بازار خریدهای اینترنتی این روزها کم‌رونق‌تر از بازار تجریش نیست.

كله‌پاچه‌هاى آنلاِین!

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی:شیوع کرونا راه‌حل منطقی‌تری برای خرید عید پیش پای شهروندان گذاشته تا از همهمه و ازدحام بازار دور شوند؛ خرید اینترنتی. سایت‌ها و صفحه‌های مجازی این روزها نه تنها کالاهای الکترونیک و لباس، بلکه میوه و آجیل و حتی کادوهایی که به‌عنوان عیدی به دوستان خود هدیه می‌دهید را هم برای شما تأمین می‌کنند. اما خرید اینترنتی هم دردسرهای خاص خود را دارد و گاهی اشتباهات کوچکی در انتخاب سایت معتبر یا نوع خرید، مشتریان را به دردسر می‌اندازد. مهم‌ترین دردسری که این روزها ممکن است در خریدهای اینترنتی به سراغ مشتریان برود سوءاستفاده از حساب بانکی آنهاست. قبل از خرید اینترنتی مرور این راهنما خالی از لطف نیست.  

  • انتخاب سایت معتبر

معتبر بودن سایت خرید نخستین قدم برای یک خرید اینترنتی امن است. یکی از راه‌های سنجش اعتبار یک سایت بررسی نماد اعتبار الکترونیک آن است. این نماد معمولاً در پایین‌ترین بخش سایت قرار داده می‌شود. اگر روی لگو این نماد در هر سایتی کلیک کنید مشخصات ثبت شده سایت در enamad.ir نمایش داده می‌شود.  
 

  • پشتیبانی فروش

«تماس با ما» و «ارتباط با ما» «پشتیبانی فروش» و... چند گزینه معمول برای پیدا کردن راه‌های تماس با پشتیبانی یک سایت است. در این بخش دنبال تلفن تماس ثابت یا نشانی الکترونیک یا هر نشانی دیگری برای پشتیبانی بگردید. خرید از سایت‌هایی که راه ارتباط با پشتیبانی یا گردانندگان سایت و فروشندگان را در دسترس قرار نداده باشد ممکن است شما را دچار دردسر کند.  

  • از قیمت مطمئن شویم

سؤالی که همیشه در خرید اینترنتی برای ما پیش می‌آید این است: آیا می‌توانم همین کالا را در فروشگاه اینترنتی دیگری با قیمت ارزان‌تر خریداری کنیم؟ برای این کار سایت‌هایی هستند که به‌عنوان موتور جست وجوی خرید شناخته می‌شوید. در این سایت‌ها می‌توانید قیمت یک کالا را در فروشگاه‌های مختلف ببینید و آنها را با هم مقایسه کنید. سایت ترب یا ایمالز نمونه‌ای از این سایت‌های جست‌وجو و مقایسه قیمت هستند. در این سایت‌ها هیچ خرید وفروشی انجام نمی‌شود و آنها صرفاً برای مقایسه قیمت‌ها طراحی شده‌اند.  

  • درگاه‌های امن پرداخت

مهم‌ترین کلاهبرداری‌های خرید اینترنتی مربوط به سوءاستفاده از مشخصات حساب بانکی است. به این کار اصطلاحاَ فیشینگ می‌گویند. فیشینگ معمولاً از طریق دزدی اطلاعات خصوصی حساب بانکی انجام می‌شود. برای پرداخت اینترنتی معمولاً ۲ راه وجود دارد؛ پرداخت مستقیم به حساب سایت یا فروشنده و پرداخت از طریق درگاه‌های بانکی.

دومین راه، راه امن‌تری برای پرداخت هزینه کالاست. اما استفاده از درگاه‌های غیرامن راه را برای سوءاستفاده و فیشینگ باز می‌کند. مهم‌ترین نکته‌ای که برای استفاده از درگاه امن باید در نظر داشته باشید نشانی اینترنتی این درگاه‌هاست. این سایت‌ها با پیشوند http شروع می‌شوند و نام سایت با املای درست در ادامه آن درج می‌شود. سایت‌هایی که قصد سوءاستفاده از حساب بانکی شما را دارند شما را به لینک‌هایی شبیه به نشانی واقعی این درگاه‌ها هدایت می‌کنند. اما در نام این سایت‌ها معمولاً جای یکی دو حرف جابه‌جا شده است. پس توجه به نام سایت درگاه پرداخت اینترنتی می‌تواند خریدار را از گرفتار شدن در دام فیشینگ و سوءاستفاده از حساب بانکی دور کند.  

  • مشتری را به باجه فرا می‌خوانند

سایت‌هایی که برای کلاهبرداری از حساب بانکی طراحی شده‌اند راه دیگری برای سوءاستفاده از حساب شما دارند؛ اینکه مخاطب را به باجه‌های خودپرداز می‌کشانند و آنجا با دریافت شماره‌های حساب و کارت و دیگر مشخصات شخصی بانکی، حساب مشتری را خالی می‌کنند. این سوءاستفاده‌ها تنها از طریق سایت‌های خرید کالا انجام نمی‌شود. هر سایت و اپلیکیشنی که اطلاعات حساب شما را دریافت می‌کند می‌تواند از این اطلاعات سوءاستفاده کند. به همین دلیل انتخاب سایت معتبر اهمیت زیادی دارد.  

  • مراقب لینک‌های فیک باشید

لینک‌هایی که با یک کلیک صفحه‌های غیرمعمول را پیش رو شما، باز و اطلاعات شخصی حساب شما را دریافت می‌کنند برای سوءاستفاده از حساب بانکی شما طراحی شده‌اند. این لینک‌ها اغلب با ظاهری بسیار شبیه به صفحه‌های مجازی و سایت‌های معتبر طراحی می‌شوند.  

  • امکان پرداخت حضوری

برخی از سایت‌ها این امکان را به مشتری داده‌اند که هنگام تحویل کالا، هزینه آن را حساب کنند. این امکان خوبی است که نگرانی‌ها برای سوءاستفاده از حساب بانکی را برطرف می‌کند. از طرفی هم در صورت بدقولی فروشنده یا معیوب بودن کالا راحت‌تر می‌توان آن را مرجوع کرد.  

  • رمزهای غیریکسان برای کارت‌های مختلف

اغلب شهروندان برای اینکه رمز کارت‌های عابربانک خود را راحت‌تر به خاطر بسپارند از رمز یکسان برای کارت‌های مختلف استفاده می‌کنند. این کار شانس کلاهبرداران برای سوءاستفاده بیشتر از حساب‌های بانکی را افزایش می‌دهد.  

اگر از حساب بانکی شما دزدی شد چه کنید؟  
چند دقیقه‌ای از پرداخت صورتحساب خریدتان نگذشته که پیامک‌های برداشت از حساب یکی یکی از راه می‌رسند. این کلاهبرداری‌ها معمولاً در ساعات پایانی روز که بانک‌ها تعطیل هستند اتفاق می‌افتد. نخستین‌کاری که باید در این شرایط انجام بدهید مراجعه به بانک است. اگر بانک‌ها تعطیل بودند به خودپرداز، مراجعه و رمز اول و دوم کارت خود را عوض کنید. غیرفعال کردن کارت دومین‌کاری است که باید در چنین شرایطی انجام دهید. چون ممکن است کلاهبرداران به شماره حساب شما دسترسی پیدا کرده باشند و صرفاً تغییر رمز کارت فایده چندانی نداشته باشد. رمز دیگر عابربانک‌های خود را هم به سرعت تغییر دهید؛ به‌خصوص اگر رمزهای یکسانی برای کارت‌های مختلف انتخاب کرده‌اید.  
در نخستین فرصت به بانک مراجعه کنید و موضوع را گزارش دهید. حساب‌های بانکی هک شده فضایی برای پولشویی و گم کردن رد پول‌هایی است که از حساب‌های دیگران دزدیده می‌شوند. در نتیجه بی‌توجهی شما ممکن است شما را به همدستی با کلاهبرداران متهم کند.  
معمولاً پولی که از حساب دزدیده می‌شود قابل برگشت نیست. اما با سرعت عمل برای تغییر رمز کارت و مسدود کردن حساب می‌تواند از خسارت‌های بیشتر به شما جلوگیری کند.  
اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های ساده‌ای که در گوشی موبایل خود نصب می‌کنید امکان دسترسی  به برخی اطلاعات شخصی شما و دیگر برنامه‌ها را دارند. یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از سوءاستفاده از حساب بانکی شما از طریق اینترنت، استفاده نکردن از همین برنامه‌های نامعتبر است.  

کد خبر 591056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha