«مگس‌پران» اصطلاحی عمومی برای ظهور نقاط، رشته‌ها یا خرده‌ریزهایی است که ممکن است میدان دید شما را اشغال کنند.

floater

مگس‌پران در واقع ناشی از قطعات ریز سلولی و تکه‌های پروتئینی است که در زجاجیه چشم، مایعی که کره چشم را پر می‌کند، قرار دارند. آنچه شما می‌بینید در واقع «سایه» این ذرات است که روی شبکیه، پرده حساس به نور در پشت چشم شما، افتاده است.

برخی از افراد همچنین ممکن است جرقه‌های نور را ببینند. این دیدن جرقه‌ها هنگامی رخ می‌دهد که زجاجیه روی شبکیه کشیده یا مالیده می‌شود. اغلب این مگس‌پران‌ها و جرقه‌های نورانی بی‌خطر هستند و در نتیجه روند معمول پیری و چروکیدگی زجاجیه رخ می‌دهند.

اما گاهی چروکیدگی زجاجیه‌ای که روی شبکیه تکیه دارد، اندکی آن را می‌کشد. این حالت را «جداشدگی زجاجیه» می‌نامند و باعث دیدن مگس‌پران و جرقه‌های نورانی «جدید» می‌شود. جداشدگی زجاجیه معمولا بینایی را تهدید نمی‌کند. اما در حدود ۱۵ درصد موارد، جداشدگی زجاجیه باعث پارگی و جداشدگی شبکیه هم می‌شود که عارضه بسیار وخیم‌تری است و ممکن است به نابینایی منجر شود.

اگر متوجه ایجاد مگس‌پران و جرقه‌های نورانی جدید در میدان بینایی‌تان شدید، هر چه زودتر به چشم‌پزشک مراجعه کنید. درمان فوری در چنین مواردی می‌تواند به جلوگیری از جداشدگی شبکیه کمک کند و بینایی شما را نجات دهد.

در همین زمینه:

کد خبر 642598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha