گروه حوادث: رسیدگی به پرونده سرنوشت نامعلوم کوهنورد ایرانی که در کوه‌های نانگاپاربات پاکستان ناپدید شده است در دادسرای جنایی تهران آغاز شد

این کوهنورد 27 ساله که سامان نعمتی نام دارد 26 خردادماه برای صعود به ارتفاع 8 هزار متری کوه نانگاپاربات همراه 5 کوهنورد دیگر، فرودگاه امام خمینی را به مقصد پاکستان ترک کرد اما مدتی بعد وقتی دوستان او به تهران برگشتند، از سامان خبری نبود.

قاضی حسین اصغرزاده - بازپرس شعبه دوم دادسرای جنایی تهران - که رسیدگی به پرونده ناپدید شدن کوهنورد ایرانی را بر عهده دارد، روز گذشته در تشریح این حادثه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، سامان و همراهانش 31 خرداد ماه یعنی 4 روز بعد از ورود به پاکستان، صعود به کوه‌های نانگاپاربات را آغازکردند.

آنها بعد از16 روز به کمپ شماره 3 در ارتفاع 6850 متری رسیدند و زمانی که هواشناسی وضعیت هوا را در روز16 جولای مصادف با 26 تیرماه برای صعود مناسب اعلام کرد، آخرین پناهگاه را به مقصد قله ترک کردند.  

وی افزود: طبق اطلاعاتی که به دادسرای جنایی درخصوص این پرونده داده شده است، سامان در ارتفاع 7800 متری دچار ارتفاع گرفتگی می‌شود و از ادامه راه باز می‌ماند. این در حالی بود که فاصله چندانی تا قله نمانده بود و 5 کوهنورد دیگر به قله صعود کردند.

آنها هنگام فرود از قله وقتی به‌دنبال سامان رفتند، از وی اثری پیدا نکردند؛ بنابراین پس از فرود کامل ماجرا را به نیروهای امدادی اطلاع دادند اما جست‌وجوها نیز نتوانست از سرنوشت سامان پرده بردارد.

بازپرس جنایی ادامه داد: به‌دنبال شکایت خانواده سامان در دادسرای جنایی، رسیدگی به این پرونده آغاز شده و هم‌اکنون 5 کوهنوردی که در این صعود همراه سامان بودند، به دادسرا احضار شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد این 6کوهنورد با حمایت یک شرکت خصوصی برای صعود به قله نانگاپاربات اقدام کرده بودند، در مورد شرایط کوهنوردان آزاد و تجهیزاتی که باید همراه داشته باشند از فدراسیون استعلام شده و بررسی‌ها در این خصوص ادامه دارد. 

پدر سامان نیز در گفت‌وگو با همشهری درخصوص این ماجرا گفت: سامان از15 سالگی کوهنوردی را با من و عمویش آغازکرد.

علاقه به صخره‌نوردی باعث شد که به‌طور حرفه‌ای به این ورزش بپردازد و در نهایت مربی صخره‌نوردی شد. او تمام کوه‌ها و صخره‌های ایران را درنوردیده بود و به کوه و صخره کاملا آشنایی داشت اما در اولین سفر خارجی‌اش این حادثه برای او رخ داد.

پدر سامان در ادامه مدعی شد تیمی که سامان با آن همراه شد، تجهیزات پیشرفته‌  ارتباطی در اختیار داشت و شکایت ما از همراهان سامان این است که چرا در زمانی که از او جدا شدند هیچ‌کدام از این دستگاه‌ها را در اختیارش قرار ندادند؟

وی ادامه داد: در اینگونه صعودها حتما باید یک پزشک همراه تیم باشد ولی این تیم فاقد پزشک بود. این در حالی بود که همزمان با ناپدید شدن سامان، 2 ایتالیایی نیز در همین کوه ناپدید شدند ولی به‌خاطر امدادرسانی به‌موقع نجات‌یافتند.

کد خبر 62945

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز