مریخ‌نورد چینی «ژورونگ» بی‌سروصدا تا به حال ۵۸۵ متر روی سیاره سرخ را پیموده و ابزارهای علمی‌اش برای وارسی خصوصیات زمین‌شناختی محل فرودش در دشت «یوتوپیا» به کار برده است.

Zhurong

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com ژورونگ تا به حال از جمله به وارسی یک تلماسه میان یک مسیر ناهموار مریخی پرداخته و به محل افتادن چتر نجات و غلاف پشتی‌اش که به فرود ایمن آن کمک کرد رفت.

بیشتر بخوانید:

سازمان ملی فضانوردی چین (CNSA) در ۲۳ ژوئیه (اول مرداد) در نخستین سالگرد پرتاب سفینه فضایی تیان‌ون-۱ (که حامل مریخ‌نورد بود) عکسی را منتشر کرد که ژورونگ را در حال بررسی دومین تلماسه‌ ایجاد شده بوسیله باد نشان می‌دهد.

ژورونگ از شناساگرهای ترکیب سطحی و دوربین‌های چندطیفی و سایر ابزارهای علمی‌اش برای آنالیز این تلماسه استفاده می‌کند.

این مریخ‌نورد که نیرویش را از انرژی خورشیدی به دست می‌آورد، در حال حرکت به سوی جنوب محل فرودش بوده است. CNSA نقشه‌ای از جابه‌جایی‌های ژورونگ تا ۲۱ ژوئیه را که ۶۶ روز مریخی یا سول را در برمی‌گیرد، منتشر کرده است.

«ژورونگ» چینی به کاوش‌هایش روی سیاره سرخ ادامه می‌دهد

 مدارگرد چینی تیان‌ون-۱ و «مدارگرد شناسایی مریخ» ناسا سفرهای ژورونگ را زیر نظر دارند.

تیان‌ون-۱ در حال حاضر هر هشت ساعت یک بار به دور مریخ می‌چرخد و در مداری قرار دارد که طوری طراحی شده که در هر روز مریخی از بالای ژورونگ عبور کند و داده‌های فرستاده‌شده بوسیله مریخ‌نورد را به سمت زمین بفرستد. 

ژورونگ ۶۸ روز مریخی یا سول که معادل ۶۹ روز زمینی است، بر روی سطح مریخ در حال انجام عملیات بوده است ماموریت اولیه این مریخ‌نورد برای ۹۰ روز تعیین شده است و چین نگفته است ژورونگ پس از این مدت فعال خواهد ماند یا نه.

مریخ در حال حاضر در فاصله ۳۷۸ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد و در نتیجه رد و بدل داده‌ها و فرمان‌ها میان مریخ‌نورد و کنترل زمینی در هر طرف ۲۱ دقیقه طول می‌کشد.

کد خبر 617694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha