روستای «هرانده» بین طبیعت‌گردان منطقه البرز و پایتخت به پاییزش‌ شهره شده‌ است. آبان‌ماه روستا زرد، نارنجی و قرمز می‌شود و کم‌کم خودش را برای زمستان سرد آماده‌ می‌کند، بنابراین تا برگ‌های هرانده نریخته‌اند و روستا بی‌رنگ و ‌برگ نشده، باید راه‌ افتاد تا یک منطقه زیبا و تاریخی نزدیک فیروزکوه را از نزدیک دید.

پاییز در سه ساعت

به گزارش همشهری آنلاین، «هرانده» روستایی ییلاقی و تابستانی است اما بین طبیعت‌گردان منطقه البرز و پایتخت به پاییزش‌ شهره شده‌ است. حدود آبان‌ماه روستا زرد، نارنجی و قرمز می‌شود و کم‌کم خودش را برای زمستان سرد آماده‌ می‌کند، بنابراین تا برگ‌های هرانده نریخته‌اند و روستا بی‌رنگ و ‌برگ نشده، باید راه‌ افتاد تا یک منطقه زیبا و تاریخی نزدیک فیروزکوه را از نزدیک دید. طبیعت رنگارنگ هرانده با همه دیدنی‌های اطرافش در خنکای پاییز جان می‌دهد برای یک پیاده‌روی تا چند قدمی از کوه‌هایش بالا رفت، شیب دره‌هایش را پایین آمد و کمی هم کنار رودخانه‌های پرآبش لم داد. هرانده از آن مناطقی است که یک بسته کامل گردشگری دارد؛ روستایی قدیمی با خانه‌های منحصربه‌فرد، قلعه‌های تاریخی، امامزاده، باغ و مزرعه، غار، رودخانه‌های پرآب و خلاصه یک طبیعت زیبا با مزه‌ای از تاریخ. می‌توان یک روز خوب را در هرانده آغاز کرد و از همان راه رفته و جاده فیروزکوه، غروب به خانه بازگشت.

روندگان روستای رنگین‌تر

پاییز هرانده خیلی از گردشگران و عکاسان را به آنجا می‌کشاند. باید کوره​‌راه​‌ها را زیر آفتاب مایل پاییزی گرفت و رفت. روستایی سرد که آبان ماه، پاییز تمام و کمال به آنجا سرکشیده و چند هفته بعد از آن، دیگر از زردی درختان نشانی باقی نمانده.

هرانده را دوست بدار

در گردش یک روزه‌تان در هرانده، می​‌بینید که نه از زباله و آلودگی خبری هست و نه از اثرات آتش و تخریب درختان. شما هم به عنوان یک گردشگر، حافظ طبیعت این روستا باشید. علاوه بر این، بدون اجازه وارد باغ‌ها و مزارع مردم نشوید و با حفظ شئونات اخلاقی یک طبیعت‌گرد، مردم روستا را از مسافران آزرده‌خاطر نکنید.

چطور برسیم؟ | دهی در همین نزدیکی

اگر اهل پیاده‌روی هستید، نیازی نیست که برای سفر به هرانده حتما خودروی شخصی داشته‌ باشید؛ می‌توانید بخشی از مسیر را با وسایل نقلیه عمومی بروید و بقیه راه را پیاده طی‌ کنید.

خودروی شخصی: اگر از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کنید، ۱۲۱ کیلومتر بعد از تهران و تقریبا ۱۰کیلومتر مانده به شهر فیروزکوه، به خروجی روستای هرانده در سمت راست جاده می‌رسید که با تابلو مشخص شده. بعد از ورود به جاده فرعی و تقریبا بعد از یک کیلومتر رانندگی در جاده آسفالت به روستا می‌رسید. از تهران تا هرانده حدود سه ساعت راه دارید.

وسایل نقلیه‌ عمومی: به ترمینال شرق (چهارراه تهرانپارس) بروید و سوار مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌های خط تهران - فیروزکوه شده و ابتدای خروجی روستای هرانده پیاده شوید. از کنار جاده تا روستا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی دارید.

از دست ندهید | یک غار پاییزی

اگر دنبال هیجان هستید، سراغ غار «​بورنیک» بروید که تقریبا سه کیلومتر با خود روستا فاصله دارد. اگر قصد غار بورنیک کردید، باید از جنوب روستا راه بیفتید، از روستا تا غار حدود یک ساعت و نیم باید پیاده‌روی کنید. سعی کنید در ساعت‌های اول روز که آفتاب شدید نیست، این قسمت را طی​کنید چون در مسیر چندان خبری از سایه درختان نیست. دمای داخل غار سرد و در تمام سال ثابت است، بنابراین حتی در ماه‌های گرم هم باید لباس گرم همراه داشته باشید. اگر یک غارنورد حرفه‌ای همراهتان هست و وسایل لازم را همراه برده‌اید، ورود به غار را تجربه کنید. یک گروه طبیعت‌گرد معمولی به حدود دو ساعت زمان برای رفت و برگشت در این غار نیاز دارند.

گشتی در روستای پاییزی هرانده ؛ منطقه‌ای زیبا و تاریخی نزدیک فیروزکوه

چه می‌بینیم؟ | روستایی پررنگ

پیاده‌روی در روستا: اگر به پیاده‌روی در مسیرهای کم‌شیب و هموار علاقه دارید، حتما مسیر رودخانه نَمرود (نیمرود) را امتحان کنید که از شمال به سمت جنوب می‌رود. حاشیه رودخانه را که ادامه دهید، بعد از حدود دو ساعت به روستای «خمده» در پایین رودخانه نمرود می‌رسید. باغ‌های گردو، غارهای دستکند شرق روستا و چشمه خمده در یک کیلومتری جنوب روستا، از دیدنی‌های خمده هستند.

شیردره: منطقه‌ تاریخی شیردره در جنوب‌شرقی روستا متعلق به اوایل دوره اسلامی است. در شیب انتهایی دره می‌توانید به تماشای یک دره باستانی کاوش‌شده بروید که بالای آن بقایای یک قلعه تاریخی را هم می‌بینید. اگر بخواهید به آنجا برسید، حدود یک ساعت باید پیاده‌روی کنید؛ البته این دره و راه رسیدن به آن خشک و بی‌آب و علف است و حتما باید همراه یک راهنمای محلی به آنجا بروید.

برج دیدبانی: در شمال‌شرقی هرانده و همان جایی که روستا به رودخانه نمرود متصل می‌شود، یک صخره سنگی وجود دارد که بالای آن شکافی حدودا سه متری دارد. در این شکاف بقایای برجی وجود دارد که به نظر می‌رسد برج دیدبانی بوده. بخش‌های زیادی از قلعه هزار ساله به خاطر حفاری‌های غیرمجاز از بین رفته اما هنوز قلعه ارزش تماشا را دارد.

گشتی در روستای پاییزی هرانده ؛ منطقه‌ای زیبا و تاریخی نزدیک فیروزکوه

منبع: سرزمین من، ماهنامه ایران‌شناسی، آبان ماه ۱۳۹۰

کد خبر 634860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha