عباس آخوندی یکی از وزرای شناخته‌شده دولت حسن روحانی است که تا سال ۹۷ در قامت وزیر راه و شهرسازی فعالیت می‌کرد.

عباس آخوندی

به گزارش همشهری آنلاین روزنامه همشهری نوشت: این مهندس کاربلد پیش از دولت تدبیر و امید نیز سکانداری وزارت مسکن و شهرسازی در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی را به نام خود ثبت کرده بود. او علاوه بر آنکه در حوزه اقتصاد و سیاست دستی بر آتش دارد به‌عنوان یکی از علاقه‌مندان حوزه فرهنگ نیز شناخته می‌شود.

آخوندی برای چهارم فروردین، روزی که دولت انگلیس در سال۱۳۳۱ دادخواست مجدد خود را علیه ایران در ملی کردن صنعت نفت تسلیم دیوان دادگستری بین‌المللی کرد، خواندن کتاب «خواب آشفته نفت» استاد محمدعلی موحد را پیشنهاد می‌کند؛ «نخستین اقدام انگلیس برای تسلیم شکایت به دیوان دادگستری لاهه، چهارم خرداد ‌ماه۱۳۳۰ بود.

انگلیس درخواست کرده ‌بود که مسئله به‌عنوان اختلاف بین ۲دولت به استناد ماده ۳۶ اساسنامه دیوان مورد رسیدگی قرار گیرد. به‌گفته استاد محمدعلی موحد در کتاب خواب آشفته نفت، دولت انگلیس صلاحیت اجباری دیوان را برای حل و فصل اختلافات مربوط به اجرای عهدنامه‌ها و قراردادها براساس معامله متقابل ‌قبول کرده بود و مدعی بود که ایران نیز چنین صلاحیت اجباری را برای دیوان پذیرفته است.

انگلیس می‌خواست دیوان ایران را مجبور به ارجاع اختلاف براساس ماده ۲۲قرارداد دارسی به داوری سازد و به اجرای رأیی که در این باب صادر می‌شود موظف کند. ایران به صلاحیت دادگاه لاهه اعتراض داشت و می‌گفت طرف قرارداد نفت دولت انگلیس نیست، لذا صلاحیت رسیدگی به این شکایت را ندارد. در ادامه این شکایت، دولت بریتانیا در تاریخ ۳۱خرداد از دادگاه درخواست صدور دستور اقدامات تامینی کرد.

دیوان، صدور دستور اقدامات تامینی را پیش از رسیدگی به صلاحیت کلی خود قبول داشت و در تاریخ ۱۳تیرماه ۱۳۳۰قراری مبنی براتخاذ تدابیر موقت صادر کرد. ایران این دستور را نپذیرفت.

به هر روی، دیوان لاهه با بررسی لایحه‌های دو دولت در تاریخ اول مردادماه نظر خود را اعلام داشت. به‌گفته استاد موحد، از ۱۴قاضی دیوان، ۹نفر به عدم‌صلاحیت و ۵‌نفر به صلاحیت آن رأی دادند و با این تصمیم قرار تامینی هم که در تاریخ ۵ ژوئیه ۱۹۵۱ از طرف دیوان صادر شده ‌بود بی‌اعتبار اعلام شد. آنچه این موفقیت و سایر موفقیت‌هایی که اخیرا ایران در دیوان لاهه کسب کرده ‌است، نشان می‌دهد که تعامل با جهان و تکیه بر قاعده‌های بین‌المللی با هزینه‌های بسیار کمتری می‌تواند منافع ملی ایران را تامین کند.»

کتاب

کتاب «سبب‌شناسی توسعه‌نیافتگی ایران» نوشته آقای مهندس احمد آل‌یاسین را پیشنهاد می‌کنم. هرچند این کتاب در ردیف کتاب‌های جامعه‌شناختی توسعه است، لیکن توسط یک مهندس کارکشته نوشته شده ‌است. این کتاب محصول یک سلسله تجربه در طرح‌های عمرانی کشور و مقایسه اقدام‌های صورت‌گرفته با تجربه سایر کشورها همچون چین، هند، ترکیه، کره جنوبی و مالزی است. پرسش اصلی این کتاب این است که علل ناکارآمدی اقدام‌های توسعه‌ای صورت‌گرفته در ایران در مقایسه با کشورهای نامبرده شده‌ است.

فعالیت اجتماعی

فعالیت‌های ورزشی و کتابخوانی جمعی را پیشنهاد می‌کنم. فعالیت‌های ورزشی فراتر از اثرهای مثبت خود، بهترین بستر برای تربیت اجتماعی، حس وابستگی و تعلق به جمع را به افراد منتقل می‌کند. درباره کتابخوانی زیاد گفته‌ می‌شود. لیکن، کتابخوانی جمعی اثر خارق‌العاده‌ای در فهم محتوای کتاب و شکل‌گیری پرسش درست در ذهن‌ها دارد. از طریق کتابخوانی گروهی است که همگرایی فکری و روش درست رویارویی با مسئله را فرا می‌گیریم و می‌توانیم با هم گفت‌وگو کنیم. با تأکید این فعالیت را توصیه می‌کنم؛ به‌ویژه اگر شخص کتابخوانی در راس قرار گیرد و بتواند بیش از پاسخگویی، پرسش در ذهن‌ها ایجاد و جریان مطالعه را هدایت کند.

فیلم

«یوم‌الدین ٢٠١٨»، فیلم نماینده مصر در اسکار و برنده چندین جایزه از جشنواره کن و دیگر جوایز بین‌المللی است. خوشبختانه این اثر با زیرنویس فارسی در دسترس است. کارگردان فیلم آقای ابوبکر شوقی در وصف این اثر می‌گوید: «این اثر پیش از هر چیز یک نقد اجتماعی است. در این اثر مخاطب دعوت می‌شود با چشمانی باز به جامعه بنگرد تا همه صورت‌های متنوع آن ‌را دریابد...»

گردش مجازی

من شخصا تجربه خاصی ندارم ولی شنیده‌ام که تورهای مجازی و سرویس‌های ویدئویی سه‌بعدی گردشگری و بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ها وجود دارند که قابل استفاده هستند. البته سایت‌های علمی و خبری روز و سایت‌ها و هاب‌های دانشی چون سایت تد تاک و... هم هستند. در آخر هم تعدادی از کتابخانه‌ها در این روزهای کرونایی امکان استفاده رایگان از منابع خود را فراهم آورده‌اند که فرصت مغتنمی برای کتابخوانان است.

موسیقی

آلبوم «هست شب» محمدرضا شجریان با همراهی پرویز مشکاتیان؛ به‌خصوص آواز «عشق، سودا، هوس» با شعر استاد سخن سعدی.
عشق در دل ماند و یار از دست رفت
دوستان دستی که کار از دست رفت...

موضوع فکر کردن

این روزها اصلی‌ترین مسئله‌ای که ذهن مرا به‌ خود مشغول کرده، مسئله ایران است. ما به‌سادگی از مفهوم‌هایی چون هویت، ملت و سرزمین ایران سخن می‌گوییم. لیکن، به واقع آگاهی بسیار محدودی از ایران به‌عنوان یک پدیدار تاریخی داریم. واقعیت این است که بدون فهم درست از مفهوم ملت و حس تعلق به ایران، اساسا، فهم ما از دولت ملی و نحوه شکل‌گیری اراده ملی، حاکمیت ملی، آزادی و توسعه ایران ناقص و ناکارآمد باقی می‌ماند. بنابراین، هرچه به مفهوم ایران و هویت ملی بیندیشیم و کتاب بخوانیم به‌طور مستقیم در سرنوشت خودمان و فرزاندان‌مان مؤثر است.

پیشنهاد برای گذراندان

طبیعت‌گردی چون افزون بر سرزندگی، بر نظام معرفتی ما اثر می‌گذارد و با شرایط کرونا سازگاری دارد.

کد خبر 590657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha