یکی از روی لاستیک‌ها می‌پرد، آن دیگری روی تشک پشتک می‌زند یا روی میله‌ها تاب می‌خورد.

آدرنالین خالص

همشهریآنلاین _  مریم باقرپور: عده‌ای هم درحال عبور از موانع کوچک و بزرگ هستند. آنقدر سرگرم جست‌وخیزند که فراموش کرده‌اند زمین خاکی با وسایلی مانند لاستیک و فلز برای شرکت‌کنندگان مسابقات پارکور استان تهران آماده شده است. مسابقه‌ای که از زمان شیوع کرونا دیگر حضوری برگزار نمی‌شد، اما حالا فرصتی پیش آمده تا «تراسورها» (پارکورکارها) خودی نشان داده و هنرشان را به رخ دوستان‌شان بکشند. این مسابقات در زمین آکادمی اکباتان پارکور به‌عنوان مناسب‌ترین مکان به انتخاب کمیته پارکور استان تهران برگزار شد و در آن ۱۵ پارکورکار با هم به رقابت پرداختند و در نهایت ۳ نفر به‌عنوان برترین‌های استان تهران انتخاب شدند تا در مسابقات کشوری رقابت ‌کنند.

آدرنالین خالص

  •  آمادگی برای یک رقابت بزرگ

«حالا بپر، وارونه بزن، برو زیر میله، غلت یادت نره، حرکت گربه‌ای، فرود بیا و... و.» همه این کلمه‌ها و جمله‌ها را با ورود به محوطه زمین پارکور اکباتان، در حالت فریاد می‌شنوید. جنب‌وجوش پارکورکارها آنقدر زیاد است که ناخواسته کسانی هم که برای تماشا آمده‌اند و قرار نیست در مسابقه شرکت کنند یا دچار آسیب‌دیدگی هستند دل به دریا زده و برای یکبار هم شده از روی لاستیک‌ها می‌پرند، روی تشک پشتک می‌زنند وگاه در هوا ۳۶۰ درجه می‌چرخند تا حرکت وارونه بزنند. در این میان عده‌ای هم در گوشه و کنار در حال آماده‌سازی محوطه برای مسابقه هستند. «محمدعلی جهانگیری‌دوست» یکی از همین افراد است. او با وجود مربیگری مجموعه «اکباتان پارکور» لاستیک‌های کوچک و بزرگ را از گوشه‌ای به گوشه دیگر می‌برد تا در آماده‌سازی زمین مسابقه کمکی کرده باشد. جهانگیری خودش از ۹ سال پیش پارکور را به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کند و مدرک مربیگری دارد. می‌گوید: «سال‌ها در رشته ژیمناستیک فعالیت می‌کردم، اما پارکور جذابیت بیشتری دارد. خیلی‌ها فکر می‌کنند که پارکور محدودیت ندارد درحالی‌که این رشته ورزشی هم محدودیت حرکت داشته و حتی برای تمرین نیاز به زمین با امکانات مناسب هست که خوشبختانه مجموعه اکباتان چنین امکاناتی را دارد.»

آدرنالین خالص

  •  اکباتان‌پارکور، مناسب برای مسابقات کشوری

پارکورکارها آخرین تمرین‌های آمادگی را پیش از شروع مسابقه انجام می‌دهند. «نادر عسگری» مسئول برگزاری مسابقات پارکور استان تهران و مؤسس آکادمی اکباتان‌پارکور، به همه تأکید می‌کند که خودشان را خسته نکنند. او درباره مسابقه می‌گوید: «از زمان شیوع کرونا این مسابقات آنلاین برگزار می‌شد و حتی برای انتخابی، ۷۰ نفر ویدئوهای خود را برای ما ارسال کردند که از این تعداد ۱۵ نفر برای فینال انتخاب شدند و حالا زمان انتخاب ۳ نفر برتر است تا پس از آمادگی به مرحله کشوری راه پیدا کنند.»به گفته عسگری، برگزیده‌ها در مجموعه اکباتان زیر نظر مربیان آموزش‌های حرفه‌ای را می‌بینند تا بهمن ماه در مسابقات کشوری شرکت کنند. او درباره انتخاب مجموعه ورزشی اکباتان به‌عنوان محل برگزاری مسابقات استان تهران و حتی کشوری می‌گوید: «این مکان از سال ۹۶ فعال و در آن همه امکانات فراهم شده تا پارکورکارها بتوانند آموزش‌های لازم را ببینند و با توجه به این اگر مسابقات کشوری در شیراز نباشد بهمن ماه مسابقات در همین مجموعه برگزار خواهد شد.»

آدرنالین خالص

  •  ۸۰ باشگاه در خدمت ورزشکاران

با ورود داوران و مجری برنامه از پارکورکارها خواسته می‌شود تا زمین تمرین را ترک کنند. «امیر جلالی» رئیس کمیته پارکور استان تهران هم گوشه‌ای به تماشا ایستاده است. او که خود ازسال ۱۳۸۱ و در ۲۰ سالگی پارکور را از اکباتان شروع کرده است با نشان دادن بنر قدیمی که در آن عده‌ای از روی نرده‌های فضای سبز شهرک در حال پرش هستند، می‌گوید: «آن زمان ساکنان بلوک‌ها از دست ما در امان نبودند. همه تأسیسات شهرک، میزهای پینگ‌پنگ و وسایل بدنسازی محل تمرین ما بود وآسیب‌های زیادی با وجود شرایط مناسب اکباتان می‌دیدیم تا اینکه باشگاه‌ها شکل گرفتند و خوشبختانه در شهر تهران ۸۰ باشگاه به ثبت رسیده است. البته از این تعداد به دلیل شیوع کرونا و داشتن فضای سالنی تنها ۲۰ باشگاه فعال هستند که امیدواریم با بهتر شدن شرایط مابقی هم بتوانند فعالیت خودشان را آغاز کنند.»

  •  ورزشکاران علاقه‌مند، تماشاچی‌های خوشحال

با ورود داوران و تأیید امکانات و فضای زمین مسابقات شروع می‌شود. به شرکت‌کنندگان تأکید می‌شود که در حرکات خود پیوستگی، ایستایی و... را رعایت کنند و هر فرد با بالا بردن دست حرکات خود را انجام می‌دهد. در این میان افرادی که در سکوی کنار زمین نشسته‌اند دوستان خود را تشویق می‌کنند. سرو صداها آنقدر زیاد است که برخی از شهروندانی که از پیاده‌راه اکباتان در حال عبورند هم به ذوق آمده و به تماشا می‌نشینند. این ورزش و رقابت حتی برای کارگران خدمات شهری با همه خستگی‌شان جذاب است و در گوشه‌ای روی سکوها به تماشا نشسته‌اند.»

  •  بوستان‌ها، محل تمرین پارکورکارها

شرکت‌کنندگان در ۲ دوره با هم رقابت می‌کنند. «کیوان طلایی» دبیر کمیته پارکور استان تهران هم به مسابقات نظارت دارد. او خودش از سال ۱۳۸۰ پارکور را شروع کرده و می‌گوید: «با شکل‌گیری انجمن امیدواریم در آینده بتوانیم تیم‌های ملی را تشکیل دهیم و حتی برگزیده‌ها را به مسابقات برون‌مرزی اعزام کنیم. همچنین با توجه به تشکیل انجمن امیدواریم با رایزنی با مدیران در آینده نزدیک زمینه‌ای فراهم شود تا علاقه‌مندان به این رشته ورزشی بتوانند در بوستان‌ها هم تمرین کنند، چراکه تهران بوستان‌های زیادی دارد که می‌توان در هر محدوده از آن مکانی به انجام ورزش پارکور اختصاص یابد.» پس از ۳ ساعت درنهایت مسابقات به پایان می‌رسد و با رأی داوران از بین ۱۵ شرکت‌کننده «سروش ابراهیمی»، «حمیدرضا منصوری» و «محمد افشاری سمایی» به‌عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب می‌شوند و جوایز خود را از مسئولان دریافت می‌کنند.

آدرنالین خالص

  • فیلم‌های با قالب پارکور

در برخی از فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها از حرکات پارکور استفاده شده که می‌توان به بلوک ۱۳ دیوید بل، (مربوط به دو شخصیت است که به دنبال برقراری صلح و آرامش برای یک شهر تلاش می‌کنند)، فیلم Brick Mansions ‌ـ دیوید بل (یک پلیس به کمک یک خلاف‌کار سابقه‌دار برای نجات یک شهر از نابودی و نقشه‌های شوم تلاش می‌کند)، فیلم Tornomment و cazino royal سبستیان فوکان و فیلم (۱، ۲) یاماکاسی (مربوط به ۷ جوان جسور که عاشق کمک به دیگران هستند)

  • قوانین پارکور

به جز حرفه‌ای شدن در حرکات، قسمت اصلی آموزش و تمرین صحیح این ورزش، توانایی غلبه بر ترس و استفاده از آن در زندگی است چراکه ابتدا باید بتوان بر ذهن و تفکر خود چیره شد تا توانایی حرفه‌ای شدن در پارکور در ما به وجود آید.

۲ تا ۴ ماه برای یادگیری پارکور زمان نیاز هست. در این زمان فاکتورهایی مانند استعداد، آمادگی جسمی، سابقه ورزشی، تغذیه و استمرار و... نیز تأثیرگذار است.

۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه یک ماه کلاس آموزشی برای یادگیری پارکور است که در آن شرکت‌کنندگان در هفته بین ۲ تا ۵ جلسه می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کرده و آموزش ببینند.

آدرنالین خالص

  • پارکور چیست؟

پارکور (Parkour) یا هنر حرکت کردن، یعنی عبور از موانع در سریع‌ترین زمان ممکن با استفاده از روان‌ترین، کارآمدترین، کاربردی‌ترین، آسان‌ترین و ساده‌ترین شیوه حرکتی با کمترین انرژی مصرفی بدن از یک مبدأ به مقصد است که شامل بانوان و آقایان می‌شود.

  • اینها پارکور نیست

پارکور حرکات آکروباتیک، بدلکاری، رقص، فعالیت‌های خطرناک بدون توجه به عواقب آن و پرش‌های بلند بدون دلیل نیست. پارکور مجموعه‌ای از حرکات هدفمند است.

  • حرکات پارکور

غلتیدن، فرود آمدن، تعادل، تعادل گربه‌ای، زیرمیله (پریدن یا تاب خوردن از بین و زیر موانع برای رد کردن فاصله) ول شدن و جدا شدن و... برخی از حرکات‌های پارکور هستند.

  • تراسور کیست؟

به کسانی که از اصول پارکور در زندگی خود استفاده می‌کنند تراسور «traceur» می‌گویند.

آدرنالین خالص

می خواهم حرفه‌ای شوم «محمدجواد رحیمی» با ۱۳ سال، کم‌سن و سال‌ترین شرکت‌کننده مسابقه است که با ۱۴ نفر دیگر رقابت می‌کند و در پایان هم با توجه به تبحرش گرچه برتر نمی‌شود، اما در گروه استعدادهای برتر قرار می‌گیرد تا با تیم زیر ۱۵ سال تمرین کرده وشاید برای مسابقات دیگری اعزام شود. او از ورامین آمده و در هفته چند روز برای تمرین به باشگاهی در شهرک ولی‌عصر(عج) تهران می‌رود. می‌گوید: «گرچه راهم دور است، بارها حین تمرین‌ها زانویم آسیب دیده، اما این رشته ورزشی با همه سختی‌هایش آنقدر هیجان دارد که بخواهم تا مرحله حرفه‌ای شدن پیش رفته و حتی به مسابقات جهانی بروم.»  رحیمی درباه کمبودهای این رشته ورزشی می‌گوید: «خیلی‌ها فکر می‌کنند با پریدن از بلندی و پرش‌های ناگهانی می‌توان پارکورکار شد، اما این رشته ورزشی هم قوانین خودش را دارد که باید به موقع استفاده کرد.»

آدرنالین خالص

از جوانان پارکورکار حمایت می‌کنیم «سید ابوالقاسم موسوی» رئیس اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۵ در حاشیه مسابقه پارکور استان تهران درباره گسترش این رشته ورزشی در محله‌ها می‌گوید: «پارکور از اکباتان شروع شد و با گذر زمان شاهد استقبال خوب جوانان از این رشته بودیم. همین موضوع هم باعث شد تا جایگاهش حفظ و تا مرحله برگزاری مسابقات استانی پیش رود. امیدواریم این رشته ورزشی پرهیجان اشاعه پیدا کرده و تبلیغات بیشتری از آن داشته باشیم و به مرحله مطالبه‌گری برسد. زمانی در زمینه فوتبال هم علاقه‌مندان در زمین‌های خاکی بازی می‌کردند، اما با افزایش استقبال شهروندان و درخواست‌های‌شان حالا زمین‌های چمن برایشان ایجاد می‌شود. اگر این رشته بیشتر به مردم معرفی شود ما هم پیگیری خواهیم کرد تا پارکورکارها بتوانند در مکان‌های بیشتری حضور فعال داشته باشند.»

کد خبر 638607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha