مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان به زودی بادبان‌های خورشیدی را در مدار زمین قرار خواهند داد

 این ایده قبلا با بدشانسی روبرو شده بود، اما اکنون طرفداران یک نوع فناوری که می‌توان با استفاده از آن،  فضا پیماها را با به‌کارگیری فشار ایجاد شده توسط فوتونهای خورشید بر روی "بادبانهای خورشیدی" به جلو حرکت داد، مصمم هستند شانس دیگری را برای عملی کردن آن امتحان کنند.

ماموریتها برای آزمایش فناوری بادبان خورشیدی که توسط  "انجمن سیاره ای" برنامه ریزی شده بودند به دلیل نقص در راکتهای مورد نیاز برای حمل این بادبانها به فضا، در سال 2001 با شکت مواجه شدند. " انجمن سیاره ای" یک نهاد غیر انتفاعی آمریکائی است. اما طراحان این ماموریتها اکنون تصمیم دارند این طرح را تا تاریخ 8 مرداد امسال عملی کنند. در این روز یک فضا پیمای کوچک سازمان ناسا بنام "نانو بادبان دی (NanoSail-D)" برای قرار گرفتن در مدار زمین برنامه ریزی شده است. 

به گزارش آسمان پارس، هدف از این برنامه نشان دادن عملی بودن این ایده است که می توان بادبانهائی را در مدار مستقر کرد. این فضا پیما چهار بادبان را که هر کدام 3 متر عرض دارند و از جنس پلاستیک و پوشش آلومینیومی هستند، در فضا افراشته می کند. علاوه بر نور خورشید که بر روی این بادبانها فشار ایجاد می کند ، کشش جو خارجی زمین نیز بر روی آنها تاثیر گذار خواهد بود. شاید روی بادبانهای مشابهی، ماهواره های معمولی را بعد از پایان ماموریتشان به زمین باز گردانند تا بدینوسیله از بی نظمی مداری جلوگیری شود

کد خبر 58117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز