دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

ترجمه - زهرا صدرایی: کاخ سفید همچنان به محکوم کردن کشورهایی که ادعا می‌کند به‌دنبال برنامه‌های غیرصلح آمیز هسته‌ای هستند، ادامه می‌دهد.

 این مسئله در حالی است که این کشور با وجود مخالفت کنگره، توسعه برنامه‌های تولید نسل جدید کلاهک‌های هسته‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. این برنامه حتی در آخرین هفته‌های عمر این دولت و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا ادامه دارد.

  در نیمه سال‌جاری میلادی آمریکا تولید نسل جدید کلاهک‌های هسته‌ای خود را آغاز کرد. اقدام دولت بوش با موضع گیری شدید و آشکار کارشناسان و دیپلمات‌های مخالف گسترش سلاح‌های اتمی مواجه شد و مورد تائید کنگره نیز قرار نگرفت.

برنامه مذکور تولید نوعی سلاح را دنبال می‌کند که به‌اصطلاح کلاهک‌های جایگزین مطمئن نامیده می‌شود. این کلاهک‌ها بسیار جدیدتر، ایمن‌تر و با قابلیت انتقال آسان‌تر از نمونه‌های پیشین خود هستند که می‌توانند به‌عنوان جایگزینی مناسب برای کلاهک‌هایی که در حال از رده خارج شدن هستند، در انبارهای فعلی ایالات متحده نگهداری شوند. حامیان برنامه تولید کلاهک‌های جایگزین مطمئن، تحلیل صریح و روشنی از این برنامه ارائه نکردند. همچنین آنها اشاره‌ای به تهدیدات مستقیم ناشی از آغاز دوباره آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا نداشتند. واشنگتن پیمان منع آزمایشات هسته‌ای را امضاء کرده اما هرگز مفاد آن را اجرا نکرده است.

در اواخر آوریل گذشته، سناتور پت دامنیسی، مقام عالی‌رتبه کمیته انرژی و منابع طبیعی و یکی از طرفداران برنامه کلاهک هسته‌ای جدید طی نامه‌ای به وزرای خارجه و دفاع آمریکا و همچنین استفان هدلی، مشاور امنیت ملی، اظهار داشت: به توانایی‌های ما در طراحی و ساخت سلاح‌های جدید هسته‌ای که بدون نیاز به آزمایشات زیرزمینی توسعه خواهند یافت، اعتماد داشته باشید. گفته او به میزان قابل ملاحظه‌ای مورد پذیرش مخاطبان قرار گرفت و اشاره چندانی به عواقب ناشی از عدم‌انجام آن نشد.

در جولای سال 2007 وزرای دفاع، خارجه و انرژی طی بیانه‌ای مشترک، هشدار دادند که تعلل در برنامه تولید سلاح‌ هسته‌ای جدید، خطر بازگشت آمریکا به آزمایشات هسته‌ای زیر زمینی برای ارزیابی سلاح‌های موجود را در آینده، افزایش می‌دهد. براساس گزارش ارائه شده توسط کمیسیون پنتاگون در سال 2006، عمر اغلب سلاح‌های موجود در انبارهای آمریکا بیش از 100 سال برآورد شده است.

از طرف دیگر، اعضای کنگره درخصوص لزوم این اقدام متقاعد نشده بودند. با وجود تمامی تلاش‌های حامیان این برنامه جهت تثبیت بودجه چند میلیاردی طرح، هیچ گونه بودجه دولتی برای اجرای این برنامه تا پایان سال گذشته اختصاص داده نشد. اما این شرایط موجب برهم خوردن امیدهای دولت درخصوص برنامه‌های خود نشد. تقاضای جدید دولت بوش از کنگره مبنی بر تخصیص 10 میلیون دلار برای آغاز این برنامه، در ماه آوریل با پاسخ منفی روبه‌رو شد. به هر حال خواسته جدید دولت، کاهش قابل توجه و تامل برانگیزی نسبت به تقاضای 100 میلیون دلاری قبلی محسوب می‌شود.

این کاهش دقیقا همان چیزی است که طرفداران منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نسبت به آن هشدار می‌دهند. آنها اعتقاد دارند که کنگره به راحتی می‌تواند از این تقاضا چشم پوشی کند و یا لا اقل میزان کمی از آن را برای انجام مطالعات در نظر گرفته و به دولت تخصیص دهد. برنامه فوق به هیچ وجه از جانب کارشناسان مخالف گسترش سلاح‌های اتمی، حمایت نمی‌شود. این افراد معتقدند که انبارهای فعلی آمریکا کاملا عملیاتی بوده و با درنظر گرفتن خطرات تکثیر هسته‌ای و همچنین مشکلات دیپلماتیک سیستم سلاح‌های اتمی جدید، دولت باید برنامه خود را در راستای کاهش انبارهای موجود - بدون تولید بمب‌های جدید - در پیش بگیرد.

 motherjones.com- ژوئن 2008

کد خبر 59707

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز