گروه بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران خرد و سازندگان ساختمان، موافقت اصولی خود را با تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان اعلام کرد و دستورالعمل تاسیس این صندوق را برای تصویب نهایی به کمیته فرعی شورای بورس فرستاد.

رضا کیانی، رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس با اعلام این خبر به همشهری گفت: اساسنامه،  امید نامه، دستورالعمل تاسیس و مزایده، محاسبه ارزش خالص دارایی‌ها و راهنمای تدوین طرح توجیهی این صندوق تدوین شده و  به این ترتیب درصورت تصویب شورای بورس، مجوز اولین صندوق زمین و ساختمان صادر خواهد شد.

کیانی در تشریح عملکرد این صندوق‌ها درصورت تشکیل افزود: وزارت مسکن از تاسیس این صندوق‌ها استقبال کرده و  انتظار می‌رود این وزارتخانه بعضی از زمین‌های خود را به فعالیت این صندوق‌ها اختصاص دهد.

به گفته او،  در نهایت برای هر صندوق پس از تشکیل، طرحی تعریف خواهد شد و در مرحله بعد طرح توجیهی  برای تایید نهایی به سازمان بورس ارائه می‌شود.

کیانی ادامه داد: در صندوق‌های زمین و ساختمان مدیریت‌های سرمایه‌گذاری، ساخت و نظارت و پست‌های متولی بازارگردان و متعهد پذیره نویس تعریف شده است.

رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس خاطرنشان کرد: فعالیت رسمی این صندوق‌ها با جمع آوری وجوه از مردم و اختصاص آنها به ساخت طرح، آغاز خواهدشد و  سرمایه گذار در قبال نقدینگی خود واحد سرمایه گذاری دریافت می‌کند.

به گفته کیانی،  درصورت تایید هیات پذیرش بورس،  این واحد در بورس تهران هم قابل معامله خواهد بود. او گفت: در طرح توجیهی صندوق‌های زمین و ساختمان،  افزایش سرمایه صندوق  درصورت پیشرفت طرح پیش‌بینی شده و منابع مالی مورد نیاز برای این افزایش سرمایه هم از طریق عرضه دوباره واحدهای سرمایه گذاری تامین خواهد شد.

کیانی ادامه داد: تمام اعتبار لازم برای طرح در یک مرحله جمع آوری نخواهد شد؛ به عبارت دیگر و به‌عنوان مثال اگر یک طرح به 100میلیارد تومان  اعتبار نیاز داشته باشد این مبلغ در 20عرضه 5میلیارد تومانی تامین می‌شود.

او این جمع آوری مرحله به مرحله سرمایه‌ها را در جهت تضمین سلامت فعالیت صندوق و جلوگیری از انباشت نقدینگی توصیف کرد و افزود: بر اساس مدل پیشنهادی سازمان بورس در پایان طرح،  واحدهای ساخته شده از طریق مزایده به فروش رفته و حساب‌های صندوق تسویه خواهد شد.

به گفته کیانی، بعد از تسویه حساب‌های مالی سرمایه‌گذارها بر اساس تعداد واحدهای سرمایه گذاری سود خود را دریافت خواهند کرد.

رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در ادامه و در تشریح مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تصریح کرد: مراحل پیشرفت مالی و فیزیکی طرح به‌طور مرتب و هر ماه یکبار به اطلاع سرمایه‌گذاران خواهد رسید.

همچنین هر 3 ماه یک بار ارزش خالص دارایی‌های صندوق بر اساس قیمت فروش و ارزش جایگزینی دارایی‌ها محاسبه خواهد شد، بنابراین سرمایه‌گذارها می‌توانند با توجه به این اطلاعات نسبت به خرید یا فروش واحدهای سرمایه گذاری اقدام کنند.

او مزیت اصلی این صندوق‌ها را سلامت مالی آنها عنوان کرد و افزود: برای افزایش نقد شوندگی سرمایه گذاری در این صندوق‌ها،  یک بازار گردان موظف خواهد بود روزانه سفارش‌های خرید و فروش را  وارد سامانه معاملاتی بورس کند. 

کیانی معتقد است: در شرایطی که سیستم بانکی به راحتی تسهیلات ساخت و ساز ارائه نمی‌کند و اوراق مشارکت هم با تامین مالی از طریق بدهی،  ریسک سازنده را افزایش می‌دهد تاسیس صندوق‌های زمین و مسکن به نفع سازندگان هم خواهد بود چون در نهایت سرمایه گذار شریک سازنده  محسوب می‌شود.

3 متقاضی

سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل تأسیس صندوق زمین و ساختمان را به کمیته فرعی شورای بورس ارسال کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، قاسم محسنی،  معاون سازمان بورس   با بیان اینکه تاکنون چندین درخواست برای تاسیس صندوق زمین و ساختمان به سازمان بورس ارسال شده است، ابراز امیدواری کرد، تا پایان امسال حداقل 3 صندوق زمین و ساختمان در کشور راه‌اندازی شود.

کد خبر 58771

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز