ژورونگ، نخستین مریخ‌نورد چین که با سطح‌نشین‌اش در ۱۴ مه روی مریخ فرود آمده بود، روز شنبه ۲۲ مه ساعت ۱۰:۴۰ بامداد از روی سطح نشین به پایین آمد و روی سطح مریخ قرار گرفت.

Zhorong

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از SPACE.COM عکس‌های منتشر شده بوسیله سازمان فضایی ملی چین نماهایی را از دید دوربین‌های ناوبری مریخ‌نورد نشان می‌دهد. در یک تصویر، مریخ‌نورد هنوز در روی سطح‌نشین است و به سوی دو شیب‌راهه به پایین نگاه می‌کند تا به سمت سطح پایین بیاید. عکس دوم به عقب به طرف سطح‌نشین سه‌پایه  نگاه می‌کند که هفته گذشته ‌ژورونگ را به سطح مریخ آورد.

مریخ‌نورد «ژورونگ» از روی سطح‌نشین به روی سطح مریخ رفت

مریخ‌نورد «ژورونگ» از روی سطح‌نشین به روی سطح مریخ رفت

این مریخ‌نورد ۲۴۰ کیلوگرمی که به نام خدای باستانی آتش در اسطوره‌های چینی است با فضاپیمای تیان‌ون-۱ که در ژوئیه ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شد، به مدار مریخ آورده شد.

ژورونگ مریخ‌نوردی نیروگیرنده از انرژی خورشیدی است که طوری طراحی شده است تا دست کم ۵۰ روز مریخی (که سول نامیده می‌شود) روی سطح مریخ بماند. این سفینه با دوربین‌های با وضوح بالا برای عکس‌برداری و نقشه‌برداری از محل فرودش «دشت یوتوپیا» مجهز است. ژورونگ همچنین یک رادار زیرسطحی برای دیدن درون سطح مریخ، یک دوربین چند طیفی و شناساگر ترکیب سطحی، یک شناساگر میدان مغناطیسی و یک پایشگر آب و هوا دارد.

چین دومین کشور جهان پس از ایالات متحده است که سفینه‌ پیمایشگری را روی مریخ نشان داده است و ژورونگ به دو مریخ‌نورد فعال دیگر استقامت و کنجکاوی ناسا می‌پیوندد که در بخش‌های دیگر سیاره سرخ در حال اکتشاف هستند.

کد خبر 602745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha