این روزها کرونا صاحبان بسیاری از کسب‌وکارها را با مشکلات اقتصادی مواجه کرده است. بسیاری از مشاغل، دیگر فعالیت ندارند و برخی از شاغلان هم بیکار شده‌اند.

بسیج

همشهری آنلاین _ معصومه حق‌جو:  با توجه به اینکه «کوویدـ ۱۹» همه‌گیر شده و رعایت مجموعه ضوابط بهداشتی هزینه‌ساز است، وضعیت نامناسب اقتصادی هم فشار مضاعفی به بسیاری از خانواده‌ها وارد کرده است. در این میان، بسیجیان قرارگاه جهادی پایگاه بسیج شهید ناصری با همکاری حسینیه نورالائمه با گام‌هایی محکم‌تر از پیش، پای کمک به همنوعان خود ایستاده‌اند. آنها در روزهای خانه‌نشینی اجباری که بسیاری از اهالی شهرک والفجر به کمک‌ و حمایت نیاز دارند با اجرای چندین طرح‌ متفاوت قصد دارند باری از دوش نیازمندان بردارند. یکی از این طرح‌ها حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده یا تعطیل‌شده به علت شیوع ویروس منحوس کروناست.

 مسئول قرارگاه پایگاه شهید ناصری و حسینیه نورالائمه می‌گوید: «بعد از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مؤمنانه و رزمایش همدلی برای خدمت‌رسانی به اقشار آسیب‌دیده از کرونا، قرارگاه جهادی شهید ناصری از ۱۴ آبان با همراهی حسینیه نورالائمه فعالیت‌های خود را در این مسیر شروع کرد.»
۸۰۰ پوستر برای اطلاع‌رسانی چاپ و در منازل و مغازه‌های محله در شهرک والفجر و شیراز جنوبی توزیع و نصب شد تا اگر کسی نیازمند دریافت خدمات بود یا از وجود افراد نیازمند اطلاع داشت، برای رسیدگی بداند باید چه کند. کمک این نیروهای داوطلب محدود به اهالی محله نیست. «حسین نریمان» در این‌باره بیان می‌کند: «شاغلانی که هنوز فعالیت دارند، ولی با فشار اقتصادی مواجهند، خدمات دریافت می‌کنند. در این کار خداپسندانه سعی کرده‌ایم کمک‌ها را به اهالی شهرک منحصر و محدود نکنیم.» اگر کسی خارج از محدوده نیازمند کمک باشد هم رسیدگی و حمایت می‌شود. مسئول پایگاه می‌افزاید: «برای کسب‌وکار افراد آسیب‌دیده هم تبلیغات می‌کنیم. طبق گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، تاکنون کسب‌وکاری در محله تعطیل نشده است.» قرارگاه جهادی بعد از شناسایی کسب‌وکارهای آسیب‌دیده با کمک خیّران محل، مبلغی را به‌صورت قرض‌الحسنه در اختیار این افراد قرار می‌دهد. در واقع قرارگاه، واسطه و ضامن این وام است.

  •  خواربار شما را جور می‌کنیم

قرارگاه جهادی شهید ناصری و حسینیه نورالائمه برای شناسایی افراد نیازمند از کمیته امداد خمینی(ره) کمک می‌گیرند. مسئول پایگاه در این‌باره توضیح می‌دهد: «علاوه بر آماری که از کمیته امداد خمینی(ره) می‌گیریم، با یکسری از خیریه‌هایی که محدوده ما را پوشش می‌دهند نیز هماهنگ و در ارتباطیم.» راه دیگر شناسایی نیازمندان، ملاقات حضوری است. نریمان می‌گوید: «با مراجعه به منزل نیازمندان، هم جویای احوال آنان می‌شویم و هم شرایط زندگی‌شان را بررسی می‌کنیم. اگر مشکل معیشتی داشته باشند، آنها را هم در فهرست افراد نیازمند دریافت خدمات قرار می‌دهیم.»
اغلب بانوان سرپرست خانوار هم در شرایط فعلی وضعیت مطلوبی ندارند. برخی از آنها خانه‌نشین شده‌اند و از عهده تأمین هزینه‌های سرسام‌آور زندگی برنمی‌آیند. مسئول پایگاه می‌گوید که این افراد هم می‌توانند از خدماتی که ارائه می‌شود، بهره‌مند شوند: «بانوان سرپرست خانواری که به علت شیوع کرونا خانه‌نشین هستند و وضعیت معیشتی خوبی ندارند با ارائه نامه‌ از محل کارشان می‌توانند جزو دریافت‌کنندگان کمک‌ها باشند. همه سعی ما این است تا اهالی بتوانند در شرایط بهتری زندگی کنند.» اهالی شهرک والفجر می‌توانند نیازمندی‌های خود را از طریق پیامک یا پیام‌رسان‌های پایگاه، اطلاع‌رسانی کنند. تاکنون ۷ نوع خدمت مختلف توسط این پایگاه به هم‌محله‌ای‌ها ارائه شده است. مسئول پایگاه می‌گوید: «تاکنون حدود ۱۰ نفر از جوانان فعال حسینیه و پایگاه بسیج ۱۱ بسته معیشتی را برای مصرف یک ماه خانواده‌های نیازمند تهیه و تقدیم این افراد کرده‌اند.»
خیران با واریز کمک‌های نقدی خود به شماره حساب حسینیه نورالائمه در تهیه بسته‌های معیشتی مشارکت دارند. او ادامه می‌دهد: «این بسته‌ها شامل یک گونی برنج، قند و شکر، چای، روغن، مرغ، رب، ماکارونی، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، ماسک و حبوبات و... است و هیچ ارگان یا سازمانی در تهیه این اقلام دخیل نبوده است.» برای هر بسته، با توجه به اینکه برای مصرف یک ماه تهیه شده و طبیعتاً حجم بیشتری دارد، ۷۰۰ هزار تومان توسط خیّران هزینه شده است.

  •  ضدعفونی داخل خانه با تو، راهرو با ما

یکی از مهم‌ترین اقدامات قرارگاه، ضدعفونی منازل بیماران مبتلا به کروناست. اگر بیمار مبتلا به کرونا برای ضدعفونی منزل با قرارگاه تماس بگیرد، پمپ ضدعفونی در اختیارش گذاشته می‌شود. نریمان می‌گوید: «یکی از اعضای خانواده فرد مبتلا شخصاً می‌تواند منزل را ضدعفونی کند. راهروها و آسانسور و راه‌پله‌ها توسط خودمان ضدعفونی می‌شوند.» با توجه به اینکه فرد مبتلا باید کمتر در بین مردم ظاهر شود، نیروهای خدمت‌رسان مایحتاج مبتلایان به کرونا و داروهایشان را هم تهیه می‌کنند، البته هزینه توسط این خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

  •  بازی کن و فیلم ببین

خیّران و نیروهای داوطلب در کنار این خدمات، فعالیت‌های فرهنگی را هم در محله شروع کرده‌اند. مسئول پایگاه شهید ناصری و حسینیه نورالائمه در این‌باره توضیح می‌دهد: «بازی‌های فکری و گروهی در اختیار خانواده‌های علاقه‌مند قرار می‌گیرد تا در ایام قرنطینه و خانه‌نشینی اجباری کمی از فشار روانی و استرس اعضای خانواده کم شود.» این گروه جهادی برای افرادی که علاقه‌مند به فیلم هستند هم برنامه‌ دارد. او می‌گوید: «فیلم‌های مستند آموزنده و آثار فاخر سینمایی را هم در یک فلش مموری در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم و بعد از ۴۸ ساعت تحویل می‌گیریم.» در برخی از محله‌ها سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند یا برای خرید مایحتاج روزانه دچار مشکل هستند، توسط گروه‌های داوطلبانه حمایت می‌شوند. مسئول پایگاه شهید ناصری و حسینیه نورالائمه بیان می‌کند: «طرح غربالگری و پایش خانه‌به‌خانه را هم آغاز کرده‌ایم. با جمع‌آوری اطلاعات آماری، بعد از این پایش، مسلماً تعداد سالمندان و افراد ناتوان هم مشخص می‌شود و برای آنها هم برنامه‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.»

  •  نوجوانان داوطلب؛ پای ثابت فعالیت‌های جهادی

به گفته ابراهیمی، فعالیت‌هایشان فعلاً در محدوده شهرک والفجر و شیراز جنوبی است: «یک مجموعه تربیتی هم داریم که در زمینه پرورش نوجوانان فعالیت دارد. در طرحی که در چند هفته اخیر کلید خورده است، بیشتر کارهای جهادی توسط نوجوانان داوطلب پایگاه انجام می‌شود.» بازی‌های فکری و گروهی هم طی مدت معینی در اختیار اهالی قرار می‌گیرد. این عضو فعال پایگاه در این باره توضیح می‌دهد: «تاکنون بازخورد و استقبال اهالی، مخصوصاً افرادی که فرزند خردسال و نوجوان دارند، از فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی که توزیع کردیم خوب بود. امیدواریم بتوانیم با همین سرگرمی‌های مختصر کمی حال و هوای خانواده‌ها را در این دوران بهتر کنیم.» این عضو فعال قرارگاه جهادی خرید مایحتاج روزانه برای سالمندان محله را هم جزو فعالیت‌های قرارگاه عنوان می‌کند: «با شیوع کرونا و اینکه سالمندان در معرض خطر بیشتری بابت ابتلا به کرونا هستند، در ادامه فعالیت‌هایمان، سالمندانی را که برای تأمین مایحتاج روزانه مجبور بودند از منزل خارج شوند، هم شناسایی کردیم و مسئولیت خریدهای آنان را برعهده گرفتیم.»

  •  فرهنگ‌سازی برای کمک‌های داوطلبانه

هنوز هستند افراد خیری که برای این کمک‌ها داوطلب می‌شوند یا هزینه‌های هفتم و چهلم عزیزان خود را صرف چنین اموری می کنند، اما در شرایطی که کرونا بسیاری از کسب‌وکارها را تعطیل کرده، طبیعتاً میزان مشارکت بسیار ضعیف شده است. در هر محله‌ای باید ‌فرهنگ کمک‌های داوطلبانه ترویج شود، ولی متأسفانه هنوز این فرهنگ بطور کامل جانیفتاده است.

«توران آسالرو» یکی از اهالی شهرک والفجر
  • خرید مایحتاج سالمندان

«توران آسالرو» یکی از اهالی شهرک والفجر، برای این جوانان دعای خیر می‌کند و اقدامشان را قابل تحسین می‌داند: «چون تنها زندگی می‌کنم و پرستاری هم ندارم، رفت‌وآمد و خرید با توجه به کرونا برای من مثل کابوس شده بود.» این بانوی سالمند ادامه می‌دهد: «خرید اینترنتی هم بلد نبودم، ولی وقتی خبردار شدم این جوانان برای سالمندان محله چنین امکانی را فراهم کرده‌اند، من هم استقبال کردم و به همسایه‌های سالمندی که می‌شناختم اطلاع دادم.»

کد خبر 578334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha