خیابان «کامل» در برنامه‌ریزی شهری و مهندسی ترافیک، به راه‌های ارتباطی گفته می‌شود که برای ایجاد دسترسی امن، جذاب و راحت برای همه کاربران از جمله عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، خودروها و وسایل حمل‌ونقل عمومی، طراحی می‌شود.

محمدرضا سالمی

بر همین اساس، استراتژی حاکم بر ایجاد خیابان کامل، حداکثر شیوه(مد) حمل‌ونقلی بر اساس رده عملکردی هر معبر است که در آن رفاه حال شهروندان تأمین می‌شود. البته موافقان این استراتژی، باور دارند که پیروی از این خط‌مشی، منافعی از جمله بهبود امنیت، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل (شامل آلودگی، زمان سفر و...)، ارائه راه‌حل‌های جایگزین برای خودروهای شخصی، تشویق کاربران به حفظ سلامت از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، ایجاد حس مکان و بهبود کارکردهای اجتماعی را برای شهرها در پی دارد. به همین دلیل شورای اسلامی شهر تهران با هدف امنیت همه کاربران و نه تنها سرنشینان خودروهای شخصی، در یک اقدام همه جانبه دستور به طراحی معبری با عنوان خیابان کامل مطابق استانداردهای جهانی را صادر کرد که اجزای طراحی این خیابان‌ها بر اساس اصول طراحی‌های ترافیکی با توجه به مکان متفاوت است.

اما در مواردی مانند زیرساخت پیاده‌رو، آرام‌سازی ترافیک، پیش‌بینی مسیر مخصوص دوچرخه با شانه‌های عریض و حمل‌ونقل عمومی مشترک است. با توجه به همین اصول، معبری در محدوده منطقه ۲۱، بلوار «شاهد» حدفاصل بلوار «گلها» تا بزرگراه «آزادگان» انتخاب شد که در حال حاضر پیاده‌روهای مناسب، ایستگاه اتوبوس، معبر سواره، تقاطع‌های ایمن شده را دارد. به‌ویژه در تقاطع موسوم به «صدف» (شاهدـ تهرانسر)، اصلاحات کامل انجام شده است و ساخت معبر دوچرخه حد فاصل بلوار گلها تا ضلع شمالی «تهرانسر» به‌زودی تکمیل می‌شود و ادامه آن امسال در مسیر بزرگراه آزادگان و برگشت از آزادگان تا گلها اجرا خواهد شد. البته اجرای هر طرحی نیاز به اعتبار و بودجه‌ ‌ایی دارد و احداث خیابان کامل در حال حاضر تنها بر روی کاغذ اعلام شده و هنوز عملیاتی نشده است. اگرچه مسیر دوچرخه در بلوار شاهد از گلها تا تهرانسر ساخته شده اما بخش باقیمانده این خیابان که در مجموع رفت و برگشت، ۳ هزار و ۴۰۰‌مترمربع طول دارد، در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

کد خبر 599817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha