درحالی‌که رئیس کمیسیون انرژی مجلس برآورد هزینه واردات بنزین و گازوئیل مورد نیاز امسال کشور را 5/1میلیارد دلار می‌داند،

 براساس قیمت‌های جهانی و هزینه 4 ماهه واردات بنزین کشور، کمبود بودجه معادل 7 تا 8 میلیارد دلار است.

در این زمینه محمدرضا نعمت‌زاده، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فر‌اورده‌های نفتی اعلام کرد: در حال حاضر وزارت نفت براساس سیاست سال‌های قبل متناسب با نیاز مصرف کشور، بنزین مورد نیاز را در‌مقابل نفت خام خریداری می‌کند.

وی تاکید کرد: هزینه مورد نیاز برای واردات بنزین و گازوئیل در ماه‌های باقیمانده سال براساس قیمت فراورده‌های نفتی در 4ماه آغاز سال معادل 7تا 8 میلیارد دلار برآورد شده و دقیق است.

وی افزود: ولی در حال حاضر قیمت نفت خام در حال کاهش است و این کاهش بر قیمت فر‌اورده‌های نفتی درصورت تداوم و ثبات قیمت‌های جاری تاثیر ‌خواهد ‌داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که با تغییر قیمت، این برآورد کاهش می‌یابد یا خیر، گفت: باید منتظرشد و تحولات قیمت نفت را بر قیمت بنزین و گازوئیل در بازار‌های بین‌المللی مشاهده کرد.

نعمت‌زاده در این مورد که چه زمانی لایحه به مجلس ارائه می‌شود، تاکید کرد: این مسئله به تصمیم دولت مربوط می‌شود.

مصرف یک‌سوم بنزین و گازوئیل خاورمیانه در ایران

براساس آمارهای جهانی، ایران بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بنزین و گازوئیل خاورمیانه است و 37 درصد مصرف این دو فراورده در خاورمیانه به ایران تعلق دارد.

مؤسسه بین‌المللی فکتس در گزارشی اعلام کرد که از کل بنزین مصرفی در خاورمیانه بیش از 36 درصد آن در ایران مصرف می‌شود. 

این میزان مصرف با وجود سهمیه بندی بنزین در ایران، ناشی از وجود خودروهای فرسوده، بهره‌وری پایین خودروهای تولیدی توسط کارخانه‌های داخلی و پایین بودن قیمت بنزین است که موجب رشد چشمگیر مصرف بنزین در ایران شده است.

کد خبر 61243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز