مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

خواب برای سلامتی انسان و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی اهمیت دارد. خواب حالتی است که در مقابل بیداری قرار می گیرد و شامل تکرار مراحل چهارگانه بوده (چرخه خواب) و هر فرد ممکن است در هر ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه وارد چرخه جدیدی شود. این مسئله باعث می‎شود که شما در زمان خواب چندین بار خواب سبک و عمیق را تجربه نمایید.

image-20210224095543-1.jpeg

معمولا خواب عمیق در مرحله سوم اتفاق افتاده که به مرحله ترمیم معروف بوده و هورمون رشد در همین مرحله آزاد می‎گردد. در همین مرحله خواب عمیق، نیروی بدن شما بازگشته و استرس از عضلات دور شده و سیستم ایمنی بدن شما تقویت می شود.

یک فرد سالم باید هر شب به طور متوسط بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابد. افراد با سن پایین دارای میزان خواب بیشتری می‎ باشند. بهداشت خواب و تمرین برای خواب بهتر امری ضروری است چرا که خواب نقش مهمی در سلامتی انسان دارد. آرامش انسان در زمان بیداری به میزان خواب او بستگی دارد. همچنین میزان خواب مناسب علاوه بر تاثیر بر عملکرد سیستم عصبی بدن باعث افزایش تمرکز می‎گردد.

عوامل تاثیرگذار بر خواب

همان‎طور که گفته شد زندگی روزمره شما رابطه مستقیمی با کیفیت خواب شبانه دارد. خواب شبانه منجر به استراحت و رفع خستگی شما می‎گردد. در ادامه به بررسی اجمالی عوامل موثر بر خواب با کیفیت می پردازیم:

ایجاد محیط مناسب برای خواب

برای داشتن خواب شبانه با کیفیت نور اتاق را کم نمایید و درجه حرارت را در میزان مناسبی تنظیم نمایید. درجه حرارت مناسب برای یک خواب راحت در فصل زمستان ۲۰ درجه و در فصل تابستان ۲۵ درجه سانتی گراد توصیه شده است.

برنامه خواب منظم

داشتن یک برنامه خواب منظم منجر به تنظیم ساعت بدن شما خواهد شد. در صورتی که شما برنامه خواب منظم داشته باشید و هر شب در ساعت خاصی به رختخواب بروید و صبح‎ها در ساعتی خاص بیدار شوید، ساعت بدن شما مطابق با برنامه زندگی شما تنظیم خواهد گردید.

انجام فعالیت های آرامش بخش قبل از خواب

انجام فعالیت های آرامش ‎بخش نظیر ورزش‎ های سبک مانند یوگا و مدیتیشن و یا فعالیت‎هایی مانند گوش دادن به موسیقی، مطالعه و دوش آب گرم می تواند شما را از هرگونه عوامل استرس‎زا دور نموده و خوابی آرام به شما هدیه بدهد.

پرهیز از مصرف کافئین و غذاهای سنگین پیش از خواب

همان طور که می‎دانید نوشیدنی ‎هایی مانند چای، قهوه و نوشابه ‎های انرژی‎ زا قبل از خواب می‎تواند منجر به اختلال در خواب شبانه شما گردد. همچنین استفاده از غذاهای سنگین، فست فود و ... منجر به پایین آمدن کیفیت خواب و حتی بی‎خوابی خواهد شد.

انتخاب تشک و بالش مناسب

انتخاب یک تشک خوب و مناسب در کیفیت خواب بیشترین تاثیر را دارد. برای خرید تشک مناسب می‎بایست قبل از خرید، تشک را تست نمایید. برای کاهش دردهای کمر و بدن و بهره‎ گیری از خواب استاندارد، استفاده از تشک طبی ضروری می باشد.

همین امر در ارتباط با انتخاب بالش صدق می کند. در صورتی که بالش طبی مناسبی انتخاب کرده باشید و یا با توجه به مشخصه‎ های فیزیکی بدن خود بالش را خریداری کرده باشید، از ابتلا به گردن درد جلوگیری خواهید کرد و خواب بهتری خواهید داشت.

در ادامه با توجه به این که تشک مهمترین عامل برای بهبود کیفیت خواب و جلوگیری از بی خوابی است در مورد تشک و انواع آن، خرید تشک و نگهداری از آن مطالبی را ارائه می‎کنیم.

انواع تشک

تشک مموری فوم

مموری فوم یا همان فوم الاستیک قابلیت تغییر فرم به شکل بدن فردی که به روی آن دراز کشیده را داشته و در کاهش دردهای مفاصل تاثیر بسزایی دارند. آن ها در واکنش به دمای بدن منعطف‎ تر شده و متناسب با شکل و وزن بدن فرد شکل می‎گیرند.

تشک فنری

تشک‎های دارای فنر جزء قدیمی‎ترین تشک ‎های شناخته شده هستند. این نوع تشک ‎ها دارای دو نوع متصل و منفصل هستند. در نوع متصل آن ها فنرها به صورت مارپیچ و متصل به هم بوده و در مدل‎های منفصل فنرها به صورت جداگانه در پاکتی قرار گرفته اند.

تشک هیبرید

این نوع تشک‎ها با ترکیب دو نوع مموری فوم و سیستم فنرهای داخلی، تمامی فواید مموری فوم را با حفظ ظاهر کلاسیک و حس فنر داخلی تشک ارائه گردیده ‎اند. در واقع با خرید این نوع تشک‎ها همزمان با بهره بردن از راحتی مموری فوم از سیستم فنر داخلی تشک لذت خواهید برد.

تشک لاتکس

تشک لاتکس از بادوام‎ترین و منعطف‎ ترین تشک ‎ها بوده و فشار اضافه بر نقاطی مانند شانه‎ ها، کمر و مفاصل را نخواهند داشت. این تشک‎ها از جنس لاتکس و کاملا طبیعی بوده و استفاده از آنها به کاهش درد کمک خواهد کرد.

تشک طبی

تشک طبی، تشکی می باشد که به طور تخصصی برای افرادی که از درد کمر و مفاصل رنج می برند طراحی و تولید شده ‎اند. این تشک‎ ها با استفاده از فناوری روز دنیا به بهبود و کاهش درد افراد کمک می نماید. درجه سفتی این تشک‎ ها به گونه ای است که ستون فقرات شما را به خوبی پوشش می دهد و اجازه نمی‎دهد که قسمت ‎های میانی بدن در تشک فرو رود و حالت S شکل ستون فقرات تغییر کند.

تشک طبی می‎تواند دارای ساختار فنری، مموری فوم، لاتکس و یا ترکیبی باشد، برای راحتی بیشتر از مموری فوم پد بر روی آن استفاده شده باشد و یا با استفاده از لیکوئید ژل راحتی بیشتری را ارائه کند. اما رعایت مشخصه ‎های تشک طبی منجر به نام‎گذاری این تشک به نام طبی خواهد شد.

این تشک به خواب بهتر و با کیفیت همه افراد (چه مبتلا به کمر درد و چه افراد سالم) کمک خواهد کرد و منجر به انرژی بیشتر صبحگاهی خواهد شد.

خرید تشکی طبی 

در زمان خرید تشک باید با توجه به وزن، سن و فیزیک بدنی خود یا شخص مصرف کننده، تشک را انتخاب و خریداری نمایید. در نتیجه بهتر است که تشکتان را به صورت حضوری خریداری نموده تا بتوانید آن را تست نمایید و برای چند دقیقه بر روی آن دراز بکشید. از نشانه ‎های یک تشک طبی خوب قرار گرفتن ستون فقرات در راستای افقی است. بهتر است برای انتخاب تشک مناسب با فیزیک بدنتان از فروشنده کمک بگیرید تا بتوانید بهترین و مناسب‎ترین تشک را انتخاب نمایید.

تشک های طبی منجر به خواب راحت و برطرف شدن خستگی شما خواهند شد. در خرید تشک به درجه سفتی تشک دقت کنید، هرچه درجه سفتی بالاتر باشد، خواب سفت‎تر و البته طبی‎تری را تجربه خواهید کرد. البته می‎بایست سفتی در حدی باشد که با توجه به وزنتان، راحتی شما را نیز فراهم کند.

نگهداری از تشک

همان طور که انتخاب و خرید تشک اهمیت بسیاری دارد، نگهداری صحیح و مراقبت از تشک‎ها می‎تواند در افزایش طول عمر تشک تاثیر زیادی داشته باشد. تشکی که به خوبی از آن مراقبت و نگهداری شود تضمین‎کننده خواب باکیفیت و خوب برای افراد خواهد بود. به طور کلی تشک‎ها ۵ تا ۱۰ سال عمر مفید خواهند داشت و پس از گذشت این مدت زمان نیاز است برای تعویض تشک اقدام نمایید. طریقه مصرف و نگهداری از آن‎ها می‎تواند سبب کاهش یا افزایش عمر آن‎ها شود. در زیر نکاتی را برای نگهداری بهتر از تشک عنوان می نماییم:

محل قرارگیری تشک

برای پیشگیری از سایش تشک مطمئن شوید که تشک به خوبی از تمامی جهات به صورت یکنواخت روی کف تخت قرار گرفته است.

استفاده از محافظ تشک

بهتر است از همان ابتدای خرید تشک از محافظ تشک استفاده نمایید. محافظ از تشک شما در مقابل نشت مایعات و جذب گرد و غبار و نفوذ آلودگی به تشک جلوگیری می‎نماید.

شستشوی منظم ملحفه‎ ها

ملحفه‎ ها باید هر هفته یا نهایتا دو هفته یکبار شستشو شوند. در هنگام خواب چربی و عرق بدن باعث انتقال پوست ‎های مرده بدن به ملحفه می‎گردند. در صورت عدم شستشوی مداوم ملحفه‎ ها این مواد به داخل تشک نفوذ کرده و منجر به ایجاد باکتری مضر و بوی نامطبوع می ‎شوند.

چرخاندن تشک

بهتر است هر ۶ ماه یکبار تشک خود را از سر به پا بچرخانید. چرخاندن منظم تشک برای هر نوع تشکی مفید است.

تابش نور آفتاب بر روی تشک

هر چند وقت یکبار روکش روی تشک خود را برداشته و بگذارید تشکتان در معرض تابش نور آفتاب قرار گیرد. این عمل رطوبت تشک را از بین برده و از جذب گرد و غبار جلوگیری می‎نماید.

مجموعه خانه تشک یکی از مجموعه ‎های فعال در زمینه تولید انواع کالای خواب اعم از تشک، بالش، تاج و باکس تخت، محافظ تشک و ملحفه و پتو است. مشاوران فروش این مجموعه برای خدمت رسانی به شما آماده هستند. برای خرید تشک با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۶۰۶۰۶۶ تماس حاصل فرمایید.

کد خبر 587026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha