مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

براساس گفته اداره کل محیط زیست کرمانشاه، هوای این استان برای هشتمین روز در فرودین ۱۴۰۰ آلوده و در وضعیت هشدار قرار گرفت.

 موج جدید سرطان‌های ناشی از ریزگردها در راه است

به گزارش همشهری آنلاین، بنابر آمارها و گفته‌های مسئولان، کرمانشاه بعد از خوزستان دومین استانی است که با پدیده ریزگردها دست و پنجه نرم می کند.

از سال ۱۳۸۲ به بعد استان کرمانشاه با پدیده ریزگردها مواجه شد. در این میان شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب بیشترین روزهای بحرانی آب و هوایی را به خود دیده اند. هر چند دیگر شهرستان‌های استان کرمانشاه از بحران ریزگرد و آلودگی هوا بی نصیب نماندند.   

گرد و غبار موجود در هوای استان حاصل وزش باد شدید در بیابان های عراق است.  

یک شهروند کرمانشاهی با ابراز نگرانی از وضعیت آب و هوای استان، گفت: یکی دو سالی بواسطه بارندگی ها آسمان استان پاک بود.

علی امیدی افزود: کرونا کم بود، بحران ریزدگردها هم اضافه شد. چند روزی است که آسمان کرمانشاه غبارآلود و پر از خاک است. وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ را با هوای آلوده پر از گرد و خاک شروع کردیم که بسیار آزار دهنده است. نمی‌دانیم از ترس کرونا فرار کنیم یا هوای خاک آلود پر گرد و غبار.

یکی دیگر از شهروندان درباره آلودگی چند روزه هوای کرمانشاه گفت: کرمانشاه در گذشته آسمانی آبی و بدون آلودگی داشت اما چند سالی است به دلیل خشکسالی ها، از بین رفتن جنگل ها، سدسازی ها دچار بحران ریزگردها شده است.  

این دانشجوی ۳۰ ساله، افزود: تخریب و دستکاری طبیعت، پاسخی جز این ندارد. اگر اقدام اساسی از سوی مسئولان صورت نگیرد بدون شک شاید روزی برسد که زندگی در زیر سقف آسمان کرمانشاه سخت شود.

وی ادامه داد: کوه‌های کرمانشاه در این روزها از شدت ریزدگردهای موجود در هوا به سختی دیده می‌شوند و حتی در برخی روزها به‌هیچ‌ وجه قابل مشاهده نبود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با همشهری آنلاین با اشاره به آلودگی چند روز اخیر کرمانشاه، گفت: هوای آسمان شهر کرمانشاه براساس شاخص کیفی هوا بر اساس استخراج ۱۲ ساعته داده‌ها از ایستگاه سنجش کیفی هوا در وضعیت سالم قرار دارد.  

آذر ولی زاده افزود: به جز هوای شهرستان قصرشیرین که آلوده به ریزگردهاست و برای گروه‌های حساس برای سومین روز متوالی در وضعیت ناسالم قرار دارد، هوای دیگر شهرستان‌های استان براس شاخصه های اندازه گیری سالم هستند.  

وی ادامه داد: شاخص کیفی هوا بر اساس استخراج داده‌ها از ایستگاه سنجش کیفی هوا در شهرستان قصرشیرین ۱۰۱میکروگرم بر مترمکعب بود که بیانگر وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: از ابتدای امسال تاکنون هوای این استان هشت روز درگیر ریزگردها بود که بیشترین آلودگی را قصرشیرین و نوار مرزی داشته به گونه‌ای که مرزنشینان قصرشیرینی، هشت روز در فروردین هوای ناسالم و غبارآلود داشته اند.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه  ادامه داد: این وضعیت برای بیماران قلبی، ریوی، کودکان و مادران باردار مناسب نیست و این افراد باید در صورت امکان از منزل خارج نشوند.

ولی زاده، شاخص استاندارد هوای سالم را بین ۵۰ تا ۱۰۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

کد خبر 594184
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha