مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

فضاپیمای تیان‌ون-۱ چین که اکنون در مدار مریخ قرار دارد، آماده نخستین فرود بر روی سیاره سرخ در سال میلادی جاری می‌شود.

thianwen1

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از Space.com مدارگرد تیان‌ون-۱ روز دوشنبه ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن) موتور ۳۰۰۰ نیوتنی‌اش را روشن کرد تا خودش را در یک مدار قطبی در اطراف مریخ قرار دهد.

تیان‌ون-۱ که وزنی حدود ۵ تن دارد و شامل یک مدار گرد، یک سطح‌نشین و یک مریخ‌نورد می‌شود- باید تنظیمات مداری بیشتری انجام دهد تا خودش را در یک به اصطلاح «مدار پارکینگ» قرار دهد و مدارگرد در این موقعیت بررسی اولیه برای یافتن محل‌های فرود احتمالی را انجام خواهد داد.

مدارگرد در ماه اردیبهشت یا خرداد برای مدت کوتاهی در یک موقعیت «خارج از مدار» و قوس ورودی قرار داده خواهد شد تا کپسول سطح‌نشین را که حاوی مریخ‌نورد هم هست، آزاد کند. پس از فرود سطح‌نشین روی مریخ، مریخ‌نورد از آن جدا خواهد شد و برای چند روز به جستجو در سطح مریخ خواهد پرداخت.

مریخ‌نورد برای دست کم ۹۲ روز مریخی (یا حدود ۹۵ روز زمینی) با دوربین‌های با وضوح بالایش به بررسی سطح مریخ خواهد پرداخت.

 تیان‌ون-۱ به بررسی مغناطیس‌سپهر (مگنتوسفر) و یون‌سپهر (یونوسفر) مریح و نیز سطح و زیرسطح این سیاره خواهد پرداخت.

جستجو برای «آب یخ» در زیر سطح مریخ وظیفه «رادار بررسی زیرسطح مدارگرد» (MOSIR) است که در واقع یک ردیاب صوتی زیرسطحی است.کار MOSIR جستجوی آب یخ و آب مایع است که ممکن است با نشانه‌های حیات در رسوبات لایه‌لایه قطبی مریخ (محل فرود سطح‌نشین/مریخ‌نورد) و سایر محل‌های انتخاب‌شده باشد.

انتظار می‌رود مهندسان و دانشمندان چینی محل‌های فرود احتمالی را در منطقه نسبتا مسطح در بخش جنوبی یک پهنه بزرگ به نام «یوتوپیا پلانیتیا» انتخاب کرده باشند.

دو محل احتمالی فرود سطح‌نشین ۱- در پهنه «کریس پلانیتیا» ۲- پهنه «یوتوپیا پلانیتیا»
کد خبر 585780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha