یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

برنده جایزه بهترین صداگذاری جشنواره سینماحقیقت برای مستند «خونمردگی» تاکید کرد برگزاری جشنواره فیلم مستند ایران به فعالان در حوزه سینمای مستند انگیزه می‌دهد.

آرش قاسمى صدابردار سينما

به گزارش همشهری آنلاین، آرش قاسمی صداگذار مطرح سینمای ایران در آستانه برگزاری پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت درباره اهمیت این رویداد گفت: جشنواره سینماحقیقت باعث شده تا یک‌سری از افراد حرفه‌ای سینما دیده شوند. در واقع تمام عوامل سینمای مستند می‌بینند این رویداد به حرفه آنها اهمیت داده و وقتی کار خوب ارائه دهند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. به این ترتیب وقتی یک مستند به من رجوع می‌کند، شاید در ابتدا خیلی به پول آن فکر نکنم. چون می‌دانم یک ویترینی وجود دارد که کار من را ارزیابی می‌کنند و از آن طریق، کار من بهتر شنیده می‌شود.

وی با بیان اینکه جشنواره سینما حقیقت رویدادی معتبر بوده که هر ساله مستندسازهای خوبی در آن حضور پیدا می‌کنند، بیان کرد: در این جشنواره شاهد حضور داورهای مطرحی هستیم. به عنوان مثال وقتی قرار است کار شما را آقای محمدرضا اصلانی به عنوان داور قضاوت کند، خیلی اتفاق خوبی بوده و نشان‌دهنده اعتبار بالای جشنواره است.

صداگذار مستند «خون‌مردگی» در ادامه گفت: همیشه گفته‌ام که اعتبار هر جشنواره‌ای به داورها و فیلم‌هایی است که در آن حضور پیدا می‌کنند. وگرنه جشنواره‌هایی در کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارند که پول‌های خوبی هم می‌دهند ولی هیچ‌کدام از اعتبار بالایی برخوردار نیستند. در مقابل جشنواره سینما حقیقت با نمایش فیلم‌های خوب از کارگردان‌های مطرح و همکاری با داورهایی که در دوره‌های مختلف در این رویداد حضور داشتند، به عنوان یک جشنواره معتبر شناخته می‌شود.

این طراح صدا سینمای ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برگزاری آنلاین یا فیزیکی جشنواره نیز توضیح داد: شاید برگزاری آنلاین جشنواره از لحاظ فنی ضعف داشته باشد ولی مخاطب متوجه داستان می‌شود. در نتیجه مخالف برگزار نشدن جشنواره هستم، چرا که حس می‌کنم حتی اگر با کیفیت بد برگزار شود، بهتر از نبودن آن است.

وی ادامه داد: برگزاری فیزیکی را به برگزاری آنلاین جشنواره ترجیح می‌دهم. چراکه به هر حال وقتی فیلمبردار با کیفیت ۴k  تصویر گرفته، این تصویر باید روی پرده دیده شود. به این دلیل که در موبایل و تبلت درک کاملی از تصویر به مخاطب داده نمی‌شود. این موضوع برای صداگذاری هم صادق است. به عنوان مثال بسیاری از صداهایی که برای فیلم کار شده، با پخش موبایلی فیلم شنیده نمی‌شوند. در نتیجه پخش فیلم در سینما موضوع پراهمیتی است. در مجموع موافق برگزاری پرقدرت جشنواره هستم؛ به نظرم چراغ این رویداد باید در هر شرایطی روشن باشد.

قاسمی همچنین درباره تفاوت صداگذاری در سینمای مستند و داستانی توضیح داد: به طور کل صداگذاری مناسب برای هر فیلم به ژانر آثار وابسته است. اگر قرار باشد برای مستند داستانی کاری انجام دهیم، باید سعی کنیم به خود صدا در اتفاق‌هایی که رخ می‌دهد وفادار باشیم، ولی در سینمای داستانی قصه کاملا متفاوت بوده و ما می‌توانیم در حین صداگذاری اتفاقات تازه‌ای را در آن خلق کنیم.

صداگذار مستند «آوانتاژ» در پایان گفت: روند کار در یک مستند که با موضوع طبیعت تولید شده، بسیار متفاوت است. وقتی قرار است یک جغرافیا را برای مخاطب خلق کنیم، دیگر حق نداریم از یک سری افکت‌های آرشیوی استفاده کنیم. این مهمترین بخش در این مدل کارهاست ولی وقتی در حال کار روی یک مستند اجتماعی هستید، با چالش کمتری برای استفاده از صداهای مختلف مواجهید. آنجا به فضاسازی و تاثیرگذاری صداها فکر می‌کنید نه به بحث مستند بودن و وفاداری به فضای موجود در آن جغرافیا.

پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم ۱۸ تا ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود.

کد خبر 638854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha