«کافه بانوان در محله شمشیری راه‌اندازی شد».

پاتوق زنان

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان:   شنیدن همین خبر کوتاه بسیاری از بانوان را راهی سرای محله «شمشیری» در خیابان شمشیری کرد تا از نزدیک این محیط اختصاصی با امکانات تفریحی و فرهنگی را مشاهده کنند. کافه‌ای که راه‌اندازی‌اش بر رفت و آمدهای سرای محله، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اثر مطلوب گذاشته است و اکنون بانوان به بهانه‌های مختلف می‌خواهند که مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود را در آن برگزار کنند. سری به کافه بانوان این محله می‌زنیم تا در گفت‌وگو با اهالی و مسئولان، با خدمات متنوع آن آشنا شویم.

 بنفشه فارسی/ مدیر کافه بانوان

  • برگزاری مراسم محلی تا خواستگاری در کافه

«بنفشه فارسی»، مدیر کافه بانوان که سال‌ها سابقه فرماندهی پایگاه بسیج خواهران «شهید عسگری» را در کارنامه خود دارد، با بیان اینکه پس از شناسایی مشکلات فرهنگی و تفریحی بانوان محله، کافه بانوان را راه‌اندازی کردیم. می‌گوید: «کافه بانوان و دختران با هدف افزایش سرانه‌های فرهنگی و تفریحی این قشر از محله و البته با مساعدت ۲ خیر محلی که نذر فرهنگی داشتند، راه‌اندازی شد تا خدماتی مانند مشاوره، برگزاری بازارچه‌های خیریه، کارآفرینی و مراسم محلی به‌طور تخصصی در حاشیه آن ارائه شود. بانوان و دختران می‌توانند در این محیط با آرامش به تفریح بپردازند و مهمانی‌های خود را براساس سفارش و سلیقه شخصی برگزار کنند. تلاش کرده‌ایم قیمت خدمات کافه، از منو تا محصولات بازارچه‌ها در حداقل‌ترین سطح ممکن ثابت نگه داشته شود.

تا همه بتوانند از خدمات کافه در مناسبت‌های ملی، مذهبی و محلی بهره‌مند شوند. همچنان که تاکنون این کافه، محلی دنج برای برگزاری روضه‌های خانگی، برپایی محافل هیأتی، کارگاه‌های مذهبی، ادبی، روان‌شناسی و جلسات‌کاری بوده است. حتی جلسات اولیه خواستگاری نیز در این کافه برگزار شده است که نشان از استقبال گسترده اهالی از این فضا و خدمات آن است.» فارسی که تحصیلات خود را در ۲ رشته «اندیشه و تربیت اسلامی» و نیز «مدیریت فرهنگی» در مقطع کارشناسی به پایان رسانده است، ادامه می‌دهد: «اهمیت اقدامات فرهنگی را می‌توان از میزان اثرگذاری آنها بر عرصه‌های مختلف جامعه متوجه شد. اقداماتی که اگر بایسته و شایسته انجام شوند از آمار انواع آسیب‌های اجتماعی می‌کاهند.

برای رسیدن به این مهم، ابتدا باید معضلات، شناسایی و طبقه‌بندی شوند و براساس این شناسایی، با برنامه‌ریزی، راهکارهای دقیق ارائه شوند. برای مثال با افتتاح کافه، بستر اشتغال خانگی را نیز برای بانوان سرپرست خانواده فراهم کرده‌ایم. به این‌گونه که انواع کیک‌ها، کوکی‌ها و دمنوش‌های کافه را این گروه از بانوان تولید می‌کنند. یا در مثالی دیگر، با راه‌اندازی کتابخانه کافه می‌توان به افزایش سرانه مطالعه اشاره کرد. کتابخانه‌ای پویا که با ناشران برتر و نویسندگان مطرح در ارتباط است.»

پاتوق مخصوص بانوان

 مونا ملایی/ مدیر محله شمشیری:

  • درخواست اهالی پیگیری شد

بانوان برای پیدا کردن یک مکان تفریحی و فرهنگی که پاسخگوی نیازهایشان باشد، دیگر مشکلی ندارند. «مونا ملایی»، مدیر محله شمشیری، در این‌باره می‌گوید: «تا پیش از افتتاح کافه، همواره این مسئله از سوی بانوان محله مطرح می‌شد که اغلب اوقات برای پذیرایی از برخی مهمان‌هایشان در فضایی بیرون از منزل، دچار مشکل هستند. فضایی امن و مطمئن که خطر و یا آسیبی را متوجه‌شان نکند. برای همین در مشورت با اعضای شورایاری، دوستان نیکوکار و فعال در پایگاه بسیج، طرح راه‌اندازی کافه ویژه بانوان بررسی شد و خیلی زود به نتیجه مناسب رسید. در واقع، کافه بانوان درخواستی از سوی اهالی بود که پیگیری شد.»

پاتوق مخصوص بانوان

 نسرین کچویی/  مدیر داخلی کافه بانوان محله:

  • آموزش کافه‌داری هم خواهیم داشت

دختران نوجوان و جوان محله که علاقه‌مند به امور کافه‌داری هستند می‌توانند کافه بانوان را اداره می‌کنند. «نسرین کچویی»، مدیر داخلی کافه بانوان محله، با بیان این مطلب می‌گوید: «برای اینکه مهارت‌آموزی کرده باشیم و برای علاقه‌مندان به مشاغل مرتبط با کافه داری، ظرفیتی را فراهم کنیم، از نیروهای علاقه‌مند در این زمینه دعوت به همکاری کرده‌ایم. حتی قرار است دوره‌های آموزشی، از مقدماتی تا پیشرفته کافه‌داری و «باریستا» (قهوه چی) را در اینجا برگزار کنیم تا فرصت آموزش برابر برای همه دخترانی که موانع مالی و غیره از پیشرفتشان جلوگیری می‌کند، ایجاد شود.»

  • ورود آقایان ممنوع!

عقربه‌های ساعت به ۱۰ صبح که می‌رسد، گروهی از دختران جوان وارد کافه‌ای می‌شوند که بر سر در ورودی‌اش کاغذ نوشته‌ای خودنمایی می‌کند: «ورود آقایان ممنوع». هریک جایی را در کنج و زاویه کافه انتخاب می‌کنند و می‌نشینند. مسئول گروهشان، خانم سن و سالدارتری است که مقابل کانتر می‌ایستد و برای همه سفارش نوشیدنی و کیک می‌دهد. کمی بعد، دختران جوان، صندلی‌هایشان را به سمت همان خانم مسئول می‌چرخانند تا کارگاه «مهارت‌های زندگی»، با بیان نکات آموزشی، روان‌شناسی و تحلیلی آغاز شود. گارسون، با سینی قهوه و دمنوش ظاهر می‌شود و طبق شماره، سفارش‌ها را با احترام بر روی میز مشتری‌ها می‌گذارد، لبخندی می‌زند و به سراغ میز و سفارش بعدی می‌رود.

گاهی صدای خنده و همهمه شنیده می‌شود و گاهی نیز بعضی از دختران سرگرم گرفتن سلفی و عکس‌های دسته‌جمعی می‌شوند. «فاطمه کاشی» یکی از همان دختران جوان است که امروز به بهانه شرکت در کارگاه مهارت‌های زندگی، به همراه گروهشان در کافه بانوان حضور پیدا کرده است. او می‌گوید: «راه‌اندازی این کافه، ایده بسیار خوبی برای بانوان و دختران این محله بود که همواره از داشتن امکانات اختصاصی محروم بوده‌اند.»

  • آسودگی خیال پدر و مادرهای سختگیر

صدای موزیک ملایمی در فضا می‌پیچد. «سپیده توکلی» نیز به همراه خواهرش به این کافه آمده است تا ساعتی را در محیط متفاوتی به گپ‌وگفتی دوستانه در کنار هم بگذرانند. توکلی می‌گوید: «فرهنگ قالب در این محله، سنتی است و اغلب پدر و مادرها در انتخاب فضاهای تفریحی دخترانشان سختگیری‌های محتاطانه‌ای دارند. اما از وقتی این کافه راه‌اندازی شده، دیگر، خیال خانواده‌هایمان آسوده شده است. فقط افسوس که کمی فضای کافه کوچک است. با توجه به استقبالی که از آن می‌شود، به محیط بزرگ‌تری نیاز است تا تهویه هوا نیز در روزهای شیوع «کرونا» به خوبی انجام شود.» «ساغر کرانی» هم به همراه چند نفری از دوستانش به کافه آمده است. می‌گوید: «یکی از ویژگی این کافه، منوی خانگی و سالم آن است.

دمنوش‌ها، شربت‌ها و کیک‌های کافه، خانگی است و این اطمینان را به مشتری‌ها می‌دهد که بهداشت و سلامت آن در بهترین حالت قرار دارد.» «ساجده اقدسی» از دیگر مشتری‌ها اضافه می‌کند: «اینجا ظرفیت مناسبی برای معرفی محصولات بانوان و دختران کارآفرین است. هفته گذشته، مراسم جمع و جور لباسی در کافه برگزار شد که حسابی همه ما را بر سر ذوق آورد تا به مشاغل خانگی بیشتر فکر کنیم.»

کد خبر 630140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha