روزنامه همشهری در پی ابراز نگرانی اعضای شورای شهر تهران درباره آنچه که تحت عنوان رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی تخریب و نوسازی سینما ایران در خیابان لاله‌زار مطرح می‌شود، پرونده‌ای درباره حال و روز لاله‌زار منتشر کرد.

لاله‌زار

به گزارش همشهری آنلاین، علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در دویست و شصتمین جلسه شورای شهر در نطق پیش از دستور خود به موضوع تخریب سینما ایران لاله‌زار و تخریب این راسته فرهنگی پرداخته و گفته بود: این روزها، اخبار تلاش برای احیاء لاله‌زار، خبر احتمال صدور پروانه تخریب سینما ایران به عنوان سینمای قدیمی خیابان لاله‌زار، دوستداران فرهنگ و هنر و میراث را نگران کرده است. رأی اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی تخریب و نوسازی سینما ایران و انتشار خبر آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منشاء و مبدأ این نگرانی‌هاست. اگر سینما ایران بر اساس رای دیوان تخریب شود، به گمان من این نقطه آغاز تخریب سریالی سینماهای لاله‌زار خواهد بود.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز در دویست و شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفته بود: در حالی که کشورهای منطقه عمرشان نیمی از عمر لاله‌زار هم نیست، در تلاش هستند برای خودشان نماد فرهنگی آنچنانی تعریف کنند؛ در چنین شرایطی که ما داشته‌های فرهنگی‌مان را تخریب می‌کنیم، به کجا می‌خواهیم برویم. سینمایی که در سال ۱۳۰۵ ساخته شده و در سال ۱۳۱۹ بازسازی شده است را داریم با دست خودمان تخریب می‌کنیم. وزارت ارشاد مجوز انحلال می‌دهد، وزارت میراث فرهنگی دفاع نمی‌کند و دیوان عدالت اداری هم دستور تخریب می‌دهد. داریم به کجا می‌رویم؟ امیدواریم این سخن ناصحانه باشد تا به گونه‌ای دیگر رفتار نکنیم.

در پی موج انتقادها و ابراز نگرانی دوستداران فرهنگ و هنر و میراث، روزنامه همشهری در صفحه درنگ شماره ۸۱۳۵ خود، در مجموعه گزارش، یادداشت‌ و مصاحبه‌هایی به پرونده لاله‌زار پرداخته است.

یادداشت احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «هنگامه‌ای در عصرهای لاله‌زار»، گفتگو با ابوالفتح شادمهری مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران و عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره طرح بهسازی خیابان لاله‌زار، گفتگو با علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ تهران با عنوان «چراغ‌های لاله‌زار خاموش نمی‌شود»، گزارش سمیرا مصطفی‌نژاد روزنامه‌نگار با عنوان «لاله‌زار متری چند؟»، گزارش مرضیه ثمره‌حسینی با عنوان «سرسام لاله‌زار» و گفتگو با مجید محمودی‌نیا کارشناس پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران با عنوان «نخستین اشتباه آخرین اشتباه است» را در این پرونده و از طریق کلیک بر روی اینجا می‌خوانیم. 

کد خبر 578930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha