سر تا پا خیس شده‌اند، اما بدون توقف به تمرین ادامه می‌دهند. برای آنها فرقی نمی‌کند.

والیبال ساحلی

همشهری محله : زهرا بلندی:  برف و باران باشد یا آفتاب سوزان، این کار هر روزشان است. بچه‌ها با ضربات پی در پی، توپ را به سمت یکدیگر پرتاب و در صدم ثانیه خود را برای دریافت ضربه بعدی آماده می‌کنند. مربی در میانه زمین ایستاده و ضمن تماشای بازی آنها با دقتی خاص‌درصدد رفع ایرادهای‌شان است. همین بچه‌ها در نخستین حضورشان در مسابقات کشوری، همراه تیم والیبال ساحلی مقام قهرمانی را از آن خود کردند و حالا هم به اردوی انتخابی تیم‌ملی زیر ۱۹ سال دعوت شده‌اند. بچه‌های منطقه ۱۹ را می‌گوییم. در مقرشان که زمینی ساحلی در خود منطقه است به ملاقاتشان می‌رویم.  

کسب مدال قهرمانی، همچنین امتیاز حضور در اردوی نهایی تیم‌ملی والیبال ساحلی زیر ۱۹ سال برای بچه‌هایی که نه تنها در شهر ساحلی زندگی نمی‌کنند، بلکه خانه‌شان هم در جنوبی‌ترین نقطه تهران است، کار ساده‌ای نبود، اما آنها خود را دریادل و شیفته این رشته می‌دانند و هر روز بعد از ظهر بعد از کلاس‌های مدرسه، لباس‌های آبی رنگ‌شان را به تن می‌کنند و برای تمرین به اینجا می‌آیند. «ابوالفضل اوجاقلو» و «ایلیا ژاله» از کودکی والیبال بازی می‌کنند، اما آغاز فعالیت‌شان به‌صورت ویژه در رشته والیبال ساحلی به یک سال قبل برمی‌گردد، وقتی مربی‌شان اقدام به ساخت یک زمین والیبال ساحلی در مجموعه ورزشی فرهنگسرای بهمن کرد. ایلیا جزو بچه‌هایی است که نخستین بار در کوچه‌ها با بچه‌های محله والیبال بازی می‌کرد. یک تور از این سر تا آن سر کوچه می‌بستند و هر روزشان به بازی در آنجا می‌گذشت. این ساکن ۱۵ ساله محله شهرک ولی‌عصر(عج) بهمنیار از ۹ سالگی به فعالیت حرفه‌ای در سالن‌های ورزشی منطقه روی آورد و با کمک مربی‌اش «علی شفابخش» ‌ هر روز به مهارتش در این رشته اضافه شد.

والیبالیستی که پس از کسب مقام‌های متعدد باشگاهی، منطقه‌ای و استانی چندی پیش مقام قهرمانی کشور در مسابقات والیبال ساحلی و مقام دوم مسابقات والیبال سالنی مناطق ۲۲ گانه را از آن خود کرده است، درباره آغاز فعالیتش در رشته والیبال ساحلی و کسب مقام قهرمانی می‌گوید: «پس از ۵ سال فعالیت جدی در رشته والیبال در سالن‌های یاس، قیانوری و فرهنگسرای بهمن، با بازی در زمین ساحلی مناسب در محله تمرین‌مان، به فعالیت در این رشته گرایش پیدا کردم. ما در حالی تمرین حرفه‌ای در چنین فضایی را در یکی از نقاط جنوبی شهر تجربه می‌کنیم که هنوز بسیاری از مناطق شهر از چنین امکاناتی بهره‌مند نیستند.»

بچه‌ها مچکریم | مدال قهرمانی تیم والیبال ساحلی در دستان زیر ۱۹ ساله‌های منطقه ۱۹

  • ۲ یار موفق، یک تیم قهرمان

هم در زمین با هم یارند و هم در بیرون از آن. ایلیا و ابوالفضل دانش‌آموزان پایه نهم مدرسه نمونه دولتی شهید زمانی پس از سال‌ها تحصیل در کنار هم، در ترکیب تیمی دونفره با هم والیبال بازی می‌کنند. ابوالفضل که ورزش را از ۶ سالگی با شرکت در کلاس‌های ژیمناستیک آغاز کرده خیلی زود متوجه علاقه‌اش به والیبال می‌شود و مانند هم‌تیمی‌اش از ۹ سالگی فعالیت حرفه‌ای را نزد مربی‌اش، در سالن یاس آغاز می‌کند پس از سال‌ها فعالیت در رشته والیبال سالنی و کسب رتبه‌های متعدد، یک سال پیش فعالیتش در رشته والیبال ساحلی را آغاز کرده و دلیل انتخاب این رشته را منحصربه‌فرد بودنش می‌داند: ‌ «امکانات منطقه خودمان خیلی خوب است، ولی ما به دلیل حضور یک مربی که طی این سال‌ها در موفقیت‌مان در کسب مقام‌های قهرمانی و عضویت در تیم‌ملی نقش قابل توجهی داشته، به این سالن می‌آییم.» وقتی از آنها درباره درخشش در حوزه ورزش و تحصیل سؤال می‌کنیم، ابوالفضل با خنده می‌گوید: ‌ «به تمرین حدود ۵ ساعت در روز عادت داریم و حتی در روزهای کرونا در بوستان ولایت به تمرینات‌مان ادامه می‌دادیم و برای ارتقای همزمان تحصیل، مباحث درسی را در کلاس با دقت دنبال می‌کنیم.»
بچه‌های مناطق جنوب شهر خیلی مستعد هستند، اما متأسفانه مشکلات و آسیب‌های زیادی هم در این محله‌ها وجود دارد که موجب بیراهه رفتن بسیاری از آنها می‌شود. به نظر من ایجاد فضاهای متناسب ورزشی، جوانان را تا حد زیادی از آسیب دور می‌کند و باید به این موضوعات توجه ویژه شود.»

بچه‌ها مچکریم | مدال قهرمانی تیم والیبال ساحلی در دستان زیر ۱۹ ساله‌های منطقه ۱۹

  • همراه همیشگی استعدادهای جنوب شهر

بیشتر از اینکه شبیه مربی باشد به برادر بزرگ‌شان شباهت دارد. هم ایرادهای‌شان را می‌گیرد هم بابت سختی‌هایی که می‌کشند دلداری‌شان می‌دهد. «علی شفابخش» مربی ۳۴ ساله ساکن محله چهارصددستگاه نازی‌آباد است که در بازی‌های کودکانه محلی به این رشته ورزشی علاقه‌مند شده و در باشگاه مرغوبکار ورزش را ادامه داده است. او پس از شرکت در لیگ‌ها و سوپرلیگ‌های تیم پیکان و مقام سومی دسته یک تهران، تورهای مختلف والیبال ساحلی ملی تک ستاره و ۲ ستاره و... حدود ۸ سال است که به فعالیت در حوزه مربیگری روی آورده است. ۳۰۰ شاگرد در رشته والیبال سالنی و ۶۰ شاگرد در رشته والیبال ساحلی دارد و والیبال ساحلی را یکی از زیباترین و جذاب‌ترین رشته‌های دنیا می‌داند: ‌ «۳ سال پیش به دلیل علاقه به این رشته در دوره‌های مربیگری والیبال ساحلی شرکت کردم و مدتی بعد با هزینه شخصی این زمین را ایجاد کردم تا به استعدادیابی در میان بچه‌های جنوب شهر بپردازم.

در تهران فضاهای تمرینی مرتبط با این رشته انگشت‌شمار است و در رده نونهالان همیشه شهرهای شمالی و جنوبی کشور که دارای ساحل هستند در این مسابقات شرکت می‌کردند. کسب مقام قهرمانی در مسابقات والیبال ساحلی قهرمانی کشور که ایلیا و ابوالفضل ۲ عضو خوب آن هستند، توجه همه را جلب کرد که چطور این بچه‌ها طی یک سال به این مهارت رسیده و در کشور اول شده‌اند.» این مربی در خانواده‌ای ورزشکار و ورزش دوست قد کشیده و همسرش «آرزو حق‌شناس» هم با کسب رتبه‌های برتر به‌عنوان مربی کاراته محله نعمت‌آباد کلاس برگزار می‌کند. آرزو می‌گوید: ‌»بچه‌های مناطق جنوب شهر خیلی مستعد هستند، اما متأسفانه مشکلات و آسیب‌های زیادی هم در این محله‌ها وجود دارد که موجب بیراهه رفتن بسیاری از آنها می‌شود. به نظر من ایجاد فضاهای متناسب ورزشی، جوانان را تا حد زیادی از آسیب دور می‌کند و باید به این موضوعات توجه ویژه شود.»

کد خبر 641812

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha