قرارگیری خط آهن تهران‌ـ اهواز و تهران‌ـ تبریز در دل منطقه ۱۷ سبب ۳ تکه شدن این بخش از پایتخت شده و دسترسی اهالی را به محله‌ها دشوار کرده بود تا اینکه با زیرزمینی شدن خط آهن تهران‌ـ تبریز دسترسی‌ها در بخش شمالی منطقه بهتر شد، ولی این مشکلات در بخش جنوبی پابرجاست.

تردد با اعمال شاقه

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل امیرانی: ساکنان محله‌های زمزم، زهتابی و وصفنارد برای رسیدن به محله‌های دیگر مجبورند از زیرگذرهایی استفاده کنند که در خط آهن تهران‌ـ اهواز قرار دارد، اما عبور از این تونل‌های تنگ و تاریک کار آسانی نیست. در این گزارش با بخشی از مشکلات اهالی در زیرگذرها آشنا می‌شوید.  

‌ تردد با اعمال شاقه

روشنایی کم، مشکل دیگری است که در زیرگذرهای خط آهن تهران‌ـ اهواز دیده می‌شود. مسئولان شهری بارها اقدام به نصب چراغ در زیرگذرها کرده‌اند، اما معتادان و کارتن‌خواب‌ها آنها را سرقت کرده‌اند. بنابراین در ورودی و خروجی زیرگذرها پروژکتورهایی در ارتفاع و لامپ‌های شیلنگی با حفاظ آهنی در سقف تونل‌ها نصب شده است.  
 

‌ تردد با اعمال شاقه

خط آهن و قطارهای مسیر تهران‌ـ اهواز یکی از ۱۰ مسیر ریلی پر تردد کشورمان است که همه روزه افراد زیادی از طریق آن به جنوب کشور دسترسی پیدا می‌کنند. علاوه بر این، هر روز ده‌ها قطار در این خط به جابه‌جایی مسافران از میدان راه‌آهن به شهرهای اطراف تهران مشغولند. هنگامی که در زیرگذرها مشغول حرکت هستید و قطارها در حال عبور هستند، زمین و زمان می‌لرزد و ترس به جان آدم می‌اندازد.  
 

‌ تردد با اعمال شاقه

خط آهن تهران‌ـ اهواز به موازات خیابان‌های شهید مجتبی مقدم و برادران شهید صفت‌الله و جواد مقدم قرار دارد و آنها را از همدیگر جدا کرده است. در طول خط آهن ۱۲ زیرگذر عابرپیاده وجود دارد که با شماره یک تا ۱۲ مشخص شده‌اند. همچنین ۴ زیرگذر ماشین‌رو در طول این خط آهن وجود دارد که اهالی با خودروهای خود می‌توانند به خیابان‌های شهیدان ماشاءالله نیکخواه، داود سلامت، برادران آقایاری و علیرضا عیوض‌خانی دسترسی پیدا کنند.  
 

‌ تردد با اعمال شاقه

ساکنان محله‌های وصفنارد، زمزم و زهتابی بیشترین افرادی هستند که هر روز از این زیرگذرها استفاده می‌کنند. بانوان زیادی هم برای خریدهای روزانه از بازارچه جلیلی، مجبور به استفاده از زیرگذرها هستند و قرارگیری پایانه اتوبوسرانی محله جلیلی‌ـ میدان انقلاب در آن سوی خط سبب‌ تردد همه روزه مسافران از زیرگذرها شده است.  
 

‌ تردد با اعمال شاقه

عبور خودروهای سنگین از جمله اتوبوس و خودروهای آتش‌نشانی از زیرگذرها ممکن نیست و به همین دلیل ۲۹ اردیبهشت امسال عملیات ساخت ۳ زیرگذر در این بخش برای‌ تردد خودروهای سبک و سنگین، به‌خصوص خودروهای آتش‌نشانی و اتوبوس، با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار وقت تهران شروع شد. ساخت هریک از این زیرگذرها حدود ۱۱ میلیارد تومان هزینه دارد و عرض آنها ۵ تا ۷ متر با ارتفاع ۵ و نیم است.  
 

‌ تردد با اعمال شاقه

بسیاری از زیرگذرهای خط آهن تهران‌ـ اهواز، پاتوق معتادان و کارتن‌خواب‌هاست. مشاهده این افراد در این تونل‌های کم‌عرض و خلوت یا ورودی و خروجی‌ها، دلهره به جان رهگذران به‌خصوص کودکان و بانوان می‌اندازد. نیروهای انتظامی، اداره آسیب‌های اجتماعی شهرداری منطقه و حراست راه‌آهن، همه روزه به این زیرگذرها سرکشی و این افراد را متفرق می‌کنند، اما حریم خط آهن تهران‌ـ اهواز، محل دائمی‌ تردد و تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌هاست و دوباره سر و کله آنها در اینجا پیدا می‌شود.  
 

کد خبر 628171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha