دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: طبق اعلام کامبوج، سربازان تایلند دومین معبد تاریخی واقع در مرز مشترک دو کشور را اشغال کرده‌اند.

خبرگزاری اتریش از پنوم پنه گزارش داد، سرتیپ سیم سوخا، معاون فرمانده واحد حفاظت مرزی کامبوج گفت حدود 70 سرباز پنجشنبه گذشته به زمین معبد تا موآن توم (Ta Moan Thom) تجاوز کردند.

دولت بانکوک از طریق ثریت چارونگوات، سخنگوی وزارت امور خارجه‌اش گزارش درباره تحرکات نیروهایش را رد کرد.

به گفته یک افسر کامبوجی، نیروهای تایلندی زمانی که مناقشه بر سر معبد پری ویهیر (Preah Vihear) واقع در چند صد کیلومتری شرق این منطقه به پایان رسید، قصد عقب‌نشینی داشتند.

در این منطقه این دو همسایه از سه هفته پیش با تشدید مناقشات هزاران سرباز را به مرزها اعزام کرده‌اند. در مذاکرات برای میانجی‌گری که دوشنبه گذشته انجام گرفت توافق شد سربازان عقب نشینی کنند.

مناقشه چند دهه‌ای مرزی
پس از چند دهه مناقشه، دیوان بین‌المللی دادگستری در سال 1962 حکم داد که پری ویهیر به کامبوج تعلق دارد. با این حال ورودی اصلی این معبد در تایلند واقع است. قاضی این دادگاه لاهه بر مبنای نقشه‌ای رای صادر کرد که فرانسه به عنوان قدرت حامی در اندونزی ابتدای قرن گذشته از مرز میان تایلند و کامبوج تعیین کرده بود.

تایلند که در جنگ دوم جهانی بخشی از کامبوج را اشغال کرده بود، بر مبنای نقشه تاریخی دیگری عقب‌نشینی کرد، اما حکم دیوان را پذیرفت. بانکوک به تازگی از پذیرش پری ویهیر در فهرست آثار فرهنگی جهانی یونسکو حمایت کرد. دولت تایلند در همین حال در عرصه داخلی این کشور با این اتهام مواجه است که از آثار فرهنگی ملی خود دست می‌کشد.

کد خبر 59732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز