ارتباط کلامی رکن بسیار مهم پایداری یک رابطه است.

محله قزويني ها

در واقع، فرقی ندارد که این برقراری ارتباط میان والدین با فرزند باشد یا با افراد دیگر. اکثر والدین برای ارتباط با فرزندان، به‌ویژه در دوران بلوغ و نوجوانی، دچار دغدغه و تشویش هستند و گاهی اوقات با غر زدن از نافرمانی یا رفتار تند فرزندان گلایه می‌کنند. حرف مشترک این والدین یک جمله است؛ فرزند نوجوانشان از آنها حرف‌شنوی ندارد. برای رفع این مشکل و در واقع کنشی که در دوران بلوغ و نوجوانی اغلب میان فرزندان و خانواده ایجاد می‌شود، باید چه رفتاری در پیش گرفت تا کمتر رفتارهای پرخاشگرانه از نوجوان سر بزند و حرمت والد و فرزندی حفظ شود؟  
رفتارهای مثبت فرزندتان را تحسین کنید. زمانی که فرزند شما آرام است، به این مسئله توجه نشان دهید. به فرزندتان در این مورد اشاره کنید و نشان دهید که چقدر خوب است که او می‌تواند زمان‌هایی که ناراحت است، آرام باشد. اگر فرزند شما اوقات تلخی می‌کند، او را زمانی که آرام است، تشویق و تقویت کنید.  
به نوجوانتان کمک کنید تا مهارت‌های حل مسئله را فرا بگیرد. بهترین زمان برای صحبت در مورد رفتار نامناسب نوجوانتان زمانی است که او ناراحت و عصبانی نیست. به او بیاموزید که چگونه باید احساساتش را به زبان بیاورد و چگونه قبل از اینکه مشکلات و کشمکش‌ها تشدید شوند برای آنها راه‌حل بیابد. بدین شیوه احتمال بروز رفتارهای نامناسب در نوجوان شما کاهش می‌یابد.  
برای نوجوانتان جایزه و مشوق در نظر بگیرید. تشویق مثبت برای رفتارهای مناسب، مثل دادن جایزه و هدیه، خیلی بیشتر از تنبیه کردن تأثیرگذار است. زمانی که او با لحن خوب و مثبت صحبت می‌کند و رفتارهای مناسب نشان می‌دهد، شما می‌توانید جایزه‌ای را به‌عنوان نشانه‌ای از تأیید رفتارش برای او در نظر بگیرید. زمانی که ارتباط بین شما و نوجوانتان بهبود یابد، رفتار نوجوانتان نیز بهبود می‌یابد.  

کد خبر 608621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha