یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین جشنواره هنری نماز و نیایش با برپایی نماز جماعت و معرفی 50 برگزیده و تقدیرشده در بخش‌های هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی در فرهنگسرای نیاوران به پایان رسید.

اصغر مهرآیین دبیر نخستین جشنواره هنری نماز و نیایش و رییس فرهنگسرای نیاوران در سخنانی گفت: در دنیایی زندگی می‌کنیم که نیاز به معنویت بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و نماز و نیایش مهم‌ترین و نیکوترین راهکار ایجاد معنویت در دنیای گرفتار امروز است. [نخستین جشنواره هنری نماز و نیایش]

وی ابراز امیدواری کرد جشنواره هنری نماز و نیایش برای هنرمندان این انگیزه را به همراه آورد تا در این مجال بر بال زیبای هنر، شماری از این خوبی ها را از منظر نماز به تصویر کشند.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد گفت: نماز وجه مشترک همه ادیان الهی است و 124 هزار پیامبر آخرین وصیت شان اقامه نماز بود.

وی با بیان این مطلب که نماز زیباترین، ساده ترین و عمیق ترین مسیر ارتباط با خداوند است گفت: ارتقا فرهنگ عمومی مهم‌ترین وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ست و بالاترین فرهنگ عمومی، بندگی خداوند متعال است که درسایه توجه بایسته به نماز ترویج می‌شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارسال 118 تئاتر، یک هزار اثر تجسمی و 29 اثر موسیقی به دبیرخانه جشنواره هنری نماز و نیایش بیانگر شوق، تعهد و توجه هنرمندان سراسر ایران به نماز و نیایش است که باید این عشق و ارادت را قدر شناخت.

آیت پیمان، جانشین معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم نخستین جشنواره هنری نماز و نیایش را فضای جدید و عرصه ای نو پیش روی جامعه هنری خواند و تأکید کرد: نماز از بالاترین ارزشها و یک دستورالعمل بسیار روشن و واضح برای نائل آمدن به سعادت است ما امیدواریم هنرمندان با خلق آثار هنری مناسب، سهم خود را در این عرصه به خوبی ادا کند.

در ادامه این مراسم از یدالله کابلی و نصرالله افجه‌ای داوران بخش خوشنویسی، طه بهبهانی، ناصر آراسته و شاهرخ دیلمقانی داوران بخش نقاشی و حجم، داریوش پیرنیاکان، داود گنجه‌ای و حمیدرضا نوربخش داوران بخش موسیقی و حجت الاسلام ابولقاسم نادری، دکتر فردوس حاجیان، حسین راضی و عبدالحی شماسی داوران بخش تئاتر تقدیر به عمل آمد.

بیانیه مشترک هیأت داوران این جشنواره را حجت الاسلام ابوالقاسم نادری خواند. در این بیانیه با اشاره به این نکته که از آنجا که جشنواره نماز و نیایش به دلیل ظرافت و عمق موضوع نسبت به سایر جشنواره ها از وجوه متمایز برخوردار بود، کار داوری آثار این جشنواره نیز حساسیت و دقت بیشتری را می طلبید. اعلام شد: هنگامی که موضوع کار غیر زمینی و الهی است، هرکس آنچه در توان دارد در طبق اخلاص به پیشگاه خالق بزرگ تقدیم می کند. بر همین اساس و با این پیشینۀ اندیشه ای، آثار این جشنواره که شامل هنرهای تجسمی، موسیقی و نمایش است در دو بخش واقع گرا و تخیل گرا مورد ارزشیابی واقع شد. در این بیانیه تصریح شده است: پندار و خیال در نماز و نیایش امری مجرد و فردی است. هرکس خدا را با نگاه انتزاعی خود می پرستد.  

داوران در پایان این نوشتار ابراز امیدواری کردند سنگ گران قدری که امسال به عنوان پایه برای این جشنواره الهی و معنوی بنا شد به برج عظیمی از عشق، محبوبیت و سرسپردگی در مقابل مالک هستی تبدیل شود.

در بخش پایانی این مراسم براساس آرای هیأت داوران 50 نفر از هنرمندان در بخش‌های هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر، به عنوان برگزیده و تقدیر شده دست یافتند که جوایز خود را دریافت کردند.

در بخش هنرهای تجسمی در بخش نقاشی با نگاه واقع گرا به موضوع احسان قلافگر حائز رتبه نخست و در بخش نقاشی با نگاه تخیل گرا به موضوع سیدعلیرضا سعادتمند و میترا بانژاد به طور مشترک به مقام نخست دست یافتند.

در بخش مجسمه نبی الله مصدق اول شد و در بخش خوشنویسی روح الله دلخانی و محمدمهدی یعقوبیان به طور مشترک به مقام نخست دست یافتند.

در بخش تئاتر پریا امیری و نسترن پیکانو به طور مشترک بهترین نقش خوان زن،
موسی هدایتی بهترین نقش خوان مرد، علیرضا دیلمی بهترین کارگردان، کاظم سیاحی بهترین نمایشنامه نویس و فطرس با کارگردانی علیرضا دیلمی به عنوان بهترین اجرای جشنواره معرفی شدند.

در بخش موسیقی از هر 5 گروه راهیافته به بخش اجرایی جشنواره گروه مشتاق از شیراز، خایدالو از لرستان، موسیقی تربت جام، عاشیق آذربایجان و قطعه اذان از اصفهان بدون الویت تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 59630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز