شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

در صحنه نمایش علم پزشکی نه دستاورد‌های بزرگ و با شکوه کم است و نه خباثت مرگ و بیماری‌ها.

با این حال همیشه بهترین کارها بزرگترین و با شکوه‌ترین آنها نیست. گاهی کارهای بزرگ دستاورد‌های ساده‌ای هستند که فراموش می‌شوند یا به دید نمی‌آیند. سالانه میلیون‌ها نفر از مردم جهان گرفتار مشکل جرم گوش هستند، ولی بیشتر آنها نمی‌دانند چطور باید با این مسئله کنار بیایند یا آن را حل کنند.

آکادمی بیماری‌های گوش و حلق و بینی آمریکا با انتشار یک راهنمای جامع خیال همه را راحت کرده و با دستور‌های ساده به پزشکان و بیماران نشان داده است که چه زمانی و چگونه برای رهایی از این مشکل اقدام کنند. البته «سرومن» یا همان جرم گوش در ذات خودش نه تنها یک عامل مزاحم نیست، بلکه برای پاکسازی و روغن کاری مجرا و جلوگیری از عفونت گوش کاملا لازم است. معمولا خود بدن با کمک عمل جویدن و حرکت آرواره‌ها باعث می‌شود این ترشحات به سمت سوراخ گوش رانده شده و از آنجا خارج شوند.

مشکل وقتی به وجود می‌آید که این ترشحات به قدری سفت و چسبنده شده باشند که این مکانیسم طبیعی از پس آنها بر نیاید. ایجاد علایمی مثل درد یا خارش گوش،  صدای زنگ زدن یا کاهش شنوایی نشان دهنده آن است که پزشکان حتما باید با روش‌هایی همچون شست‌وشو یا استفاده از وسایل ویژه این جرم‌ها را خارج کنند. این نکته مهم است که هرگز سعی نکنید خودتان جرم گوش را با وسیله‌ای که اصطلاحا گوش پاک کن نامیده می‌شود خارج کنید. چون این کار ثمری ندارد جز اینکه جرم گوش هر چه بیشتر به سمت داخل هل داده شده و روی هم فشرده شود.

کد خبر 62581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز