گروه سیاسی: پس از آنکه رایزنی روز جمعه نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 در واشنگتن بدون دستیابی به نتیجه‌ای خاص پایان یافت، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که با تشدید تحریم‌های ایران مخالف است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه آمده است: مسکو در جریان مذاکرات روز جمعه 1+5 در محل وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست واشنگتن برای افزایش تحریم‌های ایران از طریق شورای امنیت پاسخ منفی داده است.

وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه اعمال تحریم علیه ایران در شرایط کنونی را ضربه‌زننده به روند سازنده گفت‌وگو میان ایران و غرب برای پایان‌دادن به مناقشه‌های موجود دانسته و تأکید کرده که تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات جامع ادامه یابد.

همچنین به گزارش ریانووستی، الکساندر یاکوونکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم روز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که رفع تنش‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران فقط از طریق گفت‌وگو ممکن است.

مخالفت مسکو با تحریم ایران در شرایطی صورت می‌پذیرد که فرانسه به‌عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا خواستار تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده و تهران را به تشدید فشار از طریق شورای امنیت تهدید کرده، اما چین به‌عنوان یکی دیگر از اعضای دائم شورای امنیت با این مسئله مخالفت کرده است.

در این میان، آلمان هم اعلام کرده همچنان خواستار پیگیری روند گفت‌وگو با ایران است.
به گزارش ایسنا، ینس پلویتنر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفته است که هدف برلین همچنان رسیدن به راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران از طریق مذاکره و جلوگیری از اعمال دور جدید تحریم‌های شورای امنیت است.

جالب آنکه وزارت امور خارجه آمریکا پس از مذاکرات 2 روز پیش در واشنگتن با انتشار بیانیه‌ای که آسوشیتدپرس از آن خبر داد، مدعی شد در این نشست، همه طرف‌ها با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران موافق بودند.

در ادامه گفت‌وگوهای مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه 1+5 هم قرار است هفته آینده، وزرای امور خارجه این کشورها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کنند.

درخواست عضویت در شورای حکام آژانس انرژی اتمی

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران خواستار اعلام نامزدی خود برای عضویت در شورای حکام آژانس شده است.

تقاضای ایران در دستور‌کار نشست مجمع عمومی آژانس که از 8 مهرماه در وین برگزار می‌شود، قرار خواهد داشت. از فردا هم قرار است نشست فصلی شورای حکام آژانس که یکی از دستورکارهای آن بررسی موضوع هسته‌ای ایران است، در وین آغاز به کار کند.

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس در گزارش خود به شورای حکام که دوشنبه گذشته منتشر شد، برای سیزدهمین‌بار تأکید کرد که هیچ نشانه‌ای از انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سمت اهداف نظامی دیده نشده است.

کد خبر 63904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز