همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه پاکستان به پرویز مشرف دو روز فرصت داد که یا از سمت خود کنار رود و یا با استیضاح مواجه شود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این درحالی است که متحدان پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان، تاکید کردند که وی کناره‌گیری نخواهد کرد و در حال تدارک برای مبارزه با اتهامات استیضاح است.

پس از ارایه یک قطعنامه در حمایت از استیضاح احتمالی مشرف، فشارها علیه وی افزایش یافته است.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان، در جمع خبرنگاران گفت: زمان برای مشرف در حال به پایان رسیدن است. اگر او ظرف ساعات آینده برای کناره‌گیری تصمیم نگیرد، روند استیضاح وی آغاز خواهد شد.

قریشی یکی از اعضای حزب مردم پاکستان (حزب بی‌نظیر بوتو) است که در ائتلاف حاکم این کشور بیشترین اعضا را دارد. این حزب هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد پرویز مشرف را استیضاح کند.

شتاب گرفتن روند عزل رئیس جمهور پاکستان ناآرامی در پاکستان را که هم اکنون در اوضاع نابسامانی بسر می‌برد، تشدید کرده است.

آمریکا معتقد است که ثبات در پاکستان برای موفقیت در نبرد علیه تروریسم سرنوشت ساز است.

این در حالی است که سخنگوی رئیس جمهور پاکستان این ادعا را که مشرف قصد دارد زودتر از موعد پست خود را ترک کند، رد کرد.

براساس گزارش خبرگزاری اینترفاکس، رشید قریشی سخنگوی مشرف، در مصاحبه با کانال تلویزیونی "داون نیوز"‌ پاکستان گزارش چندین رسانه خارجی را در مورد استعفای پرویز مشرف "بی پایه و اساس" خواند.

پیش از این روزنامه‌ فایننشیال تایمز به نقل از یک عضو ناشناس دولت پاکستان نوشته بود مشرف آماده است به محض این که دولت ائتلافی به وی تضمین مصونیت دهد، استعفا کند.

در گزارش فایننشیال تایمز آمده است: پرویز مشرف درخواست کرده است که به او اجازه داده شود تا با کناره گیری از قدرت به کار در مزرعه خود در اسلام آباد بپردازد و هیچگونه اقدام قضایی علیه او انجام نشود و ارتش نیز برای انجام شدن درخواستهای مشرف تاکید کرده است.

یکی از مقامات دولت ائتلافی پاکستان روز جمعه اعلام کرد که پرویز مشرف برای مواجه نشدن با استیضاح آماده است از قدرت کناره گیری کند، اما در تلاش است تا برای محاکمه نشدن به دلیل وضع شرایط فوق‌العاده در کشور برای خود مصونیت قضایی به دست آورد.

این مقام مسئول که به شرط فاش نشدن هویتش حاضر به مصاحبه شد، اظهار داشت که مشرف آماده‌ کناره گیری است و فقط در تلاش است تا بتواند برای جلوگیری از محاکمه‌ احتمالی‌اش در خصوص وضع شرایط فوق‌العاده در پاکستان مصونیت قضایی به دست آورد. اما در حال حاضر گفت‌وگوهای غیر علنی در حال پیگیری است البته هنوز هیچ مساله‌ای نهایی نشده است.

اما این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که دومین حزب بزرگ در دولت ائتلافی حاکم پاکستان روز شنبه در برابر درخواست مشرف برای تضمین‌های قانونی علیه تحت پیگرد قرار گرفتن، موضعی قاطع و سخت اتخاذ کرده است.

هم‌پیمانان و رقبای مشرف اعلام کرده‌اند که مذاکرات پشت پرده‌ای در جریان است که می‌تواند منجر به استعفای زودهنگام مشرف پیش از آغاز روند استیضاح وی در پارلمان شود.

مقامات ائتلاف حاکم عنوان کردند پیش‌نویس اتهام نامه‌ استیضاح مشرف در انتظار تایید نهایی رهبران ارشد حزب است. آن‌ها هم‌چنین اظهار کردند که روند استیضاح می‌تواند طی روزهای آینده آغاز شود.

صدیق الفاروق، سخنگوی حزب مسلم لیگ شاخه نواز به رهبری نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان، بیان کرد که دادن تضمین‌های قانونی به مشرف اصلا" مورد بحث نیست.

اما از سوی دیگر، احمد مختار، وزیر دفاع و عضو ارشد حزب مردم پاکستان به رهبری آصف علی زرداری، شوهر بی‌نظیر بوتو، در پاسخ به سوالی در مورد دادن تضمین‌های امنیتی به رئیس جمهور گفت: اگر کسی کنار رود، ما عادت نداریم که او را اذیت کنیم. این یک رفتار خوب نخواهد بود که ما بر روی کسی راه برویم که روی زمین افتاده است.

در این میان و با وجود فشارهای موجود برای کناره‌گیری مشرف از ریاست جمهوری، وی روز پنجشنبه خواستار ایجاد ثبات و آشتی میان احزاب برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی و امنیتی شد.

رئیس‌جمهور پاکستان در سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت روز استقلال این کشور به طرح استیضاحش که از سوی دولت ائتلافی به رهبری حزب بی‌نظیر بوتو تنظیم شده است، هیچ اشاره‌ای نکرد.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی‌مان را حل و فصل کنیم و با تروریسم مبارزه کنیم به ثبات سیاسی نیازمندیم که در صورت عدم دستیابی به این امر نمی‌توانیم به درستی به این مسائل رسیدگی کنیم.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که مشرف پیش از مواجهه با استیضاح خود از قدرت کناره‌گیری می‌کند، البته سخنگوی وی این نظرات را رد کرده است.

مشرف در حالی به کاهش ارزش روپیه در مقابل دلار اشاره و نسبت به خروج سرمایه از کشورش هشدار می‌داد که بازارهای پاکستان تعطیل بودند.

مشرف با اشاره به کنار گذاشتن اختلافات از سوی احزاب اظهار داشت که به نظر وی ثبات سیاسی تنها از طریق وفاق و‌ آشتی و نه مجادله میسر خواهد شد.

یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان و یکی از رهبران ارشد حزب مردم بی‌نظیر بوتو نیز در سخنرانی خود به مناسبت روز استقلال کشورشان بدون اشاره به سخنرانی مشرف اظهار داشت که دولتش به وفاق میان احزاب سیاسی معتقد است، اما دوران ظلم و دیکتاتوری برای همیشه از بین رفته است.

رهبران احزاب پاکستانی نیز اعلام کردند، ارتش پاکستان که مدتهای طولانی بر این کشور حکمرانی می‌کرده برای پشتیبانی از رییس دیرینه‌شان دست به نظارت بر امور نخواهد زد.

کد خبر 60777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز