کشوری پیشرفته با اقتصادی سالم و قدرتمند ایجاد کنیم، فقر را از بین ببریم و با همسایگان خود رابطه‌ای دوستانه برقرار کنیم. این اهداف همیشه در روسیه هدف‌های اصلی بوده و هم اکنون نیز تغییری نکرده است. فساد از جمله مشکلات مهم جامعه روسیه است که سال‌ها تلاش‌های زیادی برای از بین بردن آن صورت گرفته است. این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که فساد را در کشوری فقیر نمی‌توان به آسانی ریشه کن کرد. اما حال که روسیه به موفقیت‌های قابل توجهی در زمینه اقتصاد نایل آمده است زمان آن فرا رسیده که تلاش‌های جدی تری را برای ریشه‌کن کردن آن صورت دهیم.

  • شما اخیرا اعلام کرده‌اید که سیستم اقتصاد بین‌الملل هیچ کارایی ندارد و در این راستا  آمریکا را متهم کرده‌اید و خواستار مکانیسم جدید اقتصادی شدید. چه صحبتی در این زمینه دارید؟

ما باید تلاش‌های زیادی برای ایجاد سیستمی کارآمد صورت دهیم که این امری ساده نیست. البته این بدان معنی نیست که همه ساختارهای اقتصادی دنیا را زیر سؤال ببریم. اما از طرفی سیستمی که من  اعتقاد دارم آن است که نباید روی منافع یک کشور متمرکز شود. همچنین در آینده باید اقداماتی در راستای ایجاد تعادل میان قدرت‌های بزرگ اقتصادی و کشورهای در حال توسعه و همچنین گسترش ارز صورت گیرد.

  • کین پیشنهاد کرده  که روسیه از گروه G8 اخراج شود. دراین صورت   آیا تصور نمی‌کنید که برقراری روابط دوستانه بین روسیه و آمریکا کمی مشکل باشد؟

من روز گذشته با هنری پولسون وزیر دارایی آمریکا صحبت کردم و مطالبی درخصوص بحران اقتصادی حاکم در آمریکا رد و بدل شد. او همچنین سیاست‌های خود را در قبال روسیه اعلام کرده و تصریح نموده است که آمریکا سیاستی متعادل در قبال روسیه خواهد داشت. بدون شک چنین سیاستی با روی کار آمدن فرد دیگری تغییر نخواهند کرد. ایده اخراج روسیه نیز هرگز جدی گرفته نخواهد شد.

فیگارو

کد خبر 57511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز