جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

میدان امامت که اهالی آن را بیشتر به میدان وثوق می‌شناسند، در مرز بین منطقه 8 و 13 و فاصله چند قدمی چهارراه آیت قرار دارد. میدانگاهی بزرگ و با فضای سبزی زیبا و آب نمایی که رقص آب آن هر رهگذر خموده‌ای را شاداب می‌کند.

كتاب

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: البته این میدانگاه پیش‌تر شکل این چنینی نداشت و در واقع هندسی دایره‌ای بود عاری از هرگونه طراوات و زیبایی تا اینکه چند سال پیش از سوی مدیریت شهری جلوه دیگری به خود گرفت و تبدیل به مکانی برای تفریح اهالی شد.

اما تاریخچه شکل‌گیری آنکه به سال‌های دور برمی‌گردد. یعنی 8 – 9 دهه پیش. اراضی این محدوده هم مثل دیگر اراضی شرق تهران در تملک وثوق‌الدوله نخست وزیر قاجار بود. او به رغم اینکه برای فروش زمین‌هایش شرکتی به نام «وثوق» راه‌اندازی کرده بود، اما ترجیح می‌داد زمین‌هایش را به تاجرهای معروف واگذار کند.

نمونه بارز این بذل و بخشش‌ها، زمین‌های محله آشتیانی و شورا است که به تملک فردی به نام مهندس چایچی در می‌آید و البته میدانی هم در شرق تهران به همین نام است. بعد از ایجاد میدان وثوق، زمین‌های خاکی اطراف میدان کم‌کم جای خود را به خانه‌های بزرگ ویلایی داده و محله وثوق شکل می‌گیرد. مغازه، مدرسه و مسجد که از نیازهای شهروندان بوده یکی یکی ساخته می‌شود. مصداق بارز آن مسجد امام حسن مجتبی(ع) است که سال ساخت آن به ابتدای دهه 30 برمی‌گردد. نکته حائز اهمیت دیگر محله وثوق یا امامت، موقعیت جغرافیایی آن است که باعث شده دسترسی شهروندان به دیگر معابر شهر آسان صورت گیرد و رفت‌وآمد برایشان راحت باشد. خلوتی معابر و فرهنگ بالای شهروندان از دیگر ویژگی‌های آن است از این‌رو اهالی، محله وثوق را به‌عنوان محله برخوردار می‌شناسند. 

کد خبر 585142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha