گروه شهری: بعد از یک ساعت و ربع بحث و بررسی، اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند موضوع تعیین بهای بازدید از برج میلاد را به‌منظور رعایت ملاحظات دقیق‌تر به کمیسیون‌های سه‌گانه این شورا عودت دهند.

لایحه پیشنهادی نرخ بلیت بازدید از قسمت‌های مختلف برج میلاد که از سوی شهرداری تهران به‌منظور تصویب، تقدیم شورای شهر شده بود، سه‌شنبه گذشته در جلسه علنی این شورا به بحث گذاشته شد.

از میان اعضای 15 نفره شورای شهر، 8 نفر ازجمله رسول خادم، محمد علی نجفی، پروین احمدی‌نژاد، مهدی چمران، حمزه شکیب، خسرو دانشجو، احمد مسجد جامعی و حسن بیادی از جوانب مختلف موضوع تعیین بهای بازدید از برج میلاد را به بحث گذاشتند.

تهران از فراز برج میلاد - عکس از یونس شکرخواه

یکی از محورهای اصلی صحبت خادم به‌عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر این بود که به ابعاد اجتماعی بهره برداری از برج نیز پرداخته شود، چون هزینه احداث برج میلاد در تمام این سال‌ها بر دوش مردم شهر تهران بود بنابراین باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا نه فقط اقشار خاص و مرفه که برای طبقات متوسط و پایین جامعه هم امکان بازدید میسرباشد.

از سوی دیگر، حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران در سخنانی خواستار مشخص شدن شرکت بهره‌بردار برج و تصویب آن در شورای شهر تهران شد که در پاسخ مهدی تقوی، معاون حقوقی شهردار تهران گفت: در مورد اینکه برای بهره‌برداری از برج راهکارهای قانونی در شورا تصویب شود مشکلی نیست و قطعا از شورای شهر مجوز شرکت بهره‌بردار را نیز اخذ خواهیم کرد.

محمد علی نجفی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در اعتراض به پیشنهاد بالاتر بودن قیمت بلیت بازدید از برج برای گردشگران خارجی اعلام کرد: این اقدام پیام خوبی نداشته و با روحیه میهمان‌نوازی ایرانیان و تشویق گردشگری در تناقض است اما این پیشنهاد با مخالفت خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر مواجه شد.

دانشجو بر این باور است که در همه جای دنیا بلیت گردشگران خارجی گران‌تر از گردشگران داخلی است ضمن اینکه دریافت پول از گردشگران خارجی نه تنها پیام بدی ندارد بلکه از کسانی که هیچ نقش و هزینه‌ای در ساخت این برج نداشته‌اند، طبیعی است پول بیشتری گرفته شود.

پروین احمدی‌نژاد دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با این تحلیل که برج میلاد مؤسس خصوصی نداشته بلکه شهرداری از ناحیه عوارض شهری آن را ساخته است، خواستار آن شد تا برای ورودی برج به‌منظور بازدید مردم هزینه‌ای نداشته باشد، بلکه برای تامین هزینه‌های جاری و نگهداری برج از بخش‌های تجاری، رستوران و هتل استفاده شود.

درهرحال به درازا کشیده شدن بحث‌های مربوط به تعیین بهای بازدید از برج میلاد باعث شد تا نتیجه گیری نهایی در باره این لایحه فعلا مسکوت بماند.

اعلام هزینه نگهداری

حمزه شکیب به‌عنوان رئیس کمیسیون عمران شورای شهر از شهرداری تهران خواست تا پیش‌بینی‌های لازم از تعداد بازدیدکنندگان، محاسبه هزینه بهره‌برداری سالانه برج ارائه و مشخص شود آیا شهرداری صرفا به‌دنبال اخذ هزینه نگهداری برج است ؟

وی درباره دلیل این درخواست، اظهار داشت: مردم می‌دانند قیمت بلیت تمام شده مترو550‌تومان است اما آنها با یارانه 150 تومان می‌پردازند بنابراین اگر در مورد برج میلاد هم هزینه‌های نگهداری را اعلام کنیم، قطعا مردم آگاهانه سهم خود را می‌پردازند.

کد خبر 62453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز