امسال یک رکورد شگفت‌انگیز به نام محله «فرهنگیان ‌ـ آزادی» ثبت شد.

جواد فروغي

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل‌پور: محله‌ای نه چندان بزرگ و پرجمعیت که ۳ نماینده در المپیک و پارالمپیک «توکیو» داشت و هر ۳ نفر با مدال خوش‌رنگ طلا به کشور بازگشتند. «جواد فروغی» ساکن شهرک «انصار» نخستین مدال طلای تاریخ ایران در رشته «تیراندازی» را کسب کرد و پس از او «محمدرضا خیرالله‌زاده» در رشته «جودو» و «مهدی اولاد» در رشته «پرتاب وزنه» موفق به کسب مدال طلا در مسابقات پارا المپیک شدند تا پرچم محله با این ورزشکاران طلایی، آن‌هم در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان، بالا برود.

اولاد علاوه بر مدال طلا در رشته پرتاب وزنه، در رشته «پرتاب دیسک» هم مدال نقره پارا المپیک را کسب کرد. برای علاقه‌مندان به ورزش‌های قدرتی و «پاورلیفتینگ»، اولاد، نام و چهره‌ای شناخته شده است، چراکه او در مسابقات «قوی‌ترین مردان ایران»، هم حضور داشت. مسیر زندگی و دوران طلایی اولاد پس از آسیب‌دیدگی‌اش آغاز شد. مسیری که تا اینجا به انواع مدال‌های رنگارنگ جهانی و در نهایت طلای پارا المپیک ختم شده است و همچنان هم ادامه دارد. با دارنده ۲ مدال طلا و نقره پارا المپیک توکیو، گفت‌وگویی درباره ورزش و محله انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.  

  •  از سرگیری ورزش پس از آسیب‌دیدگی

آماده‌ام در خدمت مردم محله باشم

مهدی اولاد متولد محله «هاشمی» است، اما سال‌ها است که همراه با خانواده در شهرک فرهنگیان سکونت دارد. مرد طلایی پارا المپیک خود را این‌گونه معرفی می‌کند: «سال ۱۳۶۵ در محله هاشمی متولد شدم. پس از آن به محله «جنت‌آباد» رفتیم. ۱۶ سال پیش پدرم خانه‌ای در شهرک فرهنگیان خرید و همراه با خانواده به این محله نقل مکان کردیم.»

او درباره سابقه ورزشی‌اش می‌گوید: «۶ سالم بود که در مسجد «حضرت علی اکبر(ع) واقع در محله هاشمی، ورزش تکواندو را آغاز کردم و تا حدود ۱۶ سالگی این رشته را ادامه دادم. پس از آن در محله جنت‌آباد، ورزش پاورلیفتینگ را ادامه دادم و در مسابقات قوی‌ترین مردان ایران که برادران «قرایی» نیز حضور داشتند، شرکت کردم. تا اینکه در جریان تمرین و هنگام لیفت کردن، فیله چپ کمرم آسیب دید و در سال ۱۳۸۵ که تقریباً ۲۰ سالم بود، به سبب این آسیب‌دیدگی دیگر نتوانستم ورزش کنم.»

با وجود این آسیب‌دیدگی شدید، دوری مهدی اولاد از ورزش چندان طولانی نبود و این بار در رشته جدیدی به کارش ادامه داد و به‌طور کامل هم موفق بود: «پس از آسیب‌دیدگی که دچارش شدم به توصیه و پیشنهاد پزشکم از سال ۱۳۸۶ وارد رشته «دوومیدانی» جانبازان و معلولان شدم و پرتاب وزنه و دیسک را آغاز کردم. با وجود این آسیب‌دیدگی سخت، دوری من از ورزش طولانی نشد. چون نمی‌توانم بدون ورزش زندگی کنم.» 

  •  امکانات ورزشی کافی و مناسب نیست

اولاد امکانات ورزشی محله و منطقه را متناسب با جمعیت نمی‌داند و تأکید می‌کند که فضای ورزشی مناسبی برای ورزش جانبازان و معلولان وجود ندارد: «متأسفانه امکانات ورزشی محله و منطقه با توجه به میزان جمعیت ساکن در آن، مناسب نیست. در شهرک فرهنگیان و آزادی و در دیگر محله‌ها، هیچ‌گونه ورزشگاه و رشته تخصصی برای ورزش جانبازان و معلولان وجود ندارد.

زمانی که دچار آسیب‌دیدگی شدم تصمیم گرفتم تا دوباره ورزش کنم. ساکن شهرک فرهنگیان بودیم، اما چون هیچ‌گونه امکاناتی در محله و منطقه نبود، برای ورزش کردن به جنت‌آباد و مناطق اطراف می‌رفتم. ورزش جانبازان و معلولان نیاز به فضایی دارد که مناسب‌سازی شده باشد. در شهرک فرهنگیان مجموعه ورزشی «معلم» و در شهرک آزادی مجموعه ورزشی «شهدای شهرک آزادی» را داریم که هیچ‌کدام کامل و جامع نیستند. هرچند امکانات ورزشی محله و منطقه چندان کافی و مناسب نیست، اما ورزشکاران و استعدادهای بسیارخوبی دارد و ۳ مدال‌آور المپیک و پارا المپیک از دل همین محله بیرون آمده است و در مجموع منطقه ما ۴ مدال‌آور المپیک و پارا المپیک دارد. این موضوع نشان می‌دهد که اگر توجه و سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی این جوانان مستعد صورت بگیرد، می‌توانیم قهرمانان بیشتری را تحویل ورزش کشور دهیم.»

  • ضرورت راه‌اندازی مجموعه ورزشی مجهز

آماده‌ام در خدمت مردم محله باشم

 دارنده ۲ مدال طلا و برنز پارا المپیک توکیو از علاقه و آمادگی‌اش برای آموزش هم‌محله‌ای‌ها می‌گوید: «با توجه به کمبودهای ورزشی که در منطقه وجود دارد، در دیداری که با شهردار منطقه داشتم، اعلام آمادگی و ابراز علاقه کردم تا تخصص و تجربیات خود را در زمینه ورزش در اختیار هم‌محله‌ای‌ها و اهالی منطقه قرار دهم.

در آن جلسه تأکید کردم که اگر فضای ورزشی مناسبی برای این منظور از سوی شهرداری در نظر گرفته شود، با توجه به تجربه و تخصص ورزشی و رشته تحصیلی‌ام که «فیزیولوژی» است، می‌توانیم با کمک دوستانم مرکز ورزشی خوب و مجهزی در منطقه راه‌اندازی کنیم تا هم جانبازان و معلولان و هم دیگر شهروندان، یک مجموعه ورزشی و درمانی مجهز و حرفه‌ای که در آن به شکل اصولی کار استعدادیابی و آموزش انجام می‌شود، در اختیار داشته باشند. نظر اولیه شهردار منطقه بر روی این موضوع مساعد بود و اگر چنین شرایطی فراهم شود، آماده همکاری و خدمت‌رسانی به هم‌محله‌های خود هستم.» 

  • ضعف و قوت محله

 اولاد می‌گوید از اینکه مردم محله این‌قدر به او لطف و محبت دارند، در مقابل آنها احساس شرمندگی می‌کند: «مردم محله همواره با رفتار و محبتی که نسبت به من دارند، شرمنده‌ام می‌کنند. پس از بازگشت از مسابقات پاراالمپیک چه در مراسم استقبال و چه در کوچه و خیابان، هم‌محله‌ای‌ها و مسئولان شهرک از هیأت امنا تا مدیر محله و شورایاری، نسبت به من لطف داشتند.

موجب افتخار من است که چنین همسایه‌ها و هم‌محله‌ای‌های خوب و با محبتی دارم.» دارنده مدال پارا المپیک درباره نقاط ضعف و قوت شهرک فرهنگیان به همشهری محله می‌گوید: «یکی از مشکلات محله، پایین آمدن امنیت آن است. در گذشته که شهرک محصور بود و ورود افراد غریبه به داخل محله کنترل می‌شد، امنیت بهتری وجود داشت. گمان می‌کنم تنها راه‌حل ممکن، جانمایی کیوسک و گیت‌هایی در ورودی هر فاز با همکاری خود مردم است.

فضای سبز محله نیز خوب است، اما نیاز به رسیدگی دارد و باید در زمینه زیباسازی توجه بیشتری به آن شود. از نظر مناسب‌سازی برای رفت‌وآمد و استفاده افراد دارای معلولیت و سالخورده نیز ۶۰ تا ۷۰‌درصد شرایط مطلوب است، اما هنوز نقطه ضعف‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود. به‌ویژه که محله ما بازنشسته و افراد سالخورده بسیاری دارد و باید فضای شهری برای استفاده راحت و بدون دغدغه آنها فراهم باشد. در آخر باید به نمای ساختمان‌ها اشاره کنم که نیاز به زیباسازی دارند. می‌توان با استفاده از رنگ‌ها و نقاشی این کار را انجام داد.» 

  •  افتخارات و مدال‌های ورزشی آقای ورزشکار در مسابقات بین‌المللی

مدال برنز پرتاب وزنه مسابقات جهانی ۲۰۱۱ آنتالیا، ترکیه.  
مدال برنز پرتاب وزنه در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ سئول، کره‌جنوبی.  
مدال طلای پرتاب وزنه و پرتاب دیسک بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، اندونزی.  
مدال طلای پرتاب وزنه و نقره پرتاب دیسک در مسابقات ۲۰۱۸ دبی.  
مدال طلای پرتاب وزنه و پرتاب دیسک مسابقات جایزه بزرگ تونس.  
مدال طلای پرتاب وزنه و برنز پرتاب دیسک در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ دبی.  
 مدال طلای پرتاب وزنه و مدال نقره پرتاب دیسک در مسابقات پارا المپیک ۲۰۲۰ توکیو، ژاپن.  

کد خبر 630117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha