مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، نسبت زنان سرپرست خانوار به کل سرپرست خانوار از 1/13درصد در سال ۹۷ به 7/13درصد در سال ۹۸ رسیده است.

سرپرست خانوار هرمزگان

همشهری انلاین- سیده زهرا عباسی:

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، نسبت زنان سرپرست خانوار به کل سرپرست خانوار از 1/13درصد در سال ۹۷ به 7/13درصد در سال ۹۸ رسیده است. همچنین نسبت زنان خودسرپرست به زنان سرپرست خانوار از 3/37درصد در سال ۹۰ به رقم 5/41درصد در پایان سال۹۸ رسیده به این معنا که رشد تعداد زنان خودسرپرست در بازه زمانی ۸ ساله 4/1 برابر شده است.

هرمزگان و آمار پایین زنان سرپرست خانوار

نسبت زنان به مردان سرپرست خانوار در سال ۹۸، یعنی تا قبل از اوج‌گیری پاندمی کرونا در سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران و گیلان در شمال ایران رکورد شکست و به 1/20 درصد رسید و پس از آن همدان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، زنجان، اردبیل، خراسان رضوی، گلستان، کرمان، فارس، کرمانشاه، قزوین، البرز و آذربایجان شرقی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

طبق داده‌های آماری، کمترین نسبت زنان سرپرست خانوار به استان آذربایجان غربی، کردستان و هرمزگان مربوط می‌شود. از سوی دیگر در ۹ استان خراسان جنوبی، یزد، گیلان، مازندران، قزوین، آذربایجان شرقی، مرکزی، زنجان و البرز بیش از نیمی از جمعیت زنان، سرپرست خانوار یا خودسرپرست تک‌نفره هستند. در ۱۵ استان نسبت زنان خودسرپرست در مقایسه با زنان سرپرست خانوار بالاتر از نسبت آن در کشور است. همچنین اردبیل، قم و قزوین به‌ترتیب بیشترین و هرمزگان، لرستان و تهران کمترین درصد زنان خودسرپرست را در بین کل خانوارهای خودسرپرست به‌خود اختصاص داده‌اند.

کرونا و زنان سرپرست خانوار

مدیرکل امور بانوان استانداری هرمزگان اما با بیان اینکه با وجود آمار پایین اما سال 99 برای زنان سرپرست خانوار استان سالی پرتنش بوده است به همشهری می‌گوید: «بعد از شیوع کرونا اقدامات حمایتی زیادی از زنان سرپرست خانوار انجام شد که مهم‌ترین آن را می‌توان مهارت‌افزایی دانست.»

«مریم یگانه» با بیان اینکه بسیاری از دوره‌های مهارت‌افزایی که پیش از کرونا به صورت حضوری برگزار می‌شد در سال گذشته به فضای مجازی سوق داده شده است، می‌افزاید: «بازار فروش محصولات تولیدی زنان پیش از کرونا بیشتر حضوری بود،‌ اما بعد از کرونا و با تعطیلی‌های نانشی از قرنطینه این بازار را به فضای مجازی بردیم که نتیجه خوبی هم داشت.»

به گفته وی،‌ این اقدام با همکاری کارآفرینان هرمزگانی انجام و موجب رونق مشاغل خانگی و بنگاه‌های کوچک اقتصادی زنان سرپرست خانوار شده است.

یگانه مهم‌ترین بازار فروش مجازی محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار را کشورهای حوزه خلیج‌‏فارس و همچنین از طریق سایت و اینستاگرام در استان‌های دیگر می‌داند؛‌ اتفاقی که پیش از این نیافتاده بود.

طرح همیاران رفاه و اشتغال‌زایی برای زنان

مدیرکل امور بانوان استانداری هرمزگان تاکید می‌کند که طرح‌های زیادی برای توانمندی اقتصادی زنان از جمله زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست و جوانان بیکار اجرا شده، اما مهم‌ترین آن‌ها در زمینه آموزش بازاریابی دیجیتال، توانمندسازی کسب و کار بانوان و تجارت الکترونیک، شناسایی و توسعه ظرفیت‌های تجارت الکترونیک و ایجاد و گسترش پلت‌فرم‌های شبکه‌ای و ارزان و عمومی در حوزه تجارت الکترونیک بوده است.

یگانه توضیح می‌دهد که پلت‌‏فرم فروشگاه مجازی اولین بار در استان هرمزگان ایجاد شده و در طرح همیاران رفاه هم این استان پایلوت کشوری بوده است.

به گفته او، طرح ملی همیاران رفاه با هدف اشتغال، توسعه کسب و کار و توانمندسازی بانوان به صورت پایلوت در ۴ استان کشور آغاز شده و در هرمزگان نیز بخش جغین شهرستان رودان پایلوت این طرح است.

در این طرح، با انعقاد قرارداد با سازمان فنی و حرفه‌ای و بانک‌ها، زنان سرپرست خانوار و بانوان آموزش دیده به منظور ایجاد کسب و کار و دریافت وام به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند. تاکنون با حمایت‌های صورت گرفته به بیش از 300 نفر از زنانی که به صورت داوطلب متقاضی اشتغال خانگی در بخش کشاورزی، داروهای گیاهی، بسته بندی و فرآوری آن‌ها بودند، تسهیلات پرداخت شده است.

کد خبر 599640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha