همشهری آنلاین: به گزارش هاآرتص نخست وزیر اسرائیل صلحی را به فلسطینیان پیشنهاد داده که بر اساس آن ‌٩٣ درصد اراضی اشغالی کرانه باختری به آنها واگذار خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مرز پیشنهادی در داخل یک طرح گسترده‌تر قرار دارد که بر اساس آن معادل ۵.۵ درصد اراضی همجوار کرانه باختری تا نوار غزه و راه ارتباطی کرانه باختری و نوار غزه به عنوان خسارت به فلسطینیان واگذار خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه که این خبر را سه‌شنبه (۲۲ مرداد) به نقل از ها‌آرتص مخابره کرده است  می‌افزاید: اما این طرح زمانی عملی می‌شود که نیروهای محمود عباس رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، نوار غزه را از نیروهای حماس پس بگیرند.

این پیشنهاد در قالب گفت‌وگوهای صلح تحت حمایت‌ آمریکا که در ماه نوامبر با هدف حل اختلاف چند دهه‌‌ای دو طرف تا پایان امسال از سر گرفته شد، ارائه شده است.

هاآرتص نوشت: اما این توافق پیشنهادی در ماه‌ها و سال‌های آتی اجرا خواهد شد و به طور فوری شامل مسائل جدی نظیر وضعیت آینده‌ بیت المقدس نخواهد بود.

فلسطینیان عمدتا خواستار منطقه‌ عرب نشین بیت‌المقدس شرقی که اسرائیل در جنگ سال ‌١٩٦٧ اشغال و آن را به عنوان پایتخت به خود الحاق کرد هستند؛ ولی اسرائیل کل این منطقه را پایتخت "همیشگی و جدایی ناپذیر" خود می‌داند؛ ادعایی که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

اما این توافقنامه شامل یک مجموعه راه حل برای مشکلات آوارگان فلسطینی و اجازه دادن به برخی از آوارگان جنگ ‌١٩٤٨ برای بازگشت به سرزمین‌های اشغالی و اسکان دادن بیشتر این ‌۴.۵ میلیون آواره در کشور مستقل فلسطین است.

هفت درصد کرانه‌ باختری که از سوی اسرائیل اشغال شده منطقه اصلی اسکان آوارگان در اطراف بیت‌المقدس خواهد بود.

همچنین بر اساس این توافقنامه، کشور مستقل فلسطین باید فاقد ارتش باشد.

مارک رگو، سخنگوی المرت، درباره‌ این گزارش اظهار نظر نکرد و به خبرگزاری فرانسه گفت، مذاکرات با فلسطینیان درباره‌ی برخی موضوعات مخصوصا مساله مرزها در حال پیشرفت است.

وی افزود: این مذاکرات جدی و با هدف حصول یک موضع مشترک است.

کد خبر 60479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز