یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری از راه اندازی و اجرای طرح بانک اطلاعاتی هنر در کشور خبر داد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،"مرتضی گودرزی دیباج" رییس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری امروز در یک نشست خبری، گفت: کار خوبی در خصوص بانک اطلاعاتی هنر کشور از سال 82 شروع شد که کل اطلاعات و تصاویر موجود در زمینه آثار هنری در حوزه معماری، خوشنویسی، ادبیات، تجسمی و موسیقی در این بانک بزرگ اطلاعاتی برای کاربران قابل مشاهده خواهد بود.

گودرزی در این نشست که برنامه های سال گذشته و برنامه های آتی پژوهشگاه فرهنگ و هنر را تشریح می کرد، این بانک اطلاعاتی را به عنوان یکی از مانورهای اطلاعات علمی این پژوهشگاه دانست، و افزود: اهمیت این بانک اطلاعاتی در تامین اطلاعات پایه ای برای انجام پژوهش های بعدی است.

گودرزی دیباج، پروژه "30 نمایشگاه در یک نمایش" را از دیگر طرح های این پژوهشگاه خواند و گفت: بر اساس این طرح که از سال 82 آغاز شده است، اطلاعات تمامی نمایشگاه های برگزار شده در تهران ساماندهی و متمرکز و در قالب سی دی در کل کشور منتشر خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری، "حمایت از پروژه های تحقیقاتی در شهرستانها " را از دیگر طرح های در دست اجرای این پژوهشگاه ذکر کرد و گفت: پروژه های تحقیقاتی که با رویکرد های فرهنگ و هنر اسلامی همخوانی داشته و در محیط های آکادمیک و دانشگاهی قابل دفاع باشند، مورد حمایت قرار می گیرند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری در خصوص نحوه شکل گیری این پژوهشگاه گفت: در نشست های علمی هنرمندان از حوزه های مختلف از جمله ادبیات، تجسمی و موسیقی، هسته پرسش کننده و نیازمند به مباحث هنر در حوزه هنری شکل گرفت و بتدریج در قالب دفتر مطالعات هنر توسعه پیدا کرد و بیش از 10 سال است که به پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی تبدیل شده است.

گودرزی دیباج با اشاره به کیفیت کتابخانه این پژوهشگاه نیز گفت: این کتابخانه با فضای کافی تاسیس شده که بیش از 10 هزار عضو رسمی و بالای 6 هزار جلد کتاب را دارا می باشد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد پژوهشگاه بیشتر بر روی هنر و فرهنگ اسلامی متمرکز شده است،‌ گفت: در بخش فرهنگ هم بیشتر متوجه هنر هستیم و به لحاظ ضرورت هایی که وجود دارد به جامعه شناسی هنر، نقد هنر‌، هنر و رسانه و زیبایی شناسی و فلسفه هنر نیز با اولویت دادن به هنر اسلامی می پردازیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری، ‌بخش دیگر فعالیت های پژوهشگاه را مباحث نظری هنر عنوان کرد و گفت: نشست های هنری در قالب سخنرانی ها، میزگردها و کارگاه های آموزشی از جمله مباحث نظری می باشد که به دلیل زنده بودن این مباحث توانسته ایم استفاده خوبی از آنها در سطح کشور داشته باشیم.

گودرزی دیباج با اشاره به کتاب های منتشر شده توسط این پژوهشگاه نیز گفت: کتابهای کیفی در حجم بالا و در موضوعات زیبایی شناسی؛ زبان شناسی و مباحث هنری منتشر کرده ایم که بیشتر مورد استفاده قشر اساتید و دانشجویان می باشد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری، همچنین از انتشار مجله تخصصی "بیناب" خبر داد و گفت: این مجله بیشتر در حوزه تئوریک هنر کار می کند و ویژه هنر اسلامی است.

وی با اشاره به انتشار دو ماهنامه "بیناب" افزود: ایی ماهنامه ها بیشتر مباحث پایه ای و علمی را در بر می گیرد ولی به دلیل مشکلات فنی و مالی به دست بسیاری از مخاطبین در نقاط مختلف کشور نمی رسد.

وی با اشاره به اینکه دو نوع اطلاعات در مجموعه سیستم تولید می شود، افزود: یک نوع اطلاعاتی است که در قالب کتاب و مجلات ارایه می شود و یا بر روی سایت قابل مشاهده است و نوع دوم اطلاعات شامل منابعی است که برای تحقیقات کتابخانه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری با اشاره به مطالب گنجانده شده در شماره های بعدی این ماهنامه ها، گفت: این مطالب بیشتر ویژه عکاسی، موسیقی، خوشنویسی، جامعه شناسی هنر اسلامی و آسیب شناسی هنر اسلامی می باشند که در مجله بیناب ارایه خواهد شد.


وی با اشاره به تولید کاری مستند در خصوص نقاشی های دیواری کشور به ویژه در تهران، ‌گفت: فیلم "فقه و هنر و مشکلات و موانع پیش رو" و نیز" موسیقی شناسی مناسک زار" از دیگر کارهایی می باشد که در مجموعه پژوهشگاه انجام شده است.

وی با اشاره به استقبال مخاطبین از سایت پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی گفت: قصد داریم این سایت آموزشی و کاربردی را برای هنرمندان و محققان کشور بیشتر قابل استفاده کنیم.

*سایت پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی: www.icari.ir  

کد خبر 59240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز