در طول سال بارها و بارها سراغ چهره‌ها و نخبگانی رفتیم که در محله‌های مختلف پهنه مرکزی تهران زندگی می‌کنند.

سبزه نوروزي

با آنها از کارهایشان حرف زدیم و از زندگی در محله‌هایی که سال‌هاست ساکن آن هستند. از آنها خواستیم در شروع سالی که آغاز قرن جدید است، از عید و بهار برایمان بنویسند. حرف‌هایشان حتماً خواندنی است:

گپ و گفت نوروزی با چهره‌ها و نخبگان محله‌ها | ناگهان بـهار
«پهلوان علی شهیدیان» / ساکن محله هلال‌احمر

  • از همدلی مردم به خود بالیدیم

یک سال سخت را همه با هم پشت سر گذاشتیم. خیلی از پیشکسوتان و صاحب نامان بزرگ را از دست دادیم. خیلی جاها دلمان شکست. خیلی جاها از ذوق همدلی و همراهی مردم با هم به خود بالیدیم. امیدوارم در سالی که پیش رو داریم عاقبت به‌خیری و سلامتی روزی همه مردم شهر به‌خصوص اهالی محل هلال‌احمر شود. محله‌ای که قدمت و اصالتش به سالیان دور می‌رسد و پیشکسوتان و معتمدان محلی‌اش هرکدام حکم نقشه راه را برای بچه‌های محله دارند. این محله از گذشته تا به امروز روزهای سخت و دشوار زیادی را گذرانده و امیدواریم در سال جدید روند رشد و توسعه محلی در آن با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.

یکی از آرزوهای من در محله ساخت یک زورخانه است تا بچه‌های با استعداد محله را زیر بال و پر خود گرفته و اجازه ندهم فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای به فراموشی سپرده شود. هرکدام از ما به‌عنوان اهالی محله وظایف سنگینی را عهده‌دار هستیم. سعادت هر محله به دست ریش‌سفیدان و جوانان محله است. ریش‌سفیدان در نقش هادی و جوانان در نقش مجری. ما باید با نسل جوان آشتی کنیم و اجازه ندهیم بین نسل گذشته و نسل جدید فاصله‌ای حاکم شود. گنجینه محله‌ها که همان خاطرات و هویت هر محله است، در سینه ریش‌سفیدان قرار دارد.

گپ و گفت نوروزی با چهره‌ها و نخبگان محله‌ها | ناگهان بـهار
«محمدرضا طالقانی» / قهرمان و پیشکسوت کشتی

  • رمز شیرینی زندگی در محله‌های تهران

من بچه درخونگاه در منطقه ۱۲ هنوز هم عاشق زیبایی‌های تهران قدیم و صفای مردمی هستم که در کوچه‌پسکوچه‌های این محله‌ها زندگی می‌کردند. شاید باورتان نشود زیباترین نوروزهای عمرم را در همین محله‌های قدیمی شهر با خانه‌های خشت و گلی و مردم بی‌ریایش سپری کرده‌ام. به خاطر همین است هر وقت دلم می‌گیرد شال و کلاه می‌کنم و به این منطقه می‌آیم، کوچه به کوچه می‌چرخم و با رفتن به زورخانه‌ها قدیمی و سرکشی به همسایه‌های با مرام قدیم جان دوباره‌ای می‌گیرم. در گذشته همین که بوی عید از راه می‌رسید همسایه‌ها به استقبال می رفتند. نوای عمو ‌پنبه زن در کوچه می‌پیچید.

بانوان محله با دعوت از او به داخل خانه رختخواب‌های بزرگ و کوچک را وسط حیاط می‌ریختند و عمو پنبه‌زن با نوای زیبای کمانچه‌اش آنها می‌زد. اهالی محله و پهلوانهای قدیم حواسشان به همسایه‌های نیازمند بود. در این محله‌ها که لوطی‌ها و با مرام‌ها کم نبودند نزدیکی‌های عید ارزاقی را تهیه و شبانه بدون اینکه کسی متوجه بشود بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌کردند. ما امروز نیازمند این فرهنگ و ادب در میان اهالی محله‌ها هستیم. ورزشکاران، جوانان و همه همسایه‌هایی که دستشان به دهانشان می‌رسد باید در این روزها هوای همسایه‌های خود را داشته باشند. این رمز و راز زندگی شیرین در محله‌های تهران است.

گپ و گفت نوروزی با چهره‌ها و نخبگان محله‌ها | ناگهان بـهار
«محمدحسین سعید» / نقاش، ساکن خیابان گرگان

  • رقص نور و آواز گنجشک‌ها

امروز صبح زود با صدای آواز گنجشک‌ها و نور موربی که از شیشه پنجره روی گل‌های قالی ریخته بود، از خواب بیدار شدم و تصاویر نخستین روزهای عید و بهار در کودکی، یعنی رقص بخار روی استکان کمر باریک چای در زیر نور خورشید، به ذهنم آمد. به گمانم امسال بهار قبل از زمانی که در تقویم‌ها نوشته شده، فرارسیده است. این را آواز گنجشک‌ها و رقص نور می‌گوید که همواره برای من نشان از بهار بوده است. در روزگاری که نمی‌توانیم کنار هم باشیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در خانه ماندن و فیلم دیدن در روزهای عید و بهار می‌توانیم لحظه‌های خوبی را در کنار خانواده سپری کنیم. چند فیلم خوب از سینمای ایران را برای تماشا در این روزها پیشنهاد می‌کنم:
آواز گنجشک‌ها، خانه دوست کجاست، درباره الی، مهمان مامان، متری شش و نیم و مصادره. با آرزوی بهترین لحظه‌ها در سال جدید و سلامتی و شادکامی ‌برای همه مردم ایران.

گپ و گفت نوروزی با چهره‌ها و نخبگان محله‌ها | ناگهان بـهار
«سالیا رنجبر» / نقاش و گرافیست ساکن خیابان ویلا

  • سال نو سبک زندگی نو

سال گذشته را با کرونا گذراندیم و حالا به نظر می‌رسد باید به زندگی با آن تا مدتی عادت کنیم. اما سال جدید را امیدوارکننده می‌دانم. حالا تجربه‌های جدیدی دارم و می‌توانم در سال جدید هم خودم را برای شرایط غیرمنتظره آماده نگه دارم و در این میان از خانه‌نشینی اجباری بیشتر و بهتر استفاده کنم.
به نظر من عید و تعطیلات سال نو می‌تواند فرصت خوبی باشد برای سروسامان دادن به کارهایی که دوست داریم انجام دهیم و به تعویقشان انداخته‌ایم. می‌توانیم در این فرصت برای انجام این کارها وقت بگذاریم و بیشتر مطالعه کنیم. من هم قصد دارم امسال روی سوژه‌های جدید برای نقاشی‌هایم کار کنم. در روزهای عید می‌توانیم به جای رفتن به خانه‌های همدیگر، با دوست و فامیل از طریق اینترنت تماس تصویری بگیریم تا از انتشار ویروس هم جلوگیری کنیم. می‌خواهم سال جدید را با سبک زندگی جدید و روزنه‌هایی از امید بگذرانم. فکر می‌کنم همین امید به روزهای بهتر است که می‌تواند سر پا نگهمان دارد و زندگی را زیبا کند.

گپ و گفت نوروزی با چهره‌ها و نخبگان محله‌ها | ناگهان بـهار
«صابر جعفری» / آهنگساز و رهبر کر

  • به مردم امید و شادی می‌دهیم

امسال حال و هوای نوروز برای گروه پارسی کر بسیار هیجان‌انگیز است. در برنامه نوروزترین نوروز شبکه ۵ بابت کلیپ‌هایی که ساخته بودیم، از ۲۶ اسفند تا ۱۳ فروردین برنامه داریم. ویدئو تولید می‌کنیم و به مردم امید و شادی می‌دهیم. برای سال آینده گروه هم برنامه این است که کلاس‌های حضوری را بعد از واکسیناسیون با افراد بیشتری ادامه بدهیم. امیدواریم کنسرت‌ها از تهران با حضور ۲۰۰ خواننده و یک کنسرت بزرگ شروع شوند و در شهرستان‌ها ادامه پیدا کنند. آرزوی من حال خوب برای خودم و بعد برای مخاطبان است. آرزویم برای همه مردم کره زمین آگاهی فردی از طریق مطالعه و بالا بردن اطلاعات و بعد آگاهی جمعی است تا به یک جامعه سالم برسیم.

گپ و گفت نوروزی با چهره‌ها و نخبگان محله‌ها | ناگهان بـهار
«شیما طراحانی» / هنرمند و نقاش باتیک

  • دل‌ها به هم نزدیک‌تر شده است

قصد دارم در سال نو کارم را توسعه بدهم و بانوان بیشتری را جذب کار هنری کنم. معتقدم در این وضعیت گرانی و کرونا و تحریم‌ها همه ما و حتی بانوان می‌توانیم روی پای خود بایستیم. از آنجا که فعالیت هنری حال روحی افراد را خوب می‌کند، می‌توانیم در نوروز ۱۴۰۰ شهریه دوره‌های مختلف هنری را به افراد عیدی بدهیم. امسال شیوع کرونا باعث شد پشتکار بیشتری داشته باشم. باور دارم در این اوضاع می‌توان نکته‌ها و درس‌های زیادی از این بیماری گرفت. با وجود فاصله فیزیکی ولی دل‌ها به هم نزدیک‌تر شده‌اند چون همه درد مشترکی داریم. حتی بسیاری از هنرمندان با برگزاری ورکشاپ‌های رایگان و دوره‌های مجازی کوتاه سعی کردند حال افراد را خوب کنند. اگر کرونا نبود دوست داشتم تعطیلات نوروز را کنار خانواده‌ام باشم و از تک تک لحظات با هم بودنمان استفاده کنم.

گپ و گفت نوروزی با چهره‌ها و نخبگان محله‌ها | ناگهان بـهار
«محمد مؤمنی» / ستاره ملی‌پوش سابق تیم استقلال

  • ورزش‌های خانگی را در تعطیلات فراموش نکنید

در این روزهای کرونایی با توجه ‌به محدود شدن بسیاری از کارها و برنامه‌ها، به‌ویژه ورزش‌کردن، بسیاری از ما از این بابت با مشکلاتی روبه‌رو شده‌ایم. ادامه پیدا کردن این روند باعث به خطر افتادن سلامت در دوران پساکرونایی می‌شود. ایام نوروز و تعطیلات آن بهترین فرصت برای سروسامان دادن به این وضع و ورزش‌کردن است، چراکه چاقی و اضافه‌وزن یکی از مهم‌ترین مشکلات این دوران است. ورزش به‌ویژه ورزش‌های هوازی باعث افزایش مقاومت بدنی برای حفظ سلامتی و مقابله با بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» می‌شود. بهترین توصیه برای نوروز امسال هم مانند سال گذشته در خانه ماندن است.
نوروز امسال هم باید خانه‌نشینی و رعایت فاصله‌های اجتماعی را ادامه داد تا با اجرای واکسیناسیون سراسری این بیماری به‌طور کامل ریشه‌کن شود. از اهالی دعوت می‌کنم در ایام نوروز حتماً ورزش‌های هوازی را در خانه انجام دهند و از تغذیه مناسب و مطالعه برای حفظ سلامتی و راهکارهای پیشگیری از بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» غافل نشوند.

گپ و گفت نوروزی با چهره‌ها و نخبگان محله‌ها | ناگهان بـهار
«آیدا حیدری» / هنرمند و سازنده زیورآلات

  • در سال کرونایی و در اوج سختی‌ها صبوری آموختم

جوانان در تعطیلات نوروز و خانه‌نشینی اجباری از طریق کلاس‌های رایگان در فضای مجازی مهارتی یاد بگیرند، مطالعه داشته باشند، پادکست گوش کنند یا فعالیت‌های هنری انجام بدهند. اکثر افراد عید را به خاطر مهمانی‌ها و دورهمی‌هایش دوست دارند و من هم جزو آن دسته‌ام. این دورهمی‌ها بهترین خاطره من از نوروز است. تا قبل از کرونا روز اول عید همه در منزل مادربزرگم جمع می‌شدیم. یادم هست نوروزی که ۵، ۶ ساله بودم از دایی‌ام کتاب داستان عیدی گرفتم. این کتاب شد بهترین عیدی سال‌های عمر من. هنوز مرور خاطره آن روز برایم لذت‌بخش است.

مهم‌ترین برنامه‌ام برای سال آینده به‌خصوص ۶ ماهه اول افزودن محصولات جدید و تلاش برای پیشرفت در کار است. حتی قصد دارم فروش اینترنتی را افزایش بدهم و با کمک همکارم کلاس‌های آموزشی بیشتری برگزار کنیم تا از بین افراد توانمند جذب نیرو داشته باشیم. آرزو دارم سال ۱۴۰۰ بانوان سرزمینم به رشد و پیشرفت در زمینه‌های شغلی و تحصیلی برسند و استعدادهای خود را شکوفا کنند. در این سال کرونایی در اوج سختی‌های حضور در بازار کار، صبوری را یاد گرفتم و اینکه در سختی‌ها و تاریکی‌ها فقط تلاش کنم و منتظر طلوع خورشید بمانم. همان‌طور که خدا وعده داده بعد از هر سختی آسانی است و به این کلام خداوند باور دارم.

گپ و گفت نوروزی با چهره‌ها و نخبگان محله‌ها | ناگهان بـهار
«محمدرضا ایلدار ژاله» / سازنده‌ساز، شاعر و نویسنده ساکن محله امام خمینی(ره)

  • سهم عیدی همسایه‌ها از درخت سیب

تنها درخت سیب محله در خانه ما بود. درختی که شاخه‌هایش از دیوار حیاط به کوچه سرک می‌کشید و سیب‌های آن نظاره‌گر هر رهگذری بود. اما این سیب‌های زردی که ردیفی در کنار هم ‌روی درخت تاب می‌خوردند، فقط سهم اعضای خانواده ما نبود. این سیب‌ها عیدی سال نو همسایه‌ها و اهل محل بود. مرحوم پدرم در زمان به بار نشستن درخت و محصول آن، اکثراً سیب‌ها را برای عید دادن به همسایه‌ها کنار می‌گذاشت. پدرم معتقد بود این درخت و سیب‌هایش سهم همه همسایه‌هاست. آن زمان خبری از یخچال و ابزار نگهداری مواد غذایی نبود. به همین دلیل پدر میوه‌ها را اغلب در میان شن‌ها نگهداری می‌کرد. توپ سال نو را که می‌زدند، همراه او به دیدار همسایه‌ها می‌رفتیم و پدرم به آنها سیب عیدی می‌داد.

قدیم‌ها توپ سال نو را که می‌زدند همه اهالی محل و فامیل و دوست و آشنا برای صله‌رحم و تبریک و شادباش راهی خانه یکدیگر می‌شدند، اما شرایط امروز متفاوت‌تر است و هنوز سایه کرونا و بیماری «کووید – ۱۹» بر سر دنیا است. حفظ سلامتی عزیزان بهترین عیدی سال نو است. خوشبختانه تکنولوژی هم آنقدر پیشرفت کرده که بتوانیم عزیزانمان را در هرجای دنیا از طریق تلفن همراه ببینیم. نوروز امسال را هم برای قطع زنجیره بیماری کرونا در خانه بمانید. به دیدارهای مجازی اکتفا کنید تا نوروزهای زیادی شاد و خرم عزیزانتان را در آغوش بگیرید و همراه آنها به سفر بروید.

کد خبر 590369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha