دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

سمیه شرافتی: اختلاف وزارت بهداشت و وزارت رفاه بر سر طرح پزشک خانواده همچنان ادامه دارد

و دود این ناهماهنگی در اجرای بزرگ‌ترین طرح نظام سلامت در چند سال اخیر، که امید می‌رفت تحولی در بهداشت و درمان کشور ایجاد کند، تنها به چشم مردم و پزشکان می‌رود.

دستمزد پزشکان خانواده از ابتدای امسال به‌دلیل همین ناهماهنگی پرداخت نشده است و سطح نارضایتی پزشکان شاغل در طرح پزشک خانواده، به بالاترین حد  رسیده است.

گفته می‌شود تفاهمنامه طرح بیمه روستائیان و پزشک خانواده، ابتدای هر سال به امضای وزیر بهداشت، وزیر رفاه و رئیس بیمه خدمات درمانی می‌رسد.

قراردادی که در آن سرانه بیمه روستایی، حقوق پزشکان خانواده و ماماها، انتظارات وزارت بهداشت و وزارت رفاه از یکدیگر، قیمت داروها و هزینه خدمات پاراکلینیک مشخص می‌شود اما امسال وزارت رفاه از امضای این تفاهمنامه که بر پایه سرانه 14هزار و 600 تومانی است، به دلایل نامشخصی سر باز می‌زند.

تعللی که باعث شده علاوه بر عدم‌پرداخت حقوق پزشکان، بودجه‌ای برای خرید دارو نیز اختصاص پیدا نکند. 

گفته می‌شود مسئولان وزارت بهداشت این اقدام وزارت رفاه را به مجلس، رئیس‌جمهور و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اعلام کرده‌اند اما هنوز هیچ پاسخی ارائه نشده است.

در چنین شرایطی وزارت بهداشت با وجود کسری بودجه‌ شدیدی که هرساله با آن مواجه است، فقط توانسته است حقوق پایه پزشکان خانواده را که در بهترین حالت چیزی حدود 300 هزار تومان است، پرداخت کند. 

البته در استان‌هایی که میان بیمه خدمات درمانی و دانشگاه‌ها رابطه خوبی وجود دارد، یا اینکه دانشگاه‌ها درآمد جاری و بیمارستان‌های بیشتری دارند، خودشان به‌صورت توافقی مبالغی را به‌صورت علی‌الحساب هزینه کرده‌اند که علاوه بر این‌که اقدامی غیرقانونی است، در نظام اقتصادی بخش درمان نیز اخلال ایجاد کرده است.

به گفته کارشناسان، طبق قانون، وزارت رفاه موظف است بخش عمده هزینه‌های اجرای طرح پزشک خانواده را به وزارت بهداشت بپردازد و همین سیستم که مدیریت اجرایی آن به‌عهده یک بخش و هزینه‌های آن به‌عهده بخشی دیگر است، در طول سال‌های گذشته مشکلات متعددی ایجاد کرده است.

یک پزشک شاغل در شمال کشور در این‌باره به همشهری می‌گوید: در سیستم پرداخت حقوقی پزشکان خانواده، آنها 70 درصد از حقوق خود را به‌صورت ماهانه و 30 درصد آن را هر 3 ماه یکبار براساس پایش و ارزیابی از کارشان، دریافت می‌کنند.

این 70 درصد مثلا برای حقوق پزشکی که در منطقه‌ای روستایی به‌صورت 24 ساعته خدمت می‌کند و قرار است 800 هزار تومان حقوق بگیرد، 560 هزار تومان است، اما چون پزشکان خانواده در طرح پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، حکم پایه حقوق به میزان 366 هزار تومان برای آنها در نظر گرفته شده که این میزان را وزارت بهداشت ماهانه از هزینه‌های خودش به این پزشکان پرداخت می‌کند.

اواخر سال گذشته نیز دکتر سید موید علویان، معاون سابق وزیر بهداشت با اعلام اینکه دست‌هایی در وزارت رفاه می‌خواهند طرح پزشک خانواده زمین بخورد، به عدم‌امضای تفاهمنامه بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه در مورد نحوه قرارداد با پزشکان و ماماها انتقاد کرده بود.

دکتر علویان اذعان کرده بود: متأسفانه سازمان تامین اجتماعی اقدام به ایجاد مراکز معین درمان در استان‌های مختلف کرده و پزشکان را با حقوق‌های بالای 2 میلیون تومان جذب می‌کند تا پزشکان طرح پزشک خانواده به سمت این مراکز ریزش کنند. 

وی اضافه کرده بود: در چنین شرایطی باید منتظر از بین رفتن اعتماد مردم به برنامه‌ها، هدر رفتن بار مالی حداقل 3 هزار میلیارد تومانی، از بین رفتن تمام تلاش‌های انجام شده در زمینه اصلاح نظام سلامت، اجرایی نشدن برنامه‌های قانون برنامه توسعه چهارم، عدم‌تکافوی اعتبارات نظام سلامت برای ارائه نیمی از خدمات پزشکی کشور و افزایش هزینه‌های کمرشکن درمان برای مردم باشیم.

از سوی دیگر به عقیده کارشناسان، حتی اگر وزارت رفاه به تعهد خود عمل کند و تفاهمنامه را امضا کند، مشکل جدید طرح پزشک خانواده در سال جدید این است که امسال در بخش دارو و خدمات پاراکلینیک تورم زیادی ایجاد شده و چاره‌ای جز افزایش حقوق پزشکان نیست، درحالی‌که حتی یک ریال هم به سرانه بیمه روستائیان اضافه نشده است.

کد خبر 58041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز