یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر تهران بافت‌های فرسوده شهری است که...

نوسازي

محمد سالاری / عضو شورای اسلامی شهر تهران : یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر تهران بافت‌های فرسوده شهری است که وسعتی بالغ بر ۶۲۱ هزار هکتار را در بر می‌گیرد. بافت‌های فرسوده تهران که ۲۲‌درصد پلاک‌ها و املاک این شهر را شامل می‌شوند در بین ریزدانه‌ها، بافت‌های ناپایدار و نفوذناپذیر پراکنده‌اند و ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار از بافت‌های فرسوده ما بافت فرسوده تمام‌عیار هستند.  
بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، مناطق ۱۰، ۱۱ و ۱۲ بیشترین و منطقه ۲۲ کمترین بافت فرسوده شهری را دارند. وقوع زلزله‌های اخیر در تهران این نگرانی را به وجود آورده است که با وقوع زمین‌لرزه‌ای نه‌چندان قوی ۳ هزار و ۳۶۸ هکتار بافت فرسوده تمام‌عیار این شهر به‌طور کامل ویران خواهد شد. ویرانی بافت‌های فرسوده یک‌طرف، نبود امکان امدادرسانی به بخش‌های خسارت‌دیده در هنگام وقوع بحران نگرانی بزرگ‌تر مدیریت شهری در این شرایط است، ضمن اینکه فرسودگی شبکه‌های انشعابات آب، گاز و برق هم در جای خود به حجم این حوادث خواهد افزود. کوچه‌های باریک و خیابان‌های پرازدحام حتی در شرایط عادی هم‌ تردد را در مناطق قدیمی‌تر شهر سخت می‌کند.  
در میان تمامی مناطقی که این روزها با معضلی به نام بافت فرسوده دست به گریبان هستند، منطقه ۱۲ به‌عنوان قطب اقتصادی و تاریخی تهران بیشترین بافت فرسوده تهران را در دل خود جای داده است. درهم‌تنیدگی بافت تاریخی و بافت فرسوده باعث شده تا این منطقه امروز با مشکلات بسیاری در حوزه نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده دست و پنجه نرم کند؛ از معضلات پیش روی بازار ناایمن تهران گرفته تا بافت فرسوده محله‌های مختلف آن. بازار تهران به‌عنوان محدوده ۱۱۲ هکتاری با مشکلاتی در حوزه بافت فرسوده روبه‌رو است که اگر برای بهبود وضعیت و افزایش ضریب ایمنی‌اش اقدامی صورت نگیرد به‌عنوان یک تهدید جدی مطرح خواهد بود.  
رویکردهای وزارت میراث فرهنگی دست شهرداری را در حوزه ایمن‌سازی بناها، تعمیر سقف‌های در حال ریزش بازارچه‌ها، تیمچه‌ها وسراها با کمک مالکان و مستأجران بسته است و لازم است با بازنگری قوانین مالک و مستأجری، قفل نوسازی بافت‌ها و بناهای دارای ارزش تاریخی را در منطقه ۱۲ باز کنیم.  
برای خروج منطقه ۱۲ از این بن‌بست، فوریت تهیه طرح تفصیلی ویژه منطقه توسط شهرداری تهران در منطقه تصویب شد و امیدواریم با اجرای این طرح مطابق با نیازهای منطقه و پیشنهادهای شهروندان شاهد حل مشکلات موجود باشیم.

کد خبر 575554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha