رابطه مستقیمی بین نوع تغذیه و سیستم ایمنی بدن وجود دارد و از سوی دیگر عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا ایفا می‌کند.

واکسیناسیون

انسیه تبرایی /  کارشناس ارشد تغذیه و ناظر واکسیناسیون: در شرایط شیوع بحران کرونا و افزایش احتمال ابتلا، «انسیه تبرایی» کارشناس ارشد تغذیه و ناظر واکسیناسیون در سایت واکسیناسیون کرونای مرکز بهداشت جنوب تهران، به ارائه راهکارهای مناسب تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی کودکان و نوجوانان در مقابله با بیماری کووید ۱۹ به‌خصوص در آستانه بازگشایی مدارس می‌پردازد.   

 ۱. ۳ وعده اصلی غذایی و ۲‌ـ ۳ میان وعده در روز به‌طور منظم با استفاده از گروه‌های غذایی مصرف شود.
۲. بر مصرف صبحانه تأکید می‌شود. تخم‌مرغ آب‌پز، شیر کم چرب، عدسی، فرنی، نان و پنیر و گردو انتخاب‌های خوبی برای وعده صبحانه هستند.  
۳. مصرف روزانه میوه و سبزی تازه فراموش نشود. روزانه از منابع غذایی ویتامین c مانند مرکبات و سبزی‌های سبز رنگ (به‌ویژه آب میوه‌ها و سبزی‌های تازه) یا آب نارنج یا آبلیموترش تازه همراه غذا و سالاد استفاده شود. این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.  
۴. روزانه از منابع غذایی ویتامین D مانند زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات پاستوریزه و انواع ماهی‌های چرب استفاده شود. طبق پروتکل کشوری، در کودکان ۲ ‌ـ ۱۲ ساله یک عدد مکمل ویتامین D بادوز ۵۰ هزار واحدی به‌صورت یک ماه در میان و در افراد ۱۲ سال به بالا یک عدد مکمل ویتامین D بادوز ۵۰ هزار واحدی به‌صورت ماهانه می‌تواند میزان مورد نیاز روزانه ویتامین D را تأمین کند.  
۵. روزانه از منابع غذایی آهن و روی مثل مغزهای بی‌نمک مانند گردو و بادام، پسته، فندق، بادام زمینی، تخم‌مرغ، حبوبات، انواع گوشت‌های کم چرب و غلات سبوس‌دار، جگر، ماهی. گروه گوشت و تخم‌مرغ استفاده شود.  
۶. دختران در سنین بلوغ نیاز بیشتری به آهن دارند. استفاده از قرص فروس سولفات هفته‌ای یک عدد که مطابق با دستورالعمل وزارت بهداشت در دبیرستان‌های دخترانه توزیع می‌شود در هنگام تعطیلی مدارس نیز باید ادامه یابد. خانواده‌ها می‌توانند مکمل آهن (قرص فروس سولفات یا فروس فومارات حاوی ۶۰‌ـ ۵۵ میلی گرم آهن) را از داروخانه‌ها تهیه کنند و به نوجوانان دختر و پسر خود به‌طور هفتگی یک عدد به مدت ۱۶ هفته (۴ ماه) در سال بدهند. دقت شود که قرص آهن را نباید با معده خالی مصرف کرد. مصرف همزمان قرص آهن با چای یا شیر از جذب آهن آن جلوگیری می‌کند. در دوران قرنطینه خانگی بهترین زمان مصرف قرص آهن پس از ناهار و شام است.  
۷. از منابع غذایی ویتامین A مثل تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، جگر، میوه‌ها مثل موز و مرکبات و سبزی‌های زرد و نارنجی همچون کدو حلوایی، لبو، شلغم، هویج، فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی استفاده شود.  

کد خبر 628159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha