مدیرکل دامپزشکی قم گفت: با توجه به شناسایی آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در باغ پرندگان قم، تاکنون موردی از این بیماری و یا تلفات مشکوک در مرغداری‌های صنعتی و روستایی استان مشاهده نشده است.

مرغداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، مدیرکل دامپزشکی قم گفت: ۱۹ بهمن‌ماه امسال تلفات در باغ پرندگان مشکوک به آنفلوانزا گزارش شد و پس از آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌های انجام‌شده، بیماری آنفلوانزا و نیوکاسل در این باغ تایید شد.

مهدی رفیعی افزود: از همان روز قرنطینه و معدوم‌سازی پرندگان، ضدعفونی محوطه و دفن پرندگان با شرایط بهداشتی انجام شد.  با توجه به این‌که تعدادی از پرندگان این باغ در بخشی از روز بیرون از قفس و تور و در معرض تماس با سایر پرندگان بودند، احتمال می‌رود این عامل باعث آلوده شدن پرندگان شده باشد.  در حال حاضر که ویروس در قم شناسایی شده، نشان می‌دهد ویروس آنفلوانزا در چرخش است و باید مقررات قرنطینه بهداشتی با جدیت رعایت شود.

وی بیان کرد: تمام مرغداری‌های تخم‌گذار، مادر، پرورش پولت و بوقلمون در استان قم زیر پوشش واکسیناسیون آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان قرارگرفته‌اند.  سال گذشته نیز موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در قم گزارش نشد، در سه سال گذشته صد درصد جمعیت حساس طیور تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفت.

مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به علائم آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان گفت: تلفات سریع و کاهش خوراک طیور از مهم‌ترین علایم این بیماری است و در پی آن در قسمت ریش، تاج و ساق پای طیور خون‌مردگی ایجاد می‌شود که واگیر بسیار بالایی دارد.  احتمال ورود پرندگان مهاجر به مرغداری‌های قم وجود دارد و مرغداران باید از ورود پرندگان به انبارهای دان و سالن‌های مرغداری جلوگیری کنند.  

هرگونه ورود و خروج خودرو، تجهیزات و افراد به داخل مرغداری‌ها باید با رعایت مسائل بهداشتی باشد و حتی‌المقدور نهاده‌ها به‌صورت غیرمستقیم و از طریق انبار به داخل مرغداری منتقل شود.  مرغداران از رها کردن کود خارج از انبار مخصوص خودداری کنند تا زمینه برای حضور پرندگان مهاجر فراهم نشود و افراد قبل از داخل شدن به مرغداری‌ها استحمام و لباس‌های خود را تعویض کنند.

رفیعی فعالیت واحدهای غیرمجاز مرغداری را از جمله مواردی دانست که می‌تواند موجب انتقال و شیوع آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان شود و از روستاییان درخواست کرد: در صورت مشاهده فعالیت غیرمجاز مرغداری‌ها، مراتب را به سازمان جهاد کشاورزی استان اطلاع دهند.  با توجه به این‌که مرغداری‌های غیرمجاز در چرخه نظارت قرار نمی‌گیرد، شهروندان در صورت مشاهده این موارد مراتب را به شماره ۱۵۱۲ دامپزشکی اطلاع دهند.

کد خبر 585101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha