گروه شهری: معافیت کامل مالیاتی تورهای ورودی به کشور در حالی از سوی رئیس جامعه تورگردانان مطرح شده است که هنوز موافقت قبلی وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر معافیت ۵۰ ‌درصدی آژانس‌هایی که تور ورودی دارند به اجرا درنیامده است.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان اگرچه این خبر را مطرح کرد اما تصویب نهایی این معافیت را نیازمند توافق سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان توسعه تجارت و جامعه تخصصی تورگردانان دانست.

معافیت‌های مالیاتی به‌طور معمول در سازمان امور مالیاتی کشور بررسی و اعطا می‌شود که بسیاری از فعالان عرصه گردشگری معتقدند این سازمان با معافیت کامل هیچ مؤسسه یا شرکتی موافقت نخواهد کرد.

نوید جامعه تورگردانان

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان در گفت‌وگو با میراث آریا، ضمن تاکید بر این موضوع که درصورت تصویب نهایی، آژانس‌های مسافرتی که در زمینه تور‌های ورودی فعال هستند از پرداخت مالیات معاف می‌شوند، گفت: درصورت تصویب نهایی تفاهم‌نامه ‌میان سازمان توسعه تجارت، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین جامعه تخصصی تورگردانان این قانون به اجرا درخواهد آمد.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موضوع معافیت مالیاتی تورگردان‌ها را پیگیری کرده و دفتر حقوقی و فنی این سازمان نیز با موضوع موافقت کرده است و قرار شده جامعه تورگردانان فهرستی از تورگردان‌های کشور که در زمینه تورهای ورودی کار می‌کنند را تهیه کند تا بر این مبنا، کارها پیگیری شود.

پورفرج تصریح کرد: تور‌های ورودی و آژانس‌های مسافرتی که در این زمینه فعال هستند چون جزء صادرکنندگان محسوب می‌شوند و ارزآوری دارند شامل این قانون می‌شوند.

این درحالی است که براساس مصوبه کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی، هیات وزیران در تاریخ 26 مهر سال1383، درآمد ارزی دفاتر و شرکت‌هایی که به ورود گردشگر به کشورمان مبادرت می‌ورزند، به‌دلیل ورود ارز و ایجاد فرصت شغلی و به‌منظور تشویق، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

معافیت قبلی هنوز اجرایی نشده است

هوشنگ غفارپور، مدیرعامل مؤسسه گابین‌شرق آسیا و مالک آژانس مسافرتی مهرخاور با اشاره به سابقه قول‌هایی مبنی بر معافیت آژانس‌هایی که تور ورودی دارند به همشهری گفت: پیش از این موافقت شده بود که برای تورهایی که واجدشرایط باشند و میزبان گردشگران خارجی در کشور شوند 50 درصد معافیت مالیاتی درنظر گرفته می‌شود اما تاکنون این مساعدت اجرایی نشده است.

وی همچنین به تلاش انجمن دفاتر شرکت‌های مسافرتی و آژانس‌ها اشاره کرد و افزود: «به‌طور مرتب نامه‌نگاری‌هایی با سازمان امور مالیاتی صورت گرفته است ولی هنوز مبنای این 50درصد معافیت مالیاتی مشخص نشده است و با این وصف نمی‌توان خوش‌بین بود که تورهای ورودی از پرداخت مالیات معاف شوند.»

غفارپور به تشویق‌های سازمان توسعه تجارت اشاره کرد و گفت:«آنچه تاکنون عملیاتی شده است تشویق‌های صادراتی است که بر مبنای ارزآوری شامل حال آژانس‌ها شده و به آنها پرداخت شده است.»

مدیرعامل مؤسسه گابین‌شرق آسیا که در زمینه گردشگری پژوهش‌هایی انجام می‌دهد تاکید کرد: بعید است که سازمان امور مالیاتی با معافیت صددرصدی شرکت یا مؤسسه موافقت کند و باید پرسید که مبنای آنچه قرار است به تصویب نهایی برسد چیست؟

چشم‌انداز مثبت معافیت برای آژانس‌ها

در حالی که هنوز مبنای این معافیت مالیاتی مشخص نشده‌است، فعالان عرصه گردشگری چنین تصمیماتی را در حیات فعالیت آژانس‌داران مؤثر دانستند.

امیرحسین اربابان غفوری، رئیس انجمن راهنمایان تورها دراین‌باره به همشهری گفت: «در شرایط بحرانی و زمانی که اقتصاد همه بخش‌ها با وضعیت نامساعدی مواجه است باید با چنین تصمیماتی، حیات و ادامه کار بخش‌های کوچک اقتصاد را تضمین کرد.»

وی در این‌باره تاکید کرد:«معافیت مالیاتی به آژانس‌ها در وضعیت فعلی که گردشگری رونق چندانی ندارد و از خارج از ایران مسافر قابل توجهی وارد کشور نمی‌شود، این قدرت را به آنها می‌بخشد که بتوانند به حیات خود ادامه دهند و از ورشکستگی احتمالی فاصله بگیرند.»

اربابان غفوری یکی دیگر از تاثیرات چنین تصمیمی را تخصصی شدن تورهای ورودی به کشور ارزیابی کرد و گفت: «درصورتی که یک مؤسسه اقتصادی کوچک دغدغه مالیات نداشته باشد با ایجاد انگیزه برای رونق کار خود و توسعه آن مواجه خواهد شد و تلاش خواهد کرد به سمت جلو گام بردارد.»

کد خبر 57558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز