سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان آخرین وضعیت مناطق تحت تاثیر طوفان چرخنده حاره‌ای در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان را تشریح کردند. 

طوفان حاره ای

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی بختیاری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: به دنبال صدور اخطار و هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع طوفان و بارش رگبار در برخی از مناطق دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان، سازمان مدیریت بحران کشور این دو استان را به حالت آماده‌باش درآورده و هشدارها و توصیه‌های لازم را به آنان ارائه کرد و از روز گذشته این طوفان آغاز شد.

وی درباره آخرین وضعیت مناطق متاثر از طوفان در این دو استان نیز اظهارکرد: در استان سیستان و بلوچستان آخرین گزارش‌های واصله حاکی از آن است که فعالیت طوفان از مناطق جنوبی این استان خارج شده و به سمت کشور عمان در حال حرکت است. البته همچنان آماده‌باش دستگاه های مختلف در این خصوص ادامه دارد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: از روز گذشته تا کنون تعداد دو راه فرعی در شهرستان دشتیاری دچار آبگرفتگی شده و خساراتی جزئی هم به بخش کشاورزی و دامداری در این استان وارد شده که پس از بررسی و ارزیابی نهایی تیم های کارشناسی نسبت به تامین و جبرات خسارات اقدام خواهد شد.

بختیاری درباره قطعی برق نیز گفت: قطع برق نه به شکل گسترده و سراسری، بلکه به صورت جزئی در برخی از مناطق رخ داد که در مواردی این قطعی برطرف شده و در برخی از مناطق نیز نیروهای مربوطه در حال حل مشکل هستند.

وی به استان هرمزگان نیز اشاره کرد و افزود: در استان هرمزگان نیز وزش باد و طوفان موجب قطع برق در ۱۳ روستای شهرستان سیریک شده و خسارت دیگری گزارش نشده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره خسارات جانی ناشی ازطوفان در این دو استان نیز گفت: خوشبختانه با اقدام به موقع سازمان و نیز تمهیدات اتخاذ شده، هیچ گزارشی در مورد خسارات جانی متأثر از طوفان در این دو استان گزارش نشده است و تنها چند مورد مراجعه سرپایی وجود داشته و مصدومیت جزئی بوده است.

طوفان ۱۲۲ نفر را در منطقه سیستان روانه بیمارستان کرد

علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: ۱۲۲ نفر از مردم منطقه سیستان در شمال این استان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان و گرد و خاک از روز گذشته تاکنون روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند.

شهرکی اظهار داشت: این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از توفان به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کردند.

وی ادامه داد: ۱۸ نفر از این افراد در بیمارستان‌های شمال سیستان و بلوچستان بستری و ۱۰۴ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به خشک بودن تالاب بین المللی هامون و در نتیجه بروز پدیده توفان و گرد و خاک همواره مردم منطقه سیستان به دلیل مشکلات مختلف که عمده‌ترین آنها تنفسی و چشمی است، به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

۵ صیاد مفقود شدند

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان هم از  مفقود شدن ۵ صیاد در پی وقوع طوفان در شب گذشته خبر داد و گفت: ۵ صیاد ۲ لنج شکسته‌شده در پی طوفان در بندر پسابندر از توابع دشتیاری در ۱۰۰ کیلومتری چابهار مفقود شدند.

عطاالله رییسی اظهار کرد: یک لنج صیادی دچار نقص فنی شده و یک لنج دیگر با ۱۶ سرنشین که برای نجات و هدایت لنج به حوضچه بندرصیادی وارد دریا می‌شوند در مسیر دچار طوفان شده و طنابی که لنج را بکسل کرده بود پاره و به پنکه لنج برخورد می‌کند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: متاسفانه طوفان ۲ لنج صیادی را به صخره می‌کوبد و در پی آن ۲ لنج شکسته و غرق می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه ۱۶ سرنشین ۲ لنج صیادی بعد از حادثه به دریا می زنند و ۱۱ نفر خودشان را به ساحل می‌رسانند و پنج صیاد باقی‌مانده همچنان بعد گذشت بیش از ۱۰ ساعت مفقودی خبری از آنان نیست.

رئیسی گفت: عملیات جستجوی صیادان در بندر پسابندر ادامه دارد. 

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: متاسفانه طوفان حاره ای شاهین خسارت زیادی به زیرساخت های بنادر صیادی و سوله های ماهی وارد کرده و سقف برخی از آنها را کنده است.

او با بیان اینکه برآورد خسارت بعد از طوفان انجام و اطلاع رسانی خواهد شد، گفت: بیش از ۲۵ هزار صیاد و یکهزار لنج و هزار و ۵۰۰ قایق در چهار شهرستان چابهار، دشتیاری، زرآباد و کنارک در حال فعالیت هستند. 

این مسئول گفت: هشدارهای لازم هواشناسی در خصوص منع تردد شناورها به صیادان داده شده و لنج و قایق‌ها به مکانی امن انتقال داده شده‌اند. 

کد خبر 630191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha