تلسکوپ فضایی جیمز وب روز شنبه ۲۵ دسامبر (۴دی) با یک موشک اروپایی آریان ۵ از جزیره گویان فرانسه در شمال آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شد.

جیمز وب

به گزارش همشهری آنلاین تلسکوپ فضایی جیمز وب که طرح مشترک سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی کانادا است، قوی‌ترین تلسکوپی است که تا به حال به فضا فرستاده شده است.

این تلسکوپ در نهایت در نقطه لاگرانژی دوم (L2) سامانه خورشید-زمین در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری کره زمین (چهار برابر فاصله کره زمین تا کره ماه) قرار خواهد گرفت و  در درمای منهای ۲۳۰ درجه سلسیوس عمل خواهد. حدود یک ماه طول خواهد کشید تا «جیمز وب» به این نقطه برسد و در این نقطه هماهنگ با کره زمین به دور خورشید خواهد چرخید. در مقام مقایسه، تلسکوپ فضایی هابل که ۳۰ سال است در مدار زمین قرار دارد، در فاصله حدود ۵۵۰ کیلومتری کره زمین قرار دارد و هر ۹۰ دقیقه وارد سایه آن می‌شود و از آن خارج می‌شود. تلسکوپ «جیمز وب» حدود ۱۰۰ بار از هابل حساس‌تر است و انتظار می‌رود که درک دانشمندان را از کیهان و جایگاه ما در آن را تغییر دهد.

مرحله اول موشک آریان ۵ که با یک موتور وولکین ۲ با سوخت هیدروژن کار می‌کند، هشت دقیقه و نیم پس از پرتاب از مرحله دوم موشک جدا شد و پرواز با مرحله دوم کرایوژنیک موشک برای ۱۶ دقیقه دیگر ادامه یافت. تلسکوپ فضایی ۲۷ دقیقه پس از پرتاب، در ارتفاع حدود ۱۴۰۰ کیلومتری بالای ساحل شرقی آفریقا از مرحله دوم موشک جدا شد و با سرعت ۳۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت به سمت مقصد نهایی‌اش حرکت کرد.

ناسا می‌گوید این تلسکوپ ۹ میلیارد دلاری که امواج نوری مادون قرمز را ثبت می‌کند، پیشگام رصدهای نجومی در دهه آینده خواهد بود. 

کد خبر 645549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha