در سه سال اخیر در مجموع ۲۳ هزار کارآفرین و اهل کسب‌وکار در ترکیه، شامل ۱۰ هزار میلیونر، به خیل در حال گسترش مهاجرانی پیوسته‌اند که در جست‌وجوی آینده‌ای بهتر کشور را ترک می‌کنند.

ترکیه - فرار مغزها

به گزارش همشهری‌آنلاین، روزنامه شوزچودیلی روز جمعه در گزارشی به نقل از یک نماینده مخالف دولت، با بیان این خبر، خاطرنشان کرد این افزایشی شدید در فرار مغزها از ترکیه محسوب می‌شود. 

فتحی آشیکل، نماینده مهم‌ترین جبهه مخالف دولت یعنی «حزب جمهوری مردم»، در گزارشی با عنوان «فرار مغزهای ناشی از حاکمیت حزب عدالت و توسعه»، حزب حاکم ترکیه را از سال ۲۰۰۲ به این سو، مسبب این افزایش شدید خروج مغزها از کشور برشمرده است.

بر مبنای این گزارش، در سه سال اخیر ۱۰ هزار میلیونر نیز از کشور رفته‌اند که ترکیه را در زمینه فرار میلیونرها پس از چین و هند در رده سوم جهان قرار می‌دهد. آشیکل می‌گوید: به رغم وعده‌های دولت برای توقف روند فرار مغزها، شمار بالایی از مردم در جست‌وجوی آینده‌ای بهتر کشور را ترک می‌کنند. وی می‌افزاید: شمار کسانی که از ترکیه رفته‌اند طی سه سال، ۹۷ درصد افزایش یافته و از بیش از ۶۹ هزار نفر در سال ۲۰۱۶ به بیشتر از ۱۳۶ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

گزارش تصریح می‌کند شمار بالایی از فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌های معتبر ترکیه ترجیح می‌دهند در دانشگاه‌های خارجی حضور یابند. بر این اساس، ۵۲.۶ درصد فارغ‌التحصیلان دبیرستان استانبول، ۳۲.۶ درصد فارغ‌التحصیلان دبیرستان گالاتاسرای و ۹۴.۷ درصد فارغ‌التحصیلان دبیرستان آلمانی استانبول برای ادامه تحصیل روانه آلمان، ایالات متحده، کانادا و فرانسه شده‌اند.
آشیکل همچنین به مشوق‌های جدیدی که اخیرا توسط مصطفی وارانک، وزیر صنعت و تکنولوژی، اعلام شده اشاره کرده است. این اقدام در چارچوب بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری در امور آکادمیک کشور صورت می‌گیرد که از سال ۲۰۱۸ با هدف تشویق دانشمندان ترک به بازگشت به خانه به اجرا درآمده است؛ از جمله اختصاص ۷۲۰ هزار لیر (۹۵ هزار دلار) برای محققانی که مطالعات خود را در ترکیه انجام دهند. 

قانون‌گذار حزب مخالف جمهوری مردم در این‌باره می‌گوید: دولت هنوز از دیدگاه اقتصادی بحث فرار مغزها را ارزیابی می‌کند. درست نیست فقط دلایل مرتبط با اقتصاد را عامل فرار مغزها بدانیم. 

پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶ که حمله نظام‌مند [دولت] را به آزادی‌های آکادمیک به همراه داشت، در قالب اخراج استادان از معتبرترین دانشگاه‌های کشور و باطل کردن گذرنامه‌هایشان و همچنین تعطیل کردن جامعه مدنی و سازمان‌های غیردولتی، شهروندان ترکیه متوجه جدیت فشارهای سیاسی شدند. 

گزارش صراحت دارد بر اساس آخرین مطالعات صورت‌گرفته درباره روند کنونی فرار مغزها، افزایش اقتدارگرایی، ملی‌گرایی مذهبی، دشواری‌های مالی و کنترل شدید دولت بر دانشگاه‌ها، از عوامل اصلی این مهاجرت تلقی می‌شود. جوانانی که تمایل ندارند در «ترکیه اردوغان» زندگی کنند، به دنبال رفتن به کشوری آزاد و دموکراتیک‌اند؛ جایی که بتوانند از شرایط کاری بهتر و استانداردهای زندگی بالاتری بهره‌مند باشند. 

منبع: Turkish Minute

کد خبر 584147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha